۱۴ مورد از جاذبه های دیدنی ورشو+ویدیو

جاذبه‌ های دیدنی ورشو بسیار زیاد است. این شهر درحالی‌که با فضای مدرن پیشرفته کرده، همچنان مکان‌های تاریخی خود را به‌خوبی نگه داشته است. اگر قصد دارید به لهستان و شهر ورشو سفر کنید، برای شما در این مقاله مجله الی گشت، ۱۰ مکان برتر برای بازدید را آماده کرده‌ایم.

مطالب مرتبط:
۱۰ جاذبه گردشگری هاکونه ژاپن
آشنایی با جاذبه های نیاسر کاشان

ک کلان‌شهر شلوغ است که جاذبه‌های دیدنی و تجربیات فراوانی را برای بازدیدکنندگان ارائه می‌دهد. از نشانه‌های تاریخی غنی گرفته تا رستوران‌های پر رونق، این شهر چیزی برای ارائه به همه افراد دارد. در این مقاله به ۱۰ جاذبه دیدنی ورشو خواهیم پرداخت

سفر به ورشو با رزرو تور ارزان لهستان در الی گشت

شهر قدیمی ورشو جواهر تاج پایتخت لهستان یکی از جاذبه های دیدنی ورشو است. خانه‌های رنگارنگ و فضای بی‌نظیر این منطقه همراه با خیابان‌های باریکش، بازدیدکنندگان زیادی را به سمت خود جلب کرده است. جای تعجب نیست که این شهر در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است.

قلعه سلطنتی ورشو از مکان‌های دیدنی در شهر قدیمی است. قانون اساسی در این قلعه برای اولین‌بار در اروپا و برای دومین بار در جهان تصویب شد. در خانه سابق حاکمان لهستان، آپارتمان‌های سلطنتی، نقاش‌های رامبراند و بوم‌های نقاشی برناردو بلوتو را خواهید دید. در میدان قلعه ستون پادشاه زیگیزموند سوم قرار دارد که در قرن شانزدهم پایتخت لهستان را از کراکوف به ورشو منتقل کرد. قدیمی‌ترین و مرتفع‌ترین بنای سکولار پایتخت، جایی است که اغلب مردم محلی با هم قرار می‌گذارند.

میدان شهر قدیمی، یکی از قدیمی‌ترین و جذاب‌ترین میدان‌های موجود در ورشو است. این میدان در اواخر قرن سیزدهم و چهاردهم ساخته شد. جشن‌ها و بازارهای محلی در اینجا برپا می‌شدند، اما در آن زمان محکومان نیز در همین میدان اعدام می‌شدند. میدان شهر قدیمی اگر چه بیش از هفت قرن قدمت دارد، اما شکل آن تغییر زیادی نکرده است. در وسط میدان مجسمه پری دریایی ورشو، نشان و نگهبان شهر، قرار گرفته است.

اگر به تاریخ شهر علاقه‌مند هستید، از موزه ورشو در شهر قدیمی دیدن کنید. همچنین ناقوس خیابان Kanonia را ببینید، در امتداد دیوارهای قدیمی شهر قدم بزنید و عکاسی کنید. وارد کلیسای جامع شده و مقبره شاهزادگان مازوویی قرون وسطایی، آخرین پادشاه لهستان استانسیلاو آگوست پونیاتوفسکی و پیانیست و سیاستمدار برجسته ایگناسی یان پادروسکی را مشاهده کنید.

در تابستان، شهر قدیمی مملو از جمعیت می‌شود و جشنواره‌های فرهنگی زیادی در شهر برگزار خواهد شد. در زمستان، شهر قدیمی از جاذبه‌های دیدنی ورشو می‌شود که با نورهای زیبا مخصوص کریسمس می‌درخشد.

موزه سلطنتی Łazienki باغ وسیعی دارد که موردعلاقه افراد محلی است. آنها در این باغ قدم می‌زنند و از معماری زیبای آن لذت می‌برند. محیط باغ موزه سلطنتی فضای مناسبی است که افراد بتوانند از هیاهوی شهر دور شوند. در قلب باغ، اقامتگاه تابستانی آخرین پادشاه لهستان، استانیسلاس آگوست پونیاتوفسکی قرار دارد. نام این مجموعه برگرفته از حمام قرن هفدهمی یک نجیب‌زاده لهستانی است که در قرن ۱۸ بازسازی و به یک قصر تبدیل شد. در این قصر شام‌های معروف روزهای پنجشنبه برگزار می‌شد که دانشمندان و شاعران در آن شرکت کرده و در مورد مسائل روز بحث می‌کردند. امروزه این کاخ تبدیل به موزه‌ای شده است که می‌توانید نقاشی‌های مجموعه‌های سلطنتی را در آن مشاهده کنید. در محوطه کاخ، یک نارنجستان، یک آمفی‌تئاتر، موزه شکار و اسب‌سواری و مجسمه‌های مستقل متعددی دیده می‌شود.

باغ در بهار تا اواخر پاییز پر از گل می‌شود و خانه سنجاب، طاووس، اردک و قو است. اگر در تابستان به ورشو سفر می‌کنید، حتماً در یکی از کنسرت‌های معروف شوپن شرکت کنید که هر یکشنبه‌ها در ساعت‌های ۱۲ و ۱۶ از ۱۴ می تا ۲۴ سپتامبر برگزار می‌شود. در زمستان می‌توانید در باغ و موزه قدم بزنید و آثار موجود را مشاهده کنید.

  • ساعات کاری موزه سلطنتی: از ساعت ۶ صبح تا ۲۰ شب
  • هزینه ورودی: برای بزرگسالان ۴۰ زلوتی، همراه با تخفیف تور ۲۰ زلوتی، کودکان بالای ۷ سال و دانشجویان زیر ۲۶ سال ۱ زلوتی

یکی از جاذبه‌ های دیدنی ورشو که از هر نقطه پایتخت قابل‌مشاهده خواهد بود، کاخ فرهنگ و علم است. این کاخ در سال ۱۹۵۵ به ابتکار جوزف استالین به عنوان «هدیه مردم شوروی برای لهستانی‌ها» افتتاح شد. این بنا که توسط کارگران روسی شناخته شده بود، برای مدتی طولانی به‌عنوان نماد قدرت سوسیالیستی و غرور لهستان خلق تلفی می‌شود. از همان ابتدا، فضای داخلی تاریخی آن میزبان کنسرت‌ها، نمایشگاه‌ها و نمایش‌های متعددی بوده است.

در حال حاضر، این کاخ خانه تئاتر، سینما، موزه‌ها و دفاتر اصلی اطلاعات گردشگری ورشو است. زمانی که به بالاترین نقطه آن بروید، چشم اندازه زیبای شهر را از ارتفاع ۱۱۴ متری خواهید دید.

در تابستان، منطقه اطراف کاخ تبدیل به فضایی برای کنسرت‌های متعدد، اجراهای تئاتر و نمایش فیلم می‌شود. در زمستان، به لطف پیست رایگان اسکیت روی یخ، مکانی عالی برای علاقه‌مندان به اسکیت خواهد بود. در شب، ساختمان به زیبایی روشن می‌شود و در مناسب‌های خاص با رنگ‌های مخصوص تزیین می‌شود.

 

کاخ ویلانو نیز یکی از جواهرات ورشو است که جزو جاذبه های دیدنی ورشو است که به سبک باروک ساخته شده است. کاخ و باغ علی‌رغم الحاقات، جنگ‌ها و اشغال‌ها، بدون تغییر باقی‌مانده است. خانه جان سوم سوبیسکی، مغلوب‌کننده ترک‌ها در وین را ببینید که در سال ۱۶۸۳ حرکت آنها را در اروپا متوقف کرد. فرمانروایی که نام مستعار شیر بی‌باک را داشت و همراه با همسر محبوبش ماریا، در این قصر زندگی می‌کرد.

در کاخ، آپارتمان‌های پادشاه و سوئیت‌های ملکه ماریا کازیمیرا را خواهید دید که شامل اتاق‌هایی به سبک چینی و هلندی می‌شود. در پشت کاخ یک ساعت آفتابی زیبای قرن هفدهمی قرار دارد. در اطراف آن مجسمه‌ها، فواره‌ها و برکه‌های مختلفی ساخته شده است. این منطقه در تابستان و زمستان برای قدم‌زدن عالی خواهد بود.

  • ساعات کاری: از ساعت ۱۰ صبح تا ۱۶ بعد از ظهر باز خواهد بود و آخرین پذیرش در ساعت ۱۵ انجام می‌شود.
  • هزینه ورودی: بلیت معمولی ۳۵ زلوتی، بلیت تخفیف دار ۲۸ زلوتی، بلیت برای دارندگان کارت خانواده ۲۶ زلوتی، برای کودکان زیر ۶ سال ورودی رایگان است.

موزه ظهور ورشو (Warsaw Rising Museum) مکانی منحصربه‌فرد است که بازدیدکنندگان را با ورشو معاصر آشنا می‌کند. این موزه تعاملی بزرگ‌ترین عملیات رزمی زیرزمینی در اروپای تحت اشغال آلمان در طول جنگ جهانی دوم را بازسازی و به نمایش درآورده است. قیام ورشو در سال ۱۹۴۴ میلادی چهره پایتخت لهستان را برای همیشه تغییر داد.

این نمایشگاه به‌صورت چندرسانه‌ای وقایع تاریخی را به نمایش در می‌آورد. علاوه بر تجهیزات نظامی و حرکت نظامیان در ۶۳ روز جنگ، زندگی روزمره مردم غیرنظامی را نیز نشان می‌دهد. با قدم زدن در امتداد سنگ‌فرش گرانیتی در میان آوارهای پایتخت ویران شده، به داستان افرادی که قیام کرده‌اند گوش خواهید داد. متوجه خواهید شد که سربازان در حال حرکت از طریق فاضلاب چه احساسی داشتند و خرابه‌های شهر در آن زمان را خواهید دید.

در قلب موزه یک بنای یادبود فولادی قرار دارد که از تمام طبقات ساختمان می‌گذرد. دیوارهای آن با تاریخ هر روز قیام و همچنین آثار گلوله پوشیده شده است و صدای قلب تپنده‌ای که نماد زندگی ورشو در سال ۱۹۴۴ است از داخل آن به گوش می‌رسد. در پارک آزادی که در نزدیکی موزه قرار دارد نیز دیوار یادبود واقع شده است. بر روی این دیوار نام نزدیک به ۱۱ هزار سرباز کشته شده در قیام حک شده است.

  • ساعات کاری: دوشنبه، چهارشنبه، پنجشنبه و جمعه از ۸:۰۰ تا ۱۸:۰۰، شنبه و یکشنبه از ۱۰:۰۰ تا ۱۸:۰۰، روزهای سه شنبه موزه تعطیل است.
  • هزینه ورودی: بلیط تک نفری ۳۰ زلوتی، بلیت تخفیف دار ۲۵ زلوتی

 

موزه ملی یکی از جاذبه‌ های دیدنی ورشو است. این موزه مجموعه‌ای باشکوه از آثار مختلف را در خود جای‌داده است. تعداد آثار به بیش از ۸۳۰ هزار عدد می‌رسد که از دوران باستان تا معاصر جمع آوری شده‌اند. شاهکارهای هنری لهستانی و جهانی در گالری‌های این موزه به نمایش گذاشته شده‌اند.

در گالری فراس (Faras) موزه ملی می‌توانید بزرگ‌ترین مجموعه آثار باستانی نوبی (Nubian) در اروپا از قرن هشتم تا چهاردهم را مشاهده کنید که شامل مجموعه‌ای بی‌نظیر از نقاشی‌های دیواری می‌شود. محراب‌های قرن پانزدهمی از مناطق مختلف لهستان، مجسمه‌های گوتیک و نقاشی‌های درون کلیساهای قدیمی قرون‌وسطایی در این موزه گردآوری شده‌اند.

گالری هنرهای قدیمی، به دورانی تعلق دارد که نقاشی و مجسمه‌سازی هم‌تراز با صنایع‌دستی دیگر شناخته می‌شده است. در کنار نقاشی‌ها و مجسمه‌ها، مبلمان، پارچه‌ها و ظروف تزیین شده و حتی نشان کت و تاج‌گذاری شاه آگوستوس سوم را خواهید دید.

گالری هنری قرن ۱۹ شامل آثار هنرمندان لهستانی می‌شود. یکی از نقاشی‌های مهم این موزه نبرد یان ماتیکو در گرونوالد است. این بزرگ‌ترین نقاشی لهستانی است و بوم آن تقریباً ۴۰ متر مربع را پوشش می‌دهد.

  • ساعات کاری: از سه شنبه تا یکشنبه از ساعت ۱۰:۰۰ تا ۱۸:۰۰، موزه روزهای دوشنبه تعطیل است.
  • هزینه ورودی: هزینه استاندارد ۲۵ زلوتی، هزینه با تخفیف تور ۱۰ زلوتی، هزینه ورودی کودکان زیر ۷ سال رایگان است.

یک موزه غیر معمول در مکانی منحصربه‌فرد، موزه تاریخ یهودیان لهستانی از جمله جاذبه های دیدنی ورشو است. این موزه به زندگی یهودیان قبل از جنگ می‌پردازد. این موزه خاطره فرهنگ و میراث غنی آنها در اروپا را نشان می‌دهد. قبل از اینکه تور خود را شروع کنید، به ساختمان و نمادهای موجود بر آن دقت کنید. نمادهایی که هولوکاست را تداعی می‌کنند. بر روی شیشه‌های موزه کلمه عبری Polin دیده می‌شود که به معنای «لهستان» یا «جایی برای استراحت» است.

موزه شامل هشت گالری می‌شود که هر یک موضوعی را نمایش می‌دهند. اشیای عتیقه، نقاشی‌ها، نمایشگاه‌های تعاملی و فیلم‌های مختلف در موزه وجود دارد. شما آثار اولین سکونتگاه‌های یهودیان در لهستان قرون‌وسطی را خواهید دید. قوانین سلطنتی قرن سیزدهم را مشاهده خواهید کرد که امنیت آنها و همچنین آزادی شخصی و مذهبی را تضمین می‌کند و با «عصر طلایی فرهنگ یهودیان لهستان» آشنا خواهید شد.

گالری شهر یهودی شامل یک کنیسه چوبی، خیابانی قدیمی و محله یهودی‌نشین ورشو مربوط به جنگ جهانی دوم می‌شود. دیدن بنای یادبود قهرمانان گتو در مقابل موزه را فراموش نکنید که در یک حرکت تاریخی، صدراعظم آلمان ویلی برانت در مقابل آن زانو زد. این رویداد یک عذرخواهی نمادین آلمان به دلیل جنایات هولوکاست تلقی شد.

  • ساعات کاری: از ساعت ۱۰:۰۰ تا ۱۸:۰۰ در طول هفته، موزه سه شنبه‌ها تعطیل است.
  • هزینه ورودی: ۴۵ زلوتی

اگر به علم علاقه‌مند هستید، در این موزه می‌توانید اسرار طبیعت را کشف کنید. آزمایش‌های مختلفی توسط راهنمایان تور داخلی موزه برگزار می‌شود. اینجا همه بازدیدکنندگان تبدیل به یک محقق و کافش می‌شوند. شما در اینجا می‌توانید آزمایش‌هایی را به‌تنهایی انجام دهید و درک کنید چگونه حواس پنج‌گانه شما عمل می‌کنند.

شما در مرکز علوم کوپرنیک که یکی از جاذبه‌ های دیدنی ورشو است، متوجه خواهید شد که بدن شما چقدر می‌تواند نسبت به محیط اطراف خود حساس باشد. صدها نمایشگاه تجربی در این موزه وجود دارد. یکی از آنها نمایشگاه آینده است که در آن نوآوری‌هایی که در آینده نزدیک تولید خواهند شد را خواهید دید. هوش مصنوعی و ربات‌های مختلفی در این نمایشگاه قرار داده شده‌اند. تئاتر ولتاژ، تئاتر رباتیک و پلانتاریم نیز از بخش‌های جذاب این موزه هستند.

فردریک شوپن یکی از مشهورترین ساکنان ورشو بوده است و بازدید از این موزه ضروری خواهد بود. این موزه در کاخ تاریخی Ostrogski واقع شده و یکی از مدرن‌ترین موزه‌های بیوگرافی در اروپا است.

نمایشگاه شامل بخش‌های چندرسانه‌ای می‌شود که داستان زندگی و کار آهنگ‌ساز، شوپن را روایت می‌کنند. دوران کودکی و جوانی و نحوه زندگی او در ورشو را خواهید دید. نمایه‌هایی که برای او و توسط او نوشته شده، نقاشی‌ها و آثار تقدیم شده به او در این موزه نگهداری می‌شوند. پرتره‌های ساخته شد از او در طول زندگی نیز در این موزه قرار داده شده‌اند. یادگاری‌های به یاد مانده شامل: ساعت طلایی، جعبه آبنبات، جا کلیدی با حروف اول او، دکمه سرآستین و یک پیانوی گران‌بها می‌شود.

  • ساعات کاری: از ۱۰:۰۰ تا ۱۸:۰۰
  • هزینه ورودی: ۲۵ زلوتی

رودخانه ویستولا که یکی دیگر از جاذبه های دیدنی ورشو است تاثیر مهمی بر توسعه شهر ورشو داشته است. امروزه گردشگران داخلی و خارجی زیادی به دیدن رودخانه ویستولا می‌روند. اطراف رودخانه بلوارهایی کشیده شده است که محلی عالی برای پیاده‌روی، دوچرخه‌سواری و تفریح خواهد بود. در امتداد بلوار آلاچیق‌هایی با صندلی‌های آفتاب‌گیر، نیمکت‌های سنگی و صندلی‌های چوبی نیز وجود دارد که فضای کافی برای استراحت و پیک‌نیک را فراهم می‌کند. در فصل تابستان می‌توانید به‌وسیله کشتی در امتداد رودخانه گردش کنید.

درست در کنار بلوارها، مرکز علوم کوپرنیک، موزه هنرهای مدرن و پارک فواره تعاملی وجود دارد. در تابستان‌ها نمایش‌های آب، نور و صدا در بلوارهای ویستولا برگزار می‌شوند.

کلیسای سنت آن کلیسایی در مرکز تاریخی ورشو، در مجاورت میدان قلعه، در Krakowskie Przedmieście 68 است. این کلیسا یکی از برجسته‌ترین کلیساهای لهستان با نمای نئوکلاسیک است که در ردیف قدیمی‌ترین ساختمان‌های ورشو قرار دارد. در حال حاضر این کلیسای اصلی کلیسای جامع دانشگاهی در ورشو است و میدان روبروی کلیسا محل ادای احترام به پادشاهان لهستانی توسط حاکمان پروس بود. در سال ۱۵۸۲ یک برج باریک به کلیسا اضافه شد و مدتی بعد با بارویی محصور شد و در استحکامات شهر گنجانده شد که همان برج ناقوس فعلی در خیابان کلیسای انا است.

قلعه مودلین یکی از بزرگ‌ترین قلعه‌های قرن نوزدهم در لهستان است که در شهر Nowy Dwór Mazowiecki در منطقه Modlin بر روی رودخانه Narew و در ۵۰ کیلومتری شمال ورشو واقع شده است. این قلعه در ابتدا توسط فرانسوی‌ها از سال ۱۸۰۶ تا ۱۸۱۲ ساخته شد و  پس از سال ۱۸۱۵ این قلعه به عنوان کنگره لهستان فعالیت کرد. در حال حاضر برخی از قسمت‌های این قلعه به روی گردشگران باز است و می‌توان از این قلعه بازدید کرد. اما به دلیل اینکه ارتش لهستان هنوز امکانات زیادی در این منطقه دارد، برخی از مناطق غیرقابل‌دسترسی هستند. در سال ۲۰۱۳ قلعه مودلین پس از پنج سال حضور در بازار به سرمایه گذاران خصوصی فروخته شد، اما برخی از ویژگی‌های کلیدی مثل برج تاتار و برج سفید برای بازدید عموم حفظ شده است.

حومه کراکوف ورشو به عنوان یکی از جاذبه های ورشو شناخته می‌شود که شامل کاخ‌های تاریخی، کلیساها و خانه‌های قدیمی است و خیابان سلطنتی Krakowskie Przedmieście شمالی‌ترین قسمت مسیر سلطنتی ورشو را تشکیل می‌دهد. همچنین شهر قدیمی و قلعه سلطنتی و برخی از برجسته‌ترین مؤسسات در ورشو، از جمله کاخ ریاست‌جمهوری، دانشگاه ورشو و آکادمی علوم لهستان مستقر در کاخ در امتداد مسیر سلطنتی قرار دارند.

باغ کتابخانه دانشگاه ورشو روی پشت بام توسط معمار Irena Bajerska طراحی و در سال ۲۰۰۲ افتتاح شد. مساحت این باغ ۱ هکتار است و مناظر زیبایی از رودخانه Vistula و شهر ورشو دارد. این باغ روی یک لایه ۳۰۰ میلی متری خاک طراحی شده و ساختمان کتابخانه دارای دیوارهای سبز رنگ و آهنگ‌های موسیقی و نقل قول‌های معروف به زبان‌های مختلف است.

چندی از جاذبه‌ های دیدنی ورشو را بررسی کردیم. این ۱۰ مورد در میان گردشگران بسیار محبوب بوده است و تاریخ غنی شهر را به خوبی نشان می‌دهد. شهر قدیمی ورشو و موزه‌های موجود در این شهر هر کدام شامل آثاری مختلف می‌شود که بازدیدکنندگان مختلفی را به خود جلب خواهد کرد. امیدواریم این مقاله مجله الی گشت برای شما مفید بوده باشد. برای سفر به ورشو می‌توانید بلیط خود را از مجموعه الی گشت تهیه کنید.

سوالات متداول

این موزه در شهر ورشو قرار دارد و از ساعت ۱۰ صبح تا ۱۸ عصر باز خواهد بود.

کاخ فرهنگ و علم توسط روسیه در لهستان ساخته شد.

این موزه تاریخ قیام ورشو را نشان می‌دهد. موزه حالتی تعاملی دارد و زندگی نظامیان و غیرنظامیان در طول دوره قیام را به تصویر می‌کشد.

موزه سلطنتی ورشو در قرن هفدهم ابتدا یک حمام خانه بود که در قرن هجدهم بازسازی و تبدیل به یک قصر شد.

مطالب مرتبط

برای سفر در پاییز به چه وسایلی نیاز داریم؟

فرودگاه ایلام کجاست؟

معرفی بخش ها و وسایل بازی پارک ارم تهران