گذری از تاریخ و طبیعت به مقصد قلعه مارکوه رامسر

قلعه مارکوه رامسر

از زیبایی های مازندران هر چه بگوییم و بنویسیم کم است، آب و هوای معتدل، سرسبزی، حاصل خیزی و مجاورت با دریای خزر همه و همه باعث شده است تا این استان بیش از آنچه به نظر می رسد دارای ظرفیت های گردشگری باشد. با اندکی تامل شاید دلیل این حجم ترافیک جاده های شمال را در ایام تعطیل درک کرد. اما ما در این مطلب قصد داریم فقط یکی از آن همه جاذبه بی نظیر این استان را به نام قلعه مارکوه رامسر توصیف کنیم و اطلاعاتی را به شما ارائه دهیم تا اگه قصد این مقصد منحصرد به فرد را داشتید برایتان مفید باشد، پس با الی گشت همراه باشید..

مطالب مرتبط :
طبیعت روستای فیلبند باور نکردنیست!
ماجراجویی در طبیعت هفت آبشار سوادکوه
لمس ابرها در طبیعت زیبای مازیچال

اگر از مازندران و جاده ای که به موازات ساحل است به سمت رشت در حرکت باشید در غربی ترین نقاط این استان و حوالی تنکابن و رامسر به این منطقه نزدیک خواهید شد. رامسر از قدیمی ترین شهر های توریستی در شمال ایران که به ساحل‌های تمیز و سنگی اش مشهور است، اما کمی آن طرف تر کوه  پیداست، پس به سمت کوه پیش می رویم تا به بام رامسر و یا همان قلعه مارکوه رامسر برسیم. زمانی که به این محل برسید یک نمای پاناروما را از دریا، دشت‌های سرسبز، ویلاها، باغ‌ها و کوه‌ها را خواهید داشت.

ویژگی ها

قلعه مارکوه رامسر بر روی کوهی به همین نام واقع شده است، می توان از ظاهر بنای کنونی این قلعه حدس زد که قدمت بالایی دارد. این بنا که در حال حاظر فقط  برج‌های نگهبانی آن مانده است، ۲۶۰ متر از سطح آب ارتفاع دارد و از آثار ملی ایران به قلمداد می شود. قلعه مارکوه رامسر در گذشته کاربرد نظامی داشته و ۶۰۰ مترمربع مساحت داشته است. محلی ها آن را مَرکو می گویند که برای رسیدن به این قلعه می بایست باید ۳۱۱ پله را بالا بروید که بسیار راحت طی می شود و ۱۵ دقیقه به طول می انجامد، اما حتی در مسیر نیز از زیبایی های و سرسبزی ها بی نصیب نخواهید بود چرا که این مسیر از بین باغ ها، بوته ها و درختانی مثل بلوط، شمشاد، ازگیل و… می گذرد و در نهایت به یک برج بلند سنگی می رسید که با عبور از آن به محوطه باقی مانده از قلعه می رسید. در کل سه تا برج نگهبانی را خواهید دید که یکی از اتاق های قلعه نیز برای اسکان نگهبان این بنا بازسازی شده است. اما در حال حاظر که از این منطقه تاریخی زیبا چندان اثری باقی نمانده است و بهانه ای شده تا گردشگران بیشتر با هدف یک گردش تفریحی در طبیعت آن را مقصد خود قرار دهند چرا که چشم انداز های بسیار بی نظیری را به شما ارائه می دهد.

این منطقه که به نام کوه مارکوه شناخته می شود نیز نام های دیگری در گذشته داشته است مانند سعادت کوه، مبارک کوه، قلاچکوه و سفالین کوه. جهانگرد روسی به نام ملگنوف در سفرنامه اش اعلام کرده است که به آنجا قلعه کوه می‌گویند. برخی اعتقاد دارند که به سبب وجود مارهای زیاد آنجا را مارکوه می‌نامند، در صورتی که کلمه مار در لهجه بومی ها بدین معنی به کار نمی رود. گروهی نیز بر این نظرند که در آن زمان ها برای حفظ اموال از دست دزدان و غارت گران، اموال را در دل خاک در این قلعه پنهان می کردند که در ابتدا به مال کوه و بعد ها به مارکوه تبدیل شده است و گروهی نیز معتقدند که از آنجایی که مار با مارد، آمارد و مرد مترادف است، به مردمی می گفتند که قبل از ورود آریایی ها در این منطقه سکونت داشتند. بنا بر آنچه که گفته شد گمان می رود که این نام یعنی مارکوه به کوهی تعلق دارد که به آماردها، ماردها و مردها منتسب است.

برای بازدید از قلعه مارکوه رامسر شاید می توان گفت که در فصول مختلف جذابیت های متفاوتی دارد و بسته به اینکه شما کدام ویژگی آن را دوست داشته باشید باید یک زمان خاص را برای سفر انتخاب کرد.

فصل بهار رنگ آمیزی کوه با گل های خود رو بویژه گل های شقایق‌ شما را مشعوف می سازد و شگفت زده خواهید شد. هوای بسیار مطبوع که ممکن است طیق ویژگی های بهار در هر لحظه با باران، آفتاب، ابر، مه، رنگین کمان یا نسیم خوش بهاری روبرو شوید پس لازم است برای جلوگیری از غافلگیر شدن با خود لباس مناسب به همرا داشته باشید.

فصل تابستان: با وجود اینکه معمولا شهر های شمالی و مازندران در فصل تابستان با رطوبت زیاد و به نوعی هوای شرجی همراه است اما با توجه به اینکه در ارتفاع هستند از هوای غیر قابل تحمل خبری نیست و کمی مطبوع تر و دمای کمتری دارد اما مراقب باشید قبل از عظیمت با خود آب آشامیدنی به همراه داشته باشید. لباس خنک، عینک آفتابی و کرم ضدآفتاب نیز از دیگر ملزومات است.

فصل پاییز: در این فصل خصوصا در اواخر آن در اکثر روز ها شاهد بارندگی خواهید بود پس قبل از هر چیز باید پیش بینی هواشناسی را در نظر داشت، اما می دانید که طبیعت رنگارنگ پاییز خصوصا در مازندران حس منحصر به فردی را به انسان القا می کند پس می تواند دیدن این منطقه در پاییز هم خالی از لطف نباشد.

فصل زمستان: اگرچه در تمام طول زمستان معمولا پوشیده از برف نیست اما ممکن است با آمدن سامانه سرما این اتفاق بیفتد، بنابراین باید حتما لباس گرم با خود به همراه داشته باشید، در هر حال دیدن این منطقه در زمستان نیز بسیار هیجان انگیز است.

از بین مناطق بسیار زیبای اطراف که به مارکوه نزدیک‌ هستند و برای سفر در بهار و تابستان مناسب هستند می توان به جواهرده، جنت رودبار، دریاسر و حاشیه جنگل های دالخانی، دوهزار و سه هزار اشاره کرد که هر کدام از آن ها می توان گفت به اندازه قلعه ماکوه رامسر جذابیت دارند. این ییلاق‌ها در فصل‌های نسبتا گرم مورد علاقه خیل عظیمی از مسافرانی هستند که از جای جای این کشور به این مناطق گردشگری سفر می کنند.

مطالب مرتبط

برای سفر در پاییز به چه وسایلی نیاز داریم؟

فرودگاه ایلام کجاست؟

معرفی بخش ها و وسایل بازی پارک ارم تهران