سفر به ترکیه در فصل پاییز

از اواخر سپتامبر تا نوامبر، پاییز ترکیه با رنگ‌های جادویی از راه می‌رسد. این فصل زیبا زمان ایده‌آلی برای سفر به برخی از بخش‌های ترکیه به خصوص استانبول است. زیرا علاوه بر معتدل بودن هوا، امکان انجام دادن فعالیت‌های تفریحی متعدد هم فراهم است.

برای رزرو تور لحظه آخری استانبول و خرید بلیط هواپیما از الی گشت روی عکس زیر کلیک کنید :

پاییز ترکیه، زمانی ایده‌آل برای بازدید از سرزمین عجایب و کشف مناظر متنوع و نقاط مهم فرهنگی است. با آمدن پاییز، گرمای تابستان شروع به محو شدن می‌کند و دمای هوا در بیشتر بخش‌های ترکیه ملایم‌تر و خنک‌تر می‌شود.

در این فصل مناظر طبیعی چشم‌انداز جادویی پیدا می‌کنند و با توجه به کم شدن گردشگر در ترکیه، از شلوغی بازارها و مکان‌های گردشگری کاسته می‌شود؛ بنابراین می‌توان گفت فصل پاییز تجربه فرهنگی منحصربه‌فردی را برایتان به ارمغان می‌آورد.

بالن‌سواری در کاپادوکیه با پس زمینه سورئال فرصتی است که پاییز در اختیارتان می‌گذارد. در فصل پاییز مناطق گردشگری مانند کاپادوکیه پر از رنگ‌های قرمز، نارنجی و طلایی می‌شوند و شگفتی طبیعت، پس‌زمینه‌ای سورئال برای عکس‌های شما ایجاد می‌کند.

یکی از نکات جذاب در پاییز ترکیه، برداشت سالانه زیتون در اواخر اکتبر و نوامبر است. اگر در این بازه‌ی زمانی در اطراف دریای اژه یا مدیترانه باشید می‌توانید از تماشای روش‌های سنتی چیدن و فراوری زیتون لذت ببرید.

زیتون‌ها پس از فراوری در بازارها و جشنواره‌های محلی به فروش می‌رسند و امکان خرید آن‌ها وجود دارد.

پاییز ترکیه و تجربه لذت آشپزی با محصولات فصلی تازه برای علاقه‌مندان به غذا فرصت ویژه‌ای است که می‌توانید از آن بهره‌مند شوید. در این فصل به علت خنک بودن هوا، محصولات فصلی فراوانی از انارهای آبدار و شاه‌بلوط گرفته تا سیب‌های ترد و انگورهای خوشمزه در دسترس قرار می‌گیرند.

در پاییز سبد فروشندگان خیابانی و فروشگاه‌های بازارهای مختلف ترکیه مملو از میوه‌ها و سبزیجات تازه می‌شود و شاهد ضیافتی بی‌نظیر برای چشیدن طعم‌های اصیل ترکی خواهید بود.

پاییز ترکیه، زمان برگزاری جشنواره‌های مختلف مانند دوسالانه بین‌المللی استانبول و جشنواره کادیرگا در استانبول است.

دوسالانه بین‌المللی استانبول، یک رویداد هنری معتبر است که آثار هنری معاصر از سراسر جهان در آن به نمایش گذاشته می‌شود. همچنین در جشنواره کادیرگا، مردم فتح شهر قسطنطنیه یا استانبول امروزی توسط عثمانیان را جشن می‌گیرند.

نکته‌ی مثبت دیگر درباره سفر به ترکیه در فصل پاییز، وجود فضای آرام و صمیمی برای کاوش شهرهای مختلف ترکیه است. پاییز ترکیه این امکان را به شما می‌دهد تا در آب و هوایی خنک و به دور از شلوغی از دیدن جاذبه‌های ترکیه مانند شهر افسوس، مسجد ایاصوفیه و چشمه‌های آب‌معدنی پاموکاله لذت ببرید.

همچنین در این فصل پارک‌های ملی و ذخایر طبیعی ترکیه مسیرهای پیاده‌روی با مناظر خیره‌کننده از کوه‌ها، جنگل‌ها و آبشارها را در پس‌زمینه‌ای از برگ‌های رنگارنگ پاییزی ارائه می‌دهند. پارک ملی Yedigöller و مسیر Lycian Way در این زمان از سال بسیار محبوب هستند.

لذت بردن از سواحل گرم ترکیه در فصل پاییز تجربه‌ی بی‌نظیری است که خاطره آن تا مدت‌ها در ذهنتان باقی می‌ماند. در این فصل سواحل دریای مدیترانه و اژه هنوز به اندازه کافی برای آفتاب‌گرفتن و شنا گرم هستند.

در پاییز آب‌های فیروزه‌ای آنتالیا، بدروم و مارماریس مکان‌های ایده‌آلی برای ورزش‌های آبی، تورهای قایق و پیاده‌روی‌های ساحلی هستند و به راحتی می‌توانید با هزینه کم در این مناطق اقامت کنید.

پاییز همچنین زمانی است که زیبایی طبیعی منطقه دریای سیاه چندین برابر می‌شود. اگر در این فصل به دنبال منطقه کمتر شناخته شده باشید می‌توانید به شهر آرتوین (Artvin) سر بزنید.

شرایط آب و هوایی شهرهای پرطرف‌دار ترکیه در پاییز به شرح زیر است:

آب و هوای استانبول و ناحیه مرمره در پاییز با بارش باران همراه است؛ اما این بارش‌ها معمولاً کوتاه‌مدت است. همچنین آب و هوای استانبول در این بازه زمانی کاملاً غیرقابل‌پیش‌بینی بوده و امکان بارش باران در این شهر وجود دارد.

ماه

کمترین دما

بیشترین دما

ماه سپتامبر

۱۸ درجه سانتی‌گراد

۲۵ درجه سانتی‌گراد

ماه اکتبر

۱۴ درجه سانتی‌گراد

۲۰ درجه سانتی‌گراد

ماه نوامبر

۱۰ درجه سانتی‌گراد

۱۶ درجه سانتی‌گراد

 

آب و هوای مناطق دریای اژه و مدیترانه (ازمیر، آنتالیا) در فصل پاییز بسیار ایده‌آل است. در سپتامبر و اوایل اکتبر در این منطقه به ندرت باران می‌بارد.

ممکن است در اواخر اکتبر تا نوامبر شاهد بارش‌هایی در ازمیر و آنتالیا باشید؛ اما در این بازه‌ی زمانی آب هنوز گرم است و می‌توانید از گشت و گذار در سواحل لذت ببرید.

ماه

کمترین دما

بیشترین دما

ماه سپتامبر

۲۵ درجه سانتی‌گراد

۳۰ درجه سانتی‌گراد

ماه اکتبر

۲۰ درجه سانتی‌گراد

۲۵ درجه سانتی‌گراد

ماه نوامبر

۱۵ درجه سانتی‌گراد

۲۰ درجه سانتی‌گراد

 

آب و هوای آناتولی مرکزی (آنکارا، کاپادوکیه) در پاییز خنک است؛ اما در اوایل پاییز احتمال بارش باران در این مناطق کم است. کاپادوکیه را می‌توان یکی از بهترین مکان‌ها برای بازدید در پاییز ترکیه دانست. به خصوص اگر عاشق بالن‌سواری باشید می‌توانید مناظر پاییزی را از روی بالن‌ها تماشا کنید.

ماه

کمترین دما

بیشترین دما

ماه سپتامبر

۱۵ درجه سانتی‌گراد

۲۵ درجه سانتی‌گراد

ماه اکتبر

۱۰ درجه سانتی‌گراد

۱۸ درجه سانتی‌گراد

ماه نوامبر

۵ درجه سانتی‌گراد

۱۲ درجه سانتی‌گراد

 

آب و هوای آناتولی شرقی (وان، ارزروم) در فصل پاییز کاملاً غیرقابل‌پیش‌بینی است. از اکتبر به بعد احتمال بارندگی در این مناطق وجود دارد؛ اما در اواخر نوامبر احتمال بیشتری وجود دارد که باران ببارد.

ماه

کمترین دما

بیشترین دما

ماه سپتامبر

۱۰ درجه سانتی‌گراد

۲۰ درجه سانتی‌گراد

ماه اکتبر

۵ درجه سانتی‌گراد

۱۵ درجه سانتی‌گراد

ماه نوامبر

۰ درجه سانتی‌گراد

۱۰ درجه سانتی‌گراد

 

آب و هوای منطقه دریای سیاه (ترابزون، ریزه) در پاییز بارانی است. به علت بارش فراوان باران در این منطقه در فصل پاییز، مناظر بسیار سرسبز و زیبایی به وجود می‌آید. به‌طورکلی می‌توان گفت شهرهای ترابزون و ریزه مکان‌های ایده‌آلی برای سفر به ترکیه در فصل پاییز هستند.

ماه

کمترین دما

بیشترین دما

ماه سپتامبر

۲۰ درجه سانتی‌گراد

۲۵ درجه سانتی‌گراد

ماه اکتبر

۱۵ درجه سانتی‌گراد

۲۰ درجه سانتی‌گراد

ماه نوامبر

۱۰ درجه سانتی‌گراد

۱۵ درجه سانتی‌گراد

 

مقاصد محبوب برای تعطیلات پاییزی در ترکیه شامل شهرهای کاپادوکیه، استانبول، آنتالیا، پاموکاله، شهر باستانی افسوس و بدروم هستند.

  • کاپادوکیه: از سپتامبر تا نوامبر آب و هوای این منطقه برای بالون‎سواری مناسب است و می‌توانید مناظر خیره‌کننده‌ای از صخره‌ها و دره‌ها را از داخل بالن تماشا کنید.
  • استانبول: بین سپتامبر تا نوامبر، استانبول حسابی خلوت می‌شود و می‌توانید تمام بخش‌های آن را با آرامش کاوش کنید.
  • آنتالیا: در پاییز ترکیه، آنتالیا به یک بهشت ​​ساحلی تبدیل می‌شود و در این ماه می‌توانید از دیدن‌ آب‌های شفاف، سواحل شنی و ویرانه‌های باستانی آنتالیا لذت ببرید. در فصل پاییز آب و هوای این منطقه هنوز گرم است.
  • پاموکاله: این شهر به چشمه‌های آب گرمش معروف است. در فصل پاییز می‌توانید در فضایی خلوت و به دور از شلوغی در حوضچه‌های آبگرم پاموکاله غوطه‌ور شوید.
  • شهر باستانی افسوس: این شهر یکی از بهترین ویرانه‌های رومی حفظ شده در جهان است و با توجه به آب و هوای مناسب این منطقه در فصل پاییز، می‌توانید سفر بسیار جذابی را در شهر افسوس تجربه کنید.
  • بدروم: این شهر به خاطر زندگی شبانه پرجنب و جوش، سواحل زیبا و مکان‌های تاریخی‌اش شناخته می‌شود. در فصل پاییز این منطقه خلوت است و شما می‌توانید علاوه بر استراحت در سواحل بدروم از مناطق تاریخی این شهر هم بازدید کنید.

با رسیدن فصل هزار رنگ پاییز، جشنواره‌های پاییزی ترکیه هم حال و هوای تازه‌ای به شهرهای مختلف این کشور می‌دهند. برخی از برجسته‌ترین جشن‌هایی که بین سپتامبر تا نوامبر در ترکیه برگزار می‌شوند شامل موارد زیر هستند:

  • جشنواره بین‌المللی جاز استانبول، زمان برگزاری اواخر سپتامبر تا اوایل اکتبر
  • جشنواره زیتون Akçeşme در ساحل دریای اژه، زمان برگزاری اواسط اکتبر
  • جشنواره بین‌المللی فیلم آنتالیا، زمان برگزاری اواخر اکتبر تا اوایل نوامبر
  • جشنواره قهوه ترک، زمان برگزاری ماه نوامبر
  • جشن‌های روز جمهوری، زمان برگزاری ۲۹ اکتبر
  • جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه ماردین، زمان برگزاری اواخر نوامبر
  • جشنواره کنگر فرنگی در اورلا و ازمیر، زمان برگزاری اوایل نوامبر
  • جشنواره همسی در اطراف دریای سیاه، زمان برگزاری اواسط سپتامبر تا اواسط نوامبر
  • نمایشگاه بین‌المللی ازمیر، زمان برگزاری اواخر سپتامبر تا اوایل اکتبر

اگر از هوای گرم و جمعیت زیاد گریزان هستید سفر به ترکیه در فصل پاییز برایتان بسیار خوشایند خواهد بود. تا اواسط نوامبر هنوز بخش‌هایی از این کشور گرم است و می‌توانید از تفریحات آبی و ساحلی لذت ببرید. همچنین پاییز ترکیه زمان مناسبی است تا به دور از شلوغی، مناطق توریستی و طبیعت بکر این کشور را کاوش کنید.

در پاییز متوسط دمای بخش‌های مختلف ترکیه از ۱۵ درجه سانتی‌گراد تا ۲۵ درجه سانتی‌گراد متغیر است.

بله در این ماه می‌توانید به دور از شلوغی و گرما از مقاصد گردشگری محبوب این کشور مانند استانبول، کاپادوکیه، پاموکاله و شهر باستانی افسوس بازدید کنید.

بله این فصل زمان مناسبی برای لذت بردن از فعالیت‌های فضای باز مانند پیاده‌روی، بالون‌سواری، بازدید از آثار باستانی و تفریحات آبی و ساحلی است.

مطالب مرتبط:
سفر به قسمتی از ماه اما روی زمین، به نام کاپادوکیا در ترکیه!!
چطور سفری ۱۰ روزه به ترکیه را با پروازهای الی گشت برنامه ریزی کنیم؟
زیباترین مسیرها برای سفر جاده ای در ترکیه

مطالب مرتبط

برای سفر در پاییز به چه وسایلی نیاز داریم؟

فرودگاه ایلام کجاست؟

معرفی بخش ها و وسایل بازی پارک ارم تهران