تجربه یک روز فراموش‌نشدنی در کنار دریاچه های راجستان

کشور هند که به سرزمین هزارچهره و هزاررنگ معروف است یکی از گردشگرپذیرترین کشورهای دنیاست و هر ساله گردشگران زیادی از جاذبه‌های مختلف آن بازدید می‌کنند. یکی از دیدنی‌ترین نقاط این کشور پهناور خطه‌ی راجستان است. اما میان جاذبه‌های این خطه دریاچه های راجستان بسیار مشهور هستند. با الی گشت همراه باشید تا با آنها آشنا شویم.

برای رزرو تور لحظه آخری هند و خرید بلیط هواپیما از الی گشت روی عکس زیر کلیک کنید :

خوب است پیش از آن که با دریاچه های راجستان آشنا شویم قدری درباره خود این ایالت بدانیم. راجستان، ایالتی که در آن تاریخ و مدرنیته درهم‌آمیخته، یکی از پرجاذبه‌ترین و پربازدیدترین نقاط هند به شمار می‌رود.

از جمله جاذبه‌های گردشگری این ایالت رنگارنگ در هند باید به قصرها، باغ‌ها، موزه‌ها و قلعه‌های زیاد تاریخی اشاره کرد. بااین‌حال جذابیت دریاچه های راجستان با هیچ‌چیز دیگر قابل‌مقایسه نیست.

خرابه‌های قصرهای بزرگ، کوه‌های آراوالی و نمک‌های سفید اطراف دریاچه‌ها جلوه‌ی این دریاچه‌ها را بسیار بیشتر کرده است. پس اگر به راجستان هند سفر می‌کنید حتما بازدید از این دریاچه‌ها را در برنامه‌ی خود قرار بدهید.

حال که قدری با این ایالت رنگارنگ و دیدنی آشنا شدیم، بهتر است برویم به سراغ بحث اصلی این مقاله یعنی معرفی دریاچه های راجستان. همان‌طور که گفتیم این ایالت دارای دریاچه‌های متعددی است که هر یک حال و هوای مخصوص به خود را دارد.

بازدید از هرکدام از این دریاچه‌ها می‌تواند تجربه‌ای شگفت‌انگیز برای گردشگران فراهم کند. در ادامه با الی گشت همراه باشید تا به معرفی بهترین این دریاچه‌ها بپردازیم.

دریاچه پیچولا یکی از محبوب‌ترین و برجسته‌ترین دریاچه های راجستان به شمار می‌رود. جالب است بدانید اطراف این دریاچه را شاهکارهای معماری و جاذبه‌های مختلف اودی پور احاطه کرده است.

لازم به ذکر است این دریاچه طبیعی نیست و مصنوعی بوده و در سال ۱۳۶۲ بعد از میلاد ساخته شده. همچنین باید اضافه کرد که این دریاچه دو جزیره به نام‌های جاگ نیواس و جاگ ماندیر دارد. اغلب جاذبه‌های گردشگری اودی پور که به شهر دریاچه ها معروف است در نزدیکی این دریاچه واقع شده‌اند.

دریاچه فاتح ساگار هم از جمله دریاچه‌های مصنوعی است که در دهه ۱۶۸۰ در شهر اودی پور ساخته شده و اسم آن در میان محبوب‌ترین دریاچه های راجستان قرار دارد. در این دریاچه ۳ جزیره وجود دارد که شامل رصدخانه خورشیدی اودی پورو پارک نهرو می‌شود.

همچنین باید گفت که پارک نهرو با فواره زیبا و نمادین خود جایی محبوب برای پیک‌نیک به شمار می‌رود. این دریاچه لاجوردی با منظره‌ بی‌نظیرش در آغوش تپه‌های سرسبز قرار گرفته و به همین دلیل است که به جادی پور، کشمیر دوم گفته می‌شود.

در بازدید از این مورد از دریاچه های راجستان در هنگام غروب آفتاب می‌توانید قایق‌سواری کنید و با تماشای امواج و تغییر رنگ آسمان بهشت واقعی را مشاهده کنید. چرا که این دریاچه چشم‌اندازی خیره‌کننده از کوه‌های آراوالی دارد.

این مورد از دریاچه های راجستان با مساحتی بالغ بر ۳۶ کیلومترمربع، دومین دریاچه بزرگ مصنوعی در هند به شمار می‌رود. گفتنی است که در کناره‌های این دریاچه مقبره‌های خالی با حکاکی‌های زیبا دیده می‌شود.

علاوه بر این یک قصر زیبا در بخش شمالی دریاچه وجود دارد که نمایی خیره کننده به دریاچه بخشیده است. در بازدید از این مورد از دریاچه های راجستان چنانچه به حیاط این قصر بروید از آنجا چشم‌اندازی خیره‌کننده از دریاچه را خواهید دید.

 تاریخ ساخته‌شدن این دریاچه باشکوه مصنوعی به سال ۱۶۸۵ برمی‌گردد زمانی که ماهارانا ساخت این پروژه به همراه یک سد را قبول کرد. امروزه این دریاچه تبدیل به یکی از دریاچه‌های دوست‌داشتنی و پربازدید راجستان شده است.

دریاچه مان ساگار در شهر جیپور هم از دیگر دریاچه های راجستان به شمار می‌رود. قصر تاریخی جال محل با کوه‌های زیبایی که در پشت آن قرار دارد، منظره‌ای تماشایی به دریاچه مان ساگار بخشیده است.

لازم به ذکر است که قایق‌سواری در این دریاچه ممنوع است؛ اما در کنار ساحل نقطه‌ای وجود دارد که اگر به آنجا بروید چشم‌اندازی پاناروما از کل منطقه خواهید داشت. جالب است بدانید پرندگان مهاجر زیادی همچون «دم آبی زنبور خوار» بر روی این دریاچه زندگی می‌کنند.

دریاچه آنا ساگار با ۱۳ کیلومترمربع از دیگر دریاچه های راجستان به شمار می‌رود. این دریاچه مصنوعی همچنین بزرگ‌ترین دریاچه اجمیر است و ساخت آن به سال ۱۱۳۵ برمی‌گردد.

در بازدید از این مورد از دریاچه های راجستان با قایق می‌توانید به جزیره وسط دریاچه بروید. علاوه بر این در کناره‌های دریاچه آلاچیق‌ها و باغ‌هایی وجود دارند که دریاچه را زیباتر کرده‌اند  و می‌توانید از آنها استفاده کنید.

حالا که قدری با دریاچه های راجستان آشنا شدیم خوب است با برخی از جاذبه‌های مشهور دیگر در این ایالت دیدنی هند آشنا شویم. با آشنایی با این جاذبه‌ها می‌توانید در بازدید از دریاچه‌های راجستان از دیدنی‌های دیگر هم بازدید کنید و سفرتان را کامل کنید.

در ادامه با الی گشت همراه باشید تا به معرفی برخی از این جاذبه‌های گردشگری در راجستان بپردازیم.

رصدخانه جانتار مانتار که با نام رصدخانه جانتر مانتر هم شناخته می‌شود، مجموعه‌ای تاریخی در جیپور است که آرشیوی از نوزده ابزار معماری نجومی را در خود جای‌داده است. این رصدخانه در سال ۱۷۴۳ میلادی، به دستور پادشاه مهاراجه جی سینگ دوم ساخته شده.

جانتار مانتار در سال ۲۰۱۰ میلادی، به‌عنوان مکانی برای نمایش مهارت‌های نجومی و مفاهیم کیهان‌شناختی بعد از دوره مغول، در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید. علاوه بر این بزرگ‌ترین ساعت آفتابی سنگی در این رصدخانه عظیم قرار دارد و بازدید از آن خالی از لطف نیست.

موزه آلبرت هال که با نام موزه مرکزی دولت هم شناخته می‌شود از دیگر جاذبه‌هایی است که در کنار بازدید از دریاچه های راجستان می‌توانید از آن هم دیدن کنید. این موزه یکی از قدیمی‌ترین موزه‌های دولتی در جیپور، ایالت راجستان هند است.

ساختمان این موزه در باغ رام نیواس، در خارج از شهر و روبه‌روی دروازه‌های جدید واقع شده و نمونه خوبی از معماری هندو سارنسی به‌حساب می‌رود. این بنا توسط سر ساموئل یعقوب و با کمک میترا تجمول هوزین طراحی و در سال ۱۸۸۷ میلادی، به‌عنوان موزه عمومی افتتاح شد.

آثار موجود در این موزه شامل نقاشی، جواهرات، فرش، مجسمه‌های فلزی و سنگی و صنایع بلور می‌شود. همچنین در آلبرت‌ هال می‌توان مجموعه‌ای از سکه‌های متعلق به دوره‌های مختلف هند را دید. مهم‌ترین جاذبه‌ی این موزه هم جسد مومیایی ‌شده مصری است.

معبد گالتاجی که به جواهر جیپور معروف است، در گالتاجی، در فاصله‌ی ۱۰ کیلومتری جیپور راجستان قرار دارد و می‌توانید در کنار بازدید از دریاچه های راجستان از آن هم دیدن کنید. این معبد به معبد میمون‌ها هم معروف است چرا که تعداد بسیار زیادی میمون‌ در آن ساکن هستند.

دیوان رائو کریپارام، وزیر شاه ساوایی جی سینگ دوم، در قرن هجدهم این معبد را ساخت. معبد اصلی با سنگ صورتی ساخته شده و سقف‌هایی گرد، ستون‌هایی حکاکی‌ شده و دیوارهایی منقوش به تصاویری از زندگی کریشنا دارد.

این معبد، بیشتر از آن که شبیه زیارتگاه باشد، شبیه به کاخ است و از چندین معبد تشکیل شده و شهرت آن به‌ دلیل وجود حوضچه‌های آبی است که زائران در آن‌ها استحمام یا غسل می‌کنند. هفت حوضچه در این معبد وجود دارد که گالتا کاند مقدس‌ترین آن‌ها است.

این مورد از جاذبه‌های گردشگری راجستان مشرف به قلعه آمبِر و دریاچه مائوتا بوده و بر بلندای تپه چیل کاتیلا واقع شده و در کنار بازدید از دریاچه های راجستان می‌توانید از آن هم دیدن کنید.

«مهاراجه ساوای جای سینگ ۲» در قرن هجدهم دستور ساخت این قلعه را به‌عنوان سپری دفاعی برای محافظت از قلعه آمبر و شهر جیپور داد. این قلعه را به نام «قلعه پیروزی» هم می‌شناسند چرا که این دژ در طول تاریخ هرگز شاهد شکست نبوده است.

 نکته جالب‌توجه دیگر سالم‌بودن معابد، منابع آب و مجموعه‌های مسکونی درون دژ است. علاوه بر این باید گفت بزرگ‌ترین توپ جنگی جهان یا جیوانا (Jaivana) هنوز هم در این مجموعه قرار دارد و بازدیدکنندگان از سراسر دنیا برای تماشای آن به این بنای تاریخی روانه می‌شوند.

اگر به راجستان و جیپور سفر می‌کنید و قصد بازدید از دریاچه های راجستان را دارید حتماً باید تجربه فیل‌سواری را هم به تفریحات خود اضافه کنید. این مکان که در شهرک آمبِر قرار دارد یک مزرعه فیل دیدنی است. در این مزرعه می‌توانید به این موجودات بسیار نزدیک شوید.

این مزرعه توسط خانواده کوچکی که از قرن ۱۶ به شغل فیل‌سواری علاقه داشتند برپا شده. در این فضا علاوه بر فیل‌سواری می‌توانید تفریحات متعددی را در کنار این حیوانات دیدنی تجربه کنید. می‌توانید به آنها نزدیک شده و به آنها غذا بدهید و لذت ببرید.

در این مقاله از الی گشت به معرفی دریاچه های راجستان، این ایالت دیدنی و باشکوه و توریستی پرداختیم. دریاچه‌هایی که هرکدام ویژگی‌های منحصربه‌فرد و حال و هوای مخصوص به خود را دارند. همچنین برخی جاذبه‌های گردشگری دیگر راجستان را هم معرفی کردیم تا بتوانید سفری کامل و پرخاطره داشته باشید.

این دریاچه‌ها شامل دریاچه پیچولا، فاتح ساگار، جایسامند، مان ساگار و آنا ساگار می‌شود.

در این دریاچه‌ها می‌توان تفریحات مختلفی همچون قایق‌سواری انجام داد و در اطرافشان جاذبه‌های متعددی وجود دارد و بازدید از آنها تجربه‌ای منحصربه‌فرد برای هر گردشگری خواهد ساخت.

این دریاچه‌ها در اجمیر، جیپور، اودی پور و باقی شهرهای راجستان قرار دارند.

 

مقالات مرتبط

کلیشه ها و باورهای اشتباه در مورد مردم هند

۲۰ دلیل برای سفر به هند

 

مطالب مرتبط

برای سفر در پاییز به چه وسایلی نیاز داریم؟

فرودگاه ایلام کجاست؟

معرفی بخش ها و وسایل بازی پارک ارم تهران