دشت ارژن | مقصدی برای عاشقان طبیعت و عکاسی

اگر به سفر و گشت و گذار در دامان طبیعت خو گرفته باشید حتماً می‌دانید که در سرزمین خودمان، ایران مناطق طبیعی و دیدنی بسیاری وجود دارند که باید از آنها دیدن کرد. دشت ارژن در حوالی شیراز یکی از این مناطق طبیعی است که مقصدی محبوب برای عاشقان طبیعت و عکاسی به شمار می‌رود. در این مقاله با الی گشت همراه باشید تا با این دشت زیبا بیشتر آشنا شویم.

دشت ارژن در حوالی شیراز و همسایگی کازرون، در جوار کوه‌های زاگرس جنوبی قرار گرفته و یکی از جاذبه‌ های گردشگری استان فارس به حساب می‌رود. قرارگیری این دشت با مساحت تقریبی ۹۰ کیلومتر مربع در مجاورت کوه‌های زاگرس باعث ایجاد آب‌وهوایی عالی در این منطقه شده است.

در شمال این دشت روستای دشت ارژن و در غرب آن شهر کازرون قرار دارند. لازم به ذکر است که محیط سرسبز و وجود حیوانات مختلف، دشت ارژن را به مقصدی ایده‌آل برای بسیاری از گردشگران تبدیل کرده‌ است.

علاوه بر این برخی آثار تاریخی و دریاچه‌ای به همین نام هم در نزدیکی این دشت وجود دارد که می‌توان با سفر به این منطقه از تمام آنها بازدید کرد. همچنین اگر اهل عکاسی باشید، این دشت فرصت خوبی برای ثبت مناظر زیبا در اختیارتان خواهد گذاشت و در تمام فصول می‌توانید از عکاسی در آن لذت ببرید.

خوب است بدانید دشت پهناور و زیبای ارژن از قدمت و پیشینه‌ای کهن برخوردار است و نقش مهمی در گذشته‌ی منطقه شیراز بازی کرده است. امروزه نقش‌هایی از شیر، گوزن و آهوی ایرانی بر کتیبه‌های تخت جمشید به‌خوبی بیانگر این نکته هستند که شاهان هخامنشی برای شکار به دشت ارژن می‌رفته‌اند.

این دشت وسیع و دیدنی به‌ دلیل محیط خوش ‌آب ‌و هوا، از گذشته‌ها جای خوبی برای زندگی جانوران و انسان‌ها بوده است. پس می‌توان نتیجه گرفت که دشت ارژن علاوه بر اینکه یکی از دشت‌های زیبای ایران به شمار می‌رود از ارزش تاریخی بسیاری هم برخوردار است.

در ادامه بحث تاریخچه دشت ارژن باید گفت بسیاری از داستان‌های کهن شاهنامه هم در این دشت اتفاق افتاده‌اند و حتی دوران امپراتوری هخامنشی و حکومت آنها هم در نزدیکی این دشت شکل گرفته و در واقع دشت ارژن برای قرن‌ها پذیرای نیاکان ما بوده است. 

علاوه بر این باید اشاره کرد که زمانی هم کوشک علی خان بر این دشت حکمرانی می‌کرده که در دوره رضا شاه به دست ارتش ایران کشته شده است.

از جمله پوشش گیاهی و درختان موجود در دشت ارژن باید از درختان بلوط، زالزالک و بادام و گیاه بابونه نام برد. همچنین در فصول سرد سال این دشت با گل‌های نرگس آراسته می‌شود و زیبایی و عطر آن‌ها هر گردشگری را مست می‌کند.

لازم به ذکر است که پوشش گیاهی و جانوری ارزشمند این دشت موجب شد که در سال ۱۳۵۳ از طرف سازمان‌های بین‌المللی به ‌عنوان یکی از ذخیره‌گاه‌های زیست‌کره انتخاب شود.

درباره پوشش جانوری دشت ارژن باید گفت که این دشت در زمان‌های قدیم محل زندگی شیر و آهوی ایرانی بوده؛ اما متأسفانه امروزه اثری از آنها نیست. در حال حاضر حیوانات و جانوران مختلف دیگری همچون گوزن زرد، پرندگان گوناگون، خرگوش، مار و حیوانات دیگر در دشت ارژن زندگی می‌کنند.

همچنین گفتنی است که در سال ۱۳۶۰ چندین هکتار از منطقه حفاظت‌شده ارژن و پریشان برای احیای گوزن زرد ایرانی محصور شد تا اینکه در پاییز ۱۳۷۲، ۱۷ رأس گوزن در منطقه میان کتل رهاسازی شد. 

بر اساس سرشماری سال ۱۳۸۹ تعداد گوزن‌ها به ۷۵ رأس افزایش پیدا کرد. با این حال، بنا بر برخی عوامل جمعیت این‌گونه روبه‌کاهش رفت تا اینکه توسعه فضای زیستی آن‌ها در میان کتل و ارسنجان خوشبختانه منجر به احیای این‌گونه ارزشمند در هر دو محل گردید.

شاید پس از خواندن درباره این دشت ترغیب شده باشید از این دشت دیدنی بازدید کنید و بخواهید بدانید این منطقه از چه جاذبه‌های دیدنی برخوردار است تا بتوانید از تمام آنها بازدید کنید.

خوب است بدانید که این دشت علاوه بر هوای کوهستانی، دارای درختان و علفزار‌های سبز، دریاچه و آبشار است که آن را به مقصدی محبوب برای گشت ‌و گذار در اطراف شیراز تبدیل کرده است. همچنین آثار باستانی و کتیبه‌های معروف تنگ شاپور در شمال غرب این دشت هم نزد بسیاری از گردشگران تاریخ دوست محبوب هستند.

در ادامه با الی گشت همراه باشید تا به معرفی این جاذبه‌ها بپردازیم.

دریاچه ارژن از جمله جاذبه‌های اصلی دشت ارژن است که در نزدیکی این دشت قرار گرفته و جذابیت این منطقه را دوچندان کرده است. مساحت این دریاچه که از دریاچه‌های آب شیرین کشور به شمار می‌رود، به دو هزار هکتار  می‌رسد و آب آن از آب باران و رودخانه دالکی تأمین می‌شود.

دریاچه ارژن در کنار کوه و در مجاورت دشت واقع شده و به همین خاطر چشم ‌انداز فوق‌العاده تماشایی دارد. به ویژه که تصویر رشته کوه‌های پیرامون دریاچه در آب انعکاس پیدا می‌کند. هنگام سفر به شیراز می‌توانید در کنار این دریاچه، از زندگی شهری فاصله گرفته و آرامش بی‌حدی را به خود هدیه دهید.

وجود تک درختان زیبا، نسیم ملایم از کوه‌های زاگرس، گل‌های شقایق وحشی و بوته‌های زالزالک، از محیط پیرامون دریاچه برای پیک‌نیک با خانواده یا دوستان گزینه‌ای عالی ساخته‌اند.

آبشار چرونیز که با نام آبشار ارژن هم شناخته می‌شود، از دیگر جاذبه‌های دشت ارژن به شمار می‌رود که در زمان بازدید از این دشت حتماً باید از آن هم دیدن کنید. این آبشار تماشایی از صخره‌هایی بلند جاری می‌شود و در فصول گرم سال، منظره‌ای استثنایی را پیش روی گردشگران قرار می‌دهد.

 آبشار ارژن در طول زمستان هم با زیبایی‌های خاص خود هر بیننده‌ای را شگفت‌زده می‌کند. قندیل‌هایی که در این آبشار به چشم می‌خورند نمایی فانتزی به صخره‌های آن بخشیده‌اند. لازم به ذکر است که در نزدیکی آبشار تعدادی رستوران، بوفه، نمازخانه و سرویس بهداشتی هم وجود دارد.

از دیگر جاذبه‌های دیدنی منطقه دشت ارژن باید به عشایر و چادرهای زیبایشان اشاره کرد. اگر در زمان ییلاق عشایر به این دشت بروید، چادر‌های عشایر را خواهید دید. عشایری که در طول کوچ خود به دشت ارژن می‌آیند.

همچنین در جوار چادرهای عشایری، دام‌هایی را مشاهده خواهید کرد که آزادانه به چرا مشغول‌اند و شما را یاد نماهایی می‌اندازند که در فیلم‌ها دیده‌اید. تجربه بازدید از چادرهای عشایر برای هر کسی که عاشق زندگی در طبیعت است، جالب و جذاب خواهد بود.

از دیگر جاذبه‌های این مکان، بازارچه های محلی آن است که اگر به خرید علاقه دارید می‌توانید سری به روستای ارژن در نزدیکی این دشت بزنید و با بازدید از بازارهای محلی لبنیات تازه، ترشیجات، خوراکی‌های خانگی لذیذ، شیرینی‌های متنوع و صنایع دستی محلی تهیه کنید.

در حقیقت باید گفت با بازدید از این بازارچه و خرید از آن سفر خود به این منطقه دیدنی را لذت‌بخش‌تر و کامل‌تر خواهید کرد.

اگر عاشق شکم‌دردی و خوردن غذاهای مختلف به هنگام سفر هستید خبر خوب برای شما این است که در محدوده دشت ارژن رستوران‌ها و غذاخوری‌های متنوعی وجود دارند که به تنهایی بخشی از جاذبه‌های این منطقه به شمار می‌روند.

از جمله این رستوران‌های محبوب باید به رستوران شاندیز آبشار، رستوران صوفی و رستوران ولیعصر اشاره کرد.

اگر می‌خواهید بدانید بهترین زمان بازدید از دشت ارژن هستید چه موقعی است ما قطعاً فصل بهار را به شما توصیه می‌کنیم. با وجود این که این دشت در هر چهار فصل از زیبایی‌های بسیاری برخوردار است؛ اما فصل بهار از منظره زیبا و شگفت‌انگیز منطقه متحیر خواهید شد.

با آمدن بهار و آب شدن برف‌ها، جلوه‌ی جاذبه‌های دشت به اوج خود می‌رسد. در این زمان دریاچه و آبشار و رودخانه‌های دشت پرآب و همه جا سبز می‌شود. آب و هوای دلپذیر و مناظر و چشم اندازهای این دشت زیبا در فصل بهار با گل‌های وحشی هر گردشگری را به زانو درمی‌آورد.

اگر قصد دارید از شیراز راهی دشت ارژن شوید، باید از مسیر پلیس‌راه شیراز – کازرون خود را به دشت برسانید. بعد از حسین آباد و خیرآباد، از منطقه خان‌ زنیان عبور کنید. حواستان باشد که نباید به ‌طرف «چهل چشمه» بروید و حتماً مسیر جنوب غرب را ادامه دهید.

فاصله‌ی این دشت تا شیراز برابر با ۷۳ کیلومتر (یک ساعت و ۱۰ دقیقه با اتومبیل) است و کازرون در ۷۰ کیلومتری (یک ساعت و ۱۰ دقیقه با اتومبیل) آن واقع شده است.

اما شاید بخواهید بدانید چه جاذبه های گردشگری در اطراف دشت ارژن وجود دارد تا با یک تیر چند نشان زده و از آنها هم دیدن کنید. از جمله این جاذبه‌های گردشگری باید به دریاچه پریشان، شهر باستانی بیشاپور و دشت برم اشاره کرد. بازدید از هرکدام از این جاذبه‌ها سفر شما به دشت زیبای ارژن را تکمیل خواهد کرد.

در این مقاله از الی گشت به معرفی یکی از زیباترین جاذبه‌های طبیعی کشورمان در حوالی شیراز یعنی دشت ارژن پرداختیم. این دشت از جاذبه‌های مختلفی همچون دریاچه ارژن، آبشار چرونیز، چادرهای عشایر و بازارچه‌های محلی و رستوران‌ها برخوردار است. همچنین در نزدیکی این دشت مکان‌های تاریخی همچون شهر باستانی بیشاپور واقع شده‌اند. اگر به شیراز سفر می‌کنید بازدید از این دشت دیدنی را از دست ندهید.

این دشت در استان فارس با مساحت تقریبی ۹۰ کیلومتر مربع در مجاورت کوه‌های زاگرس در حوالی شیراز و همسایگی کازرون قرار گرفته است.

این دشت از جاذبه‌های مختلفی همچون دریاچه ارژن، آبشار چرونیز، چادرهای عشایر و بازارچه‌های محلی و رستوران‌ها برخوردار است.

فصل بهار بهترین زمان سفر به دشت ارژن به شمار می‌رود.

مطالب مرتبط :
دشت هویج؛ تکه‌ ای از بهشت اما نزدیک تهران
دشت هلن | سوییس ایران
بهترین اقامتگاه های بوم گردی شیراز

مطالب مرتبط

برای سفر در پاییز به چه وسایلی نیاز داریم؟

فرودگاه ایلام کجاست؟

معرفی بخش ها و وسایل بازی پارک ارم تهران

۱ نظرات

مجید 1403-07-30 - 8:37 ق.ظ
منطقه دشت ارژن و دشت و برم از مناطق بسیار زیبای فارس می باشد. فاصله دشت ارژن تا شیراز 55 کیلومتر می باشد که با توجه به اتوبان بودن مسیر طی حداکثر 40 دقیقه میتوان از شیراز به دشت ارژن رسید از مکان های بسیار تاپ و قابل توجه برای بازدید شهر تاریخی بیشاپور می باشد که بسیار جذاب و حتما به علاقمندان به ایران باستان توصیه اکید میگردد. در مجموع منطقه ارژن و کازرون جزو توریستی ترین نقاط فارس می باشد هم از نظر طبیعت خاص زاگرسی و هم اثار باشتانی موجود از جمله شهر تاریخی بیشاپور و غار شاپور و کتیبه های مختلف و غرور انگیز زمان ساسانیان از جمله کتی به ای که رامسس سوم پادشاه روم در برابر شاپور ساسانی زانو زده و تقاضای عفو میکند. انشالله خوش بگذره به همه توریستها و علاقمندان به مسافرت و طبیعت و همچنین کلیه کارکنان محترم در آژانس الی گشت
افزودن نظر