چرا نهنگ ها خودکشی می کنند؟

خودکشی نهنگ ها و دلفین ها- الی گشت-whales stranding

از سونار (امواج ارسالی از زیردریایی ها و کشتی ها) تا امواج و طوفان های خورشیدی همه برای یکی از اتفاقات دلخراش و پر سر و صدای طبیعت بیان می شود. این روزها تصاویر دلخراشی از خودکشی دسته جمعی وال ها، نهنگ ها و دلفین ها از طریق اخبار پخش می شود. موضوعی که نه تنها تمام دانشمندان را درگیر خود کرده بلکه مردم عادی نیز به دنبال پاسخ علت آن می باشند. همچنان که خودکشی دلفین های بینی بطری معمولی را در خلیج فارس و دریای عمان نیز تجربه کرده ایم، در مجله الی گشت برای شناخت بیشتر نهنگ ها، وال ها و دلفین ها مطالبی را عنوان کرده و عوامل خودکشی نهنگ ها را بر طبق گفته دانشمندان بیان می کنیم.

مطالب مرتبط:
چطور بدون فناوری از سفرمان لذت ببریم؟
تجربه سفر با فناوری واقعیت مجازی (VR)

پستاندران دریایی به ۱۲۸ گونه مختلف تفکیک می شوند و به جانورانی  گفته می شود که زندگی‌شان وابسته به اقیانوس‌ها است. این گروه شامل فک ها، نهنگ ها، دلفین ها و گرازهای دریایی می‌شود. در این بین آن گروهی که زندگیشان کاملاً به آب وابسته است شامل آب‌بازسانان و گاودریاییان می‌باشد. آب‌بازسانان گوشتخوار بوده اما گاودریاییان از گیاهان دریایی تغذیه می‌کنند. آب‌بازسانان گروه یکسانی را تشکیل نمی‌دهند و خود به دو زیرراسته تقسیم می‌شوند: نهنگان بی‌دندان که از چهار خانواده شبیه نهنگ ها و نهنگان بزرگ‌باله و نهنگان خاکستری و نونهنگیان تشکیل می‌شوند.

دومین زیرراسته را نهنگان دندان‌دار می نامند که شامل چندین خانواده از جمله دلفین‌های اقیانوسی و گرازماهیان می‌شوند. گاودریاییان نیز دارای دو گروه عمده به نام های Manatee و Dugong می باشند. در تصویر زیر انواع مختلف نهنگ های دندان دار و بی دندان را مشاهده می کنید. همچنین می توانید به مقایسه اندازه آن ها با هم و با جثه انسان بپردازید.

در ژوئن ۲۰۱۵، ۳۳۷ نهنگ مرده در یک آبرفت و خلیج در پاتاگونیای شیلی یافت شد. این قضیه به سرعت از طرف دانشمندان به یکی از بزرگترین رویدادهای گیر افتادن نهنگ ها شناخته شد.
محققان در ابتدا حدس زدند که ممکن است در پشت پدیده مرموز، انفجار و افزایش شدید جلبکهای قرمز سمی اخیر قرار داشته باشد، اما نمی توانستند از صحت و درستی این موضوع قطعی سخن بگویند.
در سال بعد، بیش از ۸۰ نهنگ باله کوتاه خلبان، در سواحل خلیج بنگال در هند، خود را به ساحل انداختند. به طوری که قادر به حرکت و دور شدن از خط ساحلی نبودند.

هنگامی که امدادگران موفق به جابجایی ۳۶ نفر از آن ها به سمت دریا شدند، به نظر می رسید این نهنگ ها، دچار بی نظمی شده و دوباره تلاش می کردند تا به ساحل و زندان خود بازگردند. بعضی از آن ها حتی راه خود را به سوی ساحل تغییر دادند و یک بار دیگر خود را به کشتن دادند.

در فوریه ۲۰۱۷، اتفاقی که تبدیل به یکی از بزرگترین رویدادهای خودکشی دسته جمعی نهنگ ها در تاریخ نیوزیلند شد، ۴۱۶ وال خلبان خود را در ساحل جزایر جنوبی فارول اسپیت Farewell Spit beach به دنبال ۲۴۰ رهبر خود به ساحل بین دو منطقه پوپونگا Puponga و پاکاواو Pakawau انداخته بودند که در نهایت بسیاری از آن ها به دریا برگردانده شدند.

حتی در خلیج فارس و دریای عمان در سال گذشته (۱۳۸۶) ۷۹ دلفین خود را به ساحل انداخته و خودکشی کردند. که اگر چه علت مرگ را دلایل و فعالیت های صیادی عنوان کردند اما به دلیل تکرار این اتفاق در بندر جاسک (خودکشی ۷۲ دلفین)، بسیاری از دانشمندان علل دیگری همچون عوامل طبیعی  را برای دومین خودکشی دلفین ها در این بندر مطرح می کنند. دلیلی که در این مطلب به آن می پردازیم.

برای خودکشی نهنگ ها توضیحات مطرح شده فراوان است، از جمله طوفان های خورشیدی، سونار نظامی و حتی کشش گرانشی ماه، اما هر بار که این اتفاق رخ می دهد، هیچ کس واقعاً علت این اتفاق را نمی داند.
طبق نظر مارک هیندل، استاد علوم دریایی در دانشگاه تاسمانی در استرالیا، این امر (ندانستن علت این موضوع) لزوماً بد نیست!.

گفته می شود که امروزه به دلیل افزایش وسایل ارتباط جمعی و وجود شبکه های اجتماعی این اخبار به سرعت به عنوان بزرگترین بحران و پدیده ای مرموز شناخته می شود. در صورتی که اگر به تاریخ برگردیم. در سال ۱۹۱۸ در جزایر چاتام Chatham Islands در نیوزیلند ما شاهد خودکشی  که ۱۰۰۰ نهنگ و وال بودیم که آن را تبدیل به بزرگترین خودکشی نهنگ ها کرده است که در تاریخ به ثبت رسیده است.

واقعیت این است که این اتفاق ها در واقع جدید نیست، تنها به دلیل تماشای تلویزیون و اخبار بیشتر این موضوع برای ما خیلی دراماتیزه شده است. همچنین هیندل Hindell عنوان می کند که اگر برای حل چنین مشکلی تنها به دنبال یک جواب باشیم ممکن است هیچ وقت به آن دست نیابیم. هیندل می گوید: “مردم سعی می کنند به گونه های مختلف و سایر خودکشی های دیگری که رخ می دهد این موضوعات را تعمیم دهند و می گویند باید این اتفاق در همه جا اتفاق بیفتد.” “اما احتمالا علت های مختلفی برای چنین اتفاقات و حوادث خودکشی وجود دارد.”

این که آیا دخالت انسان یا طبیعت دلیل رفتن نهنگ ها به سمت ساحل است، یک سوال پیچیده است، زیرا شواهد گوناگونی وجود دارد که به هر دوی آن ها اشاره می کند.
سونار نظامی، که از صداهای مختلف برای حرکت، ارتباط و شناسایی اشیاء در بالا و یا در زیر آب استفاده می شود، نهنگ ها، دلفین ها و این گونه پستانداران را گیج می کند.
در مارس ۲۰۰۰، پس از تمرین سونار نیروی دریایی ایالات متحده، ۱۷ دلفین در سواحل باهاما خود را به ساحل انداختند و شاهد واقعی این مطلب این موضوع بود که این دلفین ها در اطراف گوش های خود خونریزی های ناشی از صدا را تجربه کرده بودند که منجر به اختلال شدید شنوایی آن ها شده بود.

در یک خودکشی نهنگ ها که در سال ۲۰۰۲ در سواحل قناری اتفاق افتاد، مشخص شد که آن نهنگ ها از یک بیماری بسیار نادر- تشکیل شدن اشکال حبابی در اندام ها و بافت های بدن- رنج می بردند که در نتیجه سونارهای نظامی به وجود آمده بود.

هیندل در ادامه توضیح می دهد که دلیل دیگر این اتفاق ها به  پدیده های طبیعی بر می گردد، و اشاره می کند که گرداب های اقیانوسی ویژه ای که در اطراف تاسمانی وجود دارد، به افزایش میزان خودکشی نهنگ ها در این منطقه مرتبط می باشد.
او می گوید: “عوامل محیطی بر تمام حیات حیوانات تاثیر می گذارد.”
در حال حاضر ناسا احتمال دیگری را بررسی می کند – طوفان های خورشیدی که انفجار های عظیم پرتوهای کیهانی مضری را به سمت لایه مغناطیسی زمین از سمت خورشید روانه می کند.

نهنگ ها و دیگر پستانداران دریایی از توانایی خود برای حس کردن میدان مغناطیسی زمین استفاده می کنند تا بتوانند موقعیت خود را در اقیانوس ها شناسایی کرده و حرکت کنند. طوفان های خورشیدی می تواند بر روی مغناطیس زمین و این موضوع اثر بگذارد.
در حقیقت، یک طوفان خورشیدی بسیار قدرتمند در سال ۲۰۱۵ اتفاق افتاد که به نظر می رسد لایه مغناطیسی زمین را شکافت.

با وجود تمام احتمالاتی که در متن بالا، برای خودکشی نهنگ ها بیان می شود، باز هم باید در عنوان کردن دلیل اصلی آن، بسیار محتاط عمل کرد. چرا که هنوز به طور قطعی نمی توان دلیلی واضح را برای خودکشی نهنگ ها، وال ها و دلفین ها مطرح کرد و باید بیشتر در این مورد شواهد علمی جمع آوری شود و بیشتر تحقیق شود. هیندل به عنوان رهبر یک پروژه تحقیقاتی گسترده در زمینه دریا، همکاری با دانشمندان در سراسر جهان را برای ارائه توصیه های مبتنی بر شواهد بسیار مهم می داند. با این حال چه سونار نظامی، چه طوفان های خورشیدی، چه عملکرد صیادان، چه رشد بی وریه جلبک های قرمز سمی و چه آلودگی های اقیانوسی و بیماری های این گونه ها باعث این اتفاق ناخوشایند شده باشند، تمام دانشمندانی که در حوزه اقیانوس شناسی و جریان های اقیانوسی و موجودات دریایی کار می کنند، باید بیشتر تحقیق کرده و شواهد خود را با هم به اشتراک بگذارند.

یکی از این راهکارها برای شناسایی حیوانات گذاشتن ردیاب بر روی آن ها می باشد که تاکنون گروه هیندل بر روی ۴۰۰۰ پنگوئن، شیر دریایی، وال، پرندگان و دیگر موجودات زنده اطراف قطب جنوب و اقیانوس های آن ناحیه این کار را انجام داده اند. این گروه امیدوارند که بتوانند کار خود را به ۱۰۰۰۰۰ حیوان افزایش دهند. سپس با جمع آوری داده ها از زندگی و حرکت آن ها بتوانند به جواب های قاطعی دست یایند.

منبع: cosmosmagazine.com

مطالب مرتبط

آشنایی با موزه باستان شناسی شهرکرد (حمام پرهیزکار)

معرفی رستوران های اقتصادی ازمیر که باید بشناسید

جشنواره های کیش در طول سال

۷۰ نظرات

سهیل 1398-02-25 - 4:43 ب.ظ
می دونی دکتر! نهنگا خیلی گناه دارن، هرچی گریه کنن دل دلبرشون براشون نمی سوزه، فکر می کنی آب دریاست رو صورتشون. این میشه که نهنگه دلش می پوسه، میاد میشینه تو ساحل و میمیره. من می دونم من خودم یه نهنگ مردم، ولی تو به این پرستار زشته نگو از جک و جونور بدش میاد. - اتاق سرد آبی
تیم خبری الی گشت 1398-03-19 - 11:10 ق.ظ
:)
roghaye 1400-10-07 - 12:22 ب.ظ
تاثیرگذار بود ولی خیلی حرف نزن نهنگ مرده
یهINTP 1402-07-13 - 10:44 ق.ظ
مرده که انقد حرف نمیزنه:/
Sama 1399-08-28 - 8:31 ب.ظ
حس میکنم اونا مرگ احساسو تجربه میکنن و ترجیح میدن جسما هم بمیرن به همین راحتی
مسعود 1399-09-11 - 7:10 ب.ظ
یک دلیل داره که هیچکس نمیدونه اونم ژن موجود در هر موجودی متفاوت مثلا روباه موزی و گرگ درنده و بی رحم سگ با وفا و گربه بی وفا و.....و اما افرینش وال و نهنگ با ژن خودکشی انجام شده همین و بس هیچ علت دیگه ای نداره
بهار 1399-09-30 - 10:56 ق.ظ
به نظر من بهتره شما قبل نظر دادن یکم مطالعه کنی یا حتی تجربه..من گربه دارم کی گفته بی وفاس؟؟؟و اینکه حیوانات مثل ادما هر کدومشون رفتارای مختلفی دارن ...این دیگه چه چرتو پرتیه که افرینش وال و نهنگ با ژن خودکشی انجام شده؟ینی افریده شدن که خودشونو بکشن؟جالبه با این اطلاعات اندکتون کل دفتر دانشمندان رو بستین با یه فرضیه احمقانه و در انتهاش میگین هیچ دلیل دیگه ایم نداره و بساگه ادما قبول کنن که نمیدونن خیلی بهتره به نظرم!درضمن گرگ هم در طول تاریخ اگه مطالعه کنید تو خیلی داستانا با وفا بوده و برای همه درنده نبوده..
نمیگم 1402-12-04 - 6:07 ب.ظ
خب بیماری چیزی ندارن ممکنه مغزشان درگیر چیزی شده باشه یا هر بیماری دیگه ای که خودشونو به ساحل برسونن نمیدونم ولی فکر میکنم مریضی ای چیزی باشه اخه نهنگا خیلی شادن و به غیر از یکی شون همه با فرکانس هم دیگه رو صدا میزنن چرا باید خودکشی کنن تازه اصلا چطوری بکنن
سینا مصطفائی 1399-12-05 - 9:01 ق.ظ
سلام دوست عزیز اطلاعات کافی ندارید لطفا در جلوه های علمی پوشش ندینش سگ بخاطر هوش کمی که داره وفا داره و نمیتونه مثل گربه باشه که خودش تو شهر واسه خودش راه بره چون هوش گربه بیشتره و بیشتر میفهمه گرگ هم بخاطر خوی و غریزه و نحوه تربیتش وحشی میشه تو اگه از همون اول بری دندوناشو از جا بکشی و خیلی لطیف باهاش برخورد کنی ممکنه باهات وحشیانه برخورد نکنه هرچند غریزشو نمیتونیم انکار کنیم یا شاید واستون عجیب باشه که چطوری این پلنگ ها یا ببر ها تو سیرک راحت اموزش میبینن و باید بدونی که ژن یک نوع پلنگ با ژن یک نوع دلفین بشدت شبیه هم هستن و به همین دلیله که دلفین و ببر راحت اموزش میگیرن و کی چیزای دیگه
چیپس 1402-02-16 - 3:01 ب.ظ
ژن خومیکردنار خودت دراوردی اینو فقط ادما دارن اگه ژن بود همه نهنگا خودکشی میکردن
نسیم 1399-09-12 - 12:23 ب.ظ
بالاخره هر موجودی یه روزی میمیره از آنجا که نهنگ از همه موجودات بزرگترها هیشکی زورش بهش نمیرسه پس باید خودکشی کنه
DAN_T_SONY 1399-12-04 - 2:49 ب.ظ
چه ربطی داره چرا حرفه بیخود میزنین :/ واقعا عقل که نباشه اینجوری میشه
امیر 1403-01-10 - 5:52 ب.ظ
اورکاها قاتلین بالفطره نهنگ ها هستن بخصوص نهنگ گوژپشت.
سانای 1399-09-21 - 11:23 ب.ظ
چون نهنگ بزرگتر از همه است دلیل نمی شه هیچ کس زورش به نهنگ نرسد به نظر من این دلیل منطقی نمی یاد من دلیلش نمی دونم ولی خیلی دوست دارم که بدونم
Zeynab 1399-10-02 - 4:33 ب.ظ
نهنگای مسخره خب میمیرین خودکشی نکنین من شب خوابم نمیبره چون دلیل خودکشیتون رو نفهمیدم دقیق
نفس 1399-10-09 - 2:36 ق.ظ
دقیقا منم با شما موافقم
امیــــــــــر 1399-10-28 - 9:54 ق.ظ
این چه حرفیه ...جالبه که چه محکم وقاطع هم میگی..عزیزم کی به شما گفته روباه موذیه ،گرگ درنده وبی رحمه وگربه بی وفا وفقط سگ باوفاست..نمیدونم چند سالتونه چون دارین درمورد موجودات ومخلوقات زیبای خدا صحبت میکنین نه شخصیت های قصه های کودکانه ..بدنیست بدونین این خصلتها ربطی به ژن نداره وبطور اکتسابی هروجودی برای تکامل وبقای خودش وروش زندگی خودش پرورش پیدا میکنه واگر گرگ خصلت درنده خویی داره چون باید برای زنده بودن شکارکنه واگر گرگ درمحیطی کنترل شده که بهش غذا میدادن هیچوقت موجودی رو شکارنمیکرد واصلا بلد نبود شکار کنه ..باید عاشق حیوونا باشی تا بتونی درکشون کنی ..گربه اصلا بی وفا نیست بلکه بسیار صادق وبامحبته ..اهل تظاهر وچاپلوسی نیست واگر احساس خوبی نسبت به کسی نداشته باشه بی تعارف باهاش برخورد میکنه ..مطالب درخصوص گربه ها زیاده که بهت ثابت کنم چقدرمهربون وبامعرفته ... خلاصه که تنها موجودی که برخلاف ادعا وسبک وسیستم تربیتیش عمل میکنه آدمیزاد هستش..هیچ موجودی پلیدتر وکثیف تر وبی رحمتر وخطرناکتر وبی وفاتر و درنده تراز آدم نیست ...چون هرموجودی با هر ذات وخصلتی به همنوع خودش آسیب نمیزنه بجز آدمیزادکه خودشو اشرف مخلوقات میدونه درحالیکه آفت وننگ خلقته ... هرچه بیشتر حیوانات رو بشناسی ،بیشتر ازآدما فراری ومتنفر میشی.
DAN_T_SONY 1399-12-04 - 2:53 ب.ظ
منم موافقم:) حرفت کاملا درسته حیوانات خیلی بهتر از انسان ها هستن و ما نمیتونیم اونا رو اذیت کنیم و بعد بگیم خدا اینا رو برای ما گذاشته این چه حرفه چرتیه، یا میگن ما از حیوان هابالا تریم. نه در صورتی که عقل نداشته باشین حیوانات از خیلی انسانها بهترن پس یکم آدم باشین بعد به خودتون افتخار کنین شما ها فقط باعث ننگ آدمیزاد ها هستین.
امیر 1403-01-10 - 6:06 ب.ظ
امیر جان حرف حساب رو زدی ،درود بر شما. کاش همه انسان کردار و پندارشون مثل شما می بود.
امیــــــــــر 1399-10-28 - 11:00 ق.ظ
مطمئناً میدونن علت چنین اتفاقات دردناک چیه ولی دلشون نمیخواد مردم بدونن ..چون یکبار که چنین اتفاقی میوفته باکمی بررسی وتحقیق درمورد فعالیتهای نظامی وصنعتی که موجب تداخل درزندگیه این موجودات شده میتونن بفهمن علتش واقعا چیه وجلوی این اتفاقاتو بگیرن اما قشنگ میدونن ولی خودشونو به نفهمی زدن تا به اهداف موردنظر خودشون برسن ..اونایی که به همنوع خودشون رحم نمیکنن وحاضرن بخاطر رسید به قدرت هرکاری بکنن بنظرتون دلشون واسه نهنگ ها ودلفینها میسوزه...تمام اون عواملی که ازطرف دانشمندان گفتن فقط واسه گیج وگمراه کردن مردم هست ...وقتی یک گله نهنگ ،از پیر وجوون یکدفه چنین بلایی سرشون میاد خب مشخصه علتش یکباره اونارو درگیر کرده وگرنه هرکدوم از چیزایی که دانشمندا گفتن نمیتونه همزمان روی نهنگ بالغ همونقدر تاثیر مخرب بزاره که روی نهنگهای کوچیک گذاشته ویا بلعکس .یعنی اگر عوارض تازمانیکه بخواد نهنگ بالغ رو درگیر کنه میبایست بچه نهنگهارو قبل تر ازبین برده باشه ..ولی اینطور نیست
سینا مصطفائی 1399-12-05 - 9:36 ق.ظ
یه سری ها واقعا خیلی کوته فکرن برادر من نمیدونی مجبورت که نکردن بگی به این دلیل میگن سگ با وفاس گه بین پستان داران کمترین هوش رو سگ داره و برای همین با انسان یا همون نر یا ماده اش میمونه چون به تنهایی سخت از پس خودش بر میاد حالا برای این میگن گربه ب وفاس چون گربه هوشش بالاتره میفهمه که صاحب داره این صاحبش الان میخواد چیکار کنه واسه همین عکس العمل نشون میده تو کنار سگ باشی 2 متر بری اونور تر میاد دنبالت چون بهت نیاز داره ولی گربه نه واسه خودش میره چه ربطی به ژن خودکشی داره؟!!!!!! الان جالبه بدونین دلفین خیلی باهوشه و هوشش با یک گونه ببر یکیه چون از لحاظ ژنی دقیقا شبیه هم هستن واسه همینه که جفتشون راحت اموزش میبینن و میتونن به خاطرشون بسپرن که چیکار کردن باز گوریل و دسته میمون ها خیلی باهوش ترن چون هم حافظه خیلی قدرتمندی دارن هم رفتاراشون شبیه انسانه و کلی چیز دیگه که نمیدوین و میای واسه خودت یه چیزی میبافی
آیسان نوروزی 1400-01-28 - 2:58 ق.ظ
به نظر من نظری ندارم دانشمندان عزیز ...
سامان 1400-01-28 - 3:01 ق.ظ
به نظز من بهتره به فکر مشکلات جامعه باشیم اقتصاد نابود شده گرانی و بی کاری بیشتر جوانان هم تحصیل کرده هم بیسواد ، دانشمندایی که پیگیر مشکلات نهنگو غیره باشن خودشون کار خودشونو بلدن منو شما نه سر درمیاریم نه کمکی هم از دستمون برمیاد
چیپس 1402-02-16 - 3:06 ب.ظ
خب شما که اینقدر دغدغه مندی بیا مشکل اقتصاد رو درسن کن یه راه حلی بده ! واقعن که!انقد بدم میاد کسی که هیچی بارش نیست و براش یه اتفاق مهم نیست میاد یهو میزنه تو جاده خاکی و میگه این حرفا چیه به فکر بیکاری و اقتصاد باشید !
روناک 1400-01-29 - 11:34 ق.ظ
کی گفته مطمئنا میدونن؟ خیلی چیزا هست که هیچ‌کی نمیدونه.
mary 1400-02-21 - 8:11 ب.ظ
چ بحثی راه انداختین خخ اونجا ک تو مطلب گفته بود یکیشون گوشش خونریزی داشته دلم خیلی سوخت چقط دردناککک
سامی 1400-05-23 - 8:10 ب.ظ
نهنگ ها حتی وقتی بخوان نجاتش بدن بازم میره به سمت ساحل خودکشی کنه ! به نظر من بخاطر اشتباه جبران ناپذیرشون خودکشی میکنن
توجه 1400-06-09 - 3:58 ب.ظ
سلام ، واقعا چی بگم ! فکرنمیکردم انقدر سطحی نگر باشن بعضیا. توجه توجه توجه❤❤❤❤ ببینید بیاید باهم بررسی کنیم ، باشه؟ اگه سرچ کنید میفهمید خودکشی نهنگ ها از یه سال خاصی شروع شد و از سال ۲۰۰۰ به بعد افزایش پیدا کرد. پس یه نتیجه میگیریم ! اینکه ژن خودکشی تو ژن نهنگ نبوده!!! و یه عاملی باعث شده این اتفاق شده . خب حالا بیاید یه ویژگی نهنگ هارو بگیم.اونا میتونن باهم ارتباط برقرار کنن و یه صوت خاص مثل کیلیک دارن ولی یه صوته ! با این صوت میتونن همو پیدا کنن ، تا سال ها بشناسن و یه جور حرف زدنشونه. جالب اینجاست ناو های جنگی و کشتی های مخابراتی وقتی از صوت ها و علائم مخابراتی که حالت امواج صوتی دارن استفاده میکردن و این ادامه دار بود باعث یه اختلالاتی شد . دور و اطرافشون نهنگ پیدا شد و اگه این صوت های مخابراتی ادامه پیدا میکرد نهنگ ها آشفته میشدن و به کشتی حمله میکردن بنظرتون چرا؟ چون یه شباهتی بین صوت حرف زدنشون و صوت مخابراتی ناو بود ، اما هیچی نمیتونستن دریافت کنن ازش ، و باعث میشد یه حالت دیوانه وار به وجود بیاد براشون ، وگرنه نهنگ های بزرگ بسیار آروم هستن . حالا اگه اخبار رو بخونید میفهمید نهنگ هایی که تو ساحل گیر افتاده بودن و هنوز زنده بودن رو وقتی به داخل دریا مینداختن ، باز سریع به ساحل برمیگشتن. انگار که... از دریا فرار میکردن ! و فقط نهنگ ها نبودن که خودشونو به ساحل پرت میکردن. یه مدل دلفین هم بود که با نهنگ یه ویژگی مشترک داشت ، اونم ارتباط با صوت بود. پس چرا باید موجوداتی که همچین ویژگی هایی دارن خودشونو به ساحل پرت کنن؟جواب آسونه بخاطر صوت و امواج صوتی مخابراتی. توی نمونه ها حتی دیدن که گوش نهنگ خونریزی داشته ، چرا گوشش؟بچه ها اون صوت ها انقدر به ذهن این موجودا فشار اورده که از داخل نابودشون کرده قدرت شنوایی اصوات نهنگ ها خیلی زیاده ، خیلی ! اونقدز که باعث خونریزی گوش ها شده ، چون فوق العاده حساسه و همین حساسیش باعث شده بود از فرسخ ها بتونن صدای هم نوع های خودشون رو تشخیص بدن اما این اصوات مخابراتی چرا باید تو دریا و اقیانوس استفاده بشه؟ که باعث دیوانه شدن نهنگ و اون مدل دلفین بشه؟ دقت کردید بعد اخبار سریع گفت بخاطر این بوده که از قدیما خودکشی میکردن ، بعد که نقضش درومد گفتن نه بابا ! بخاطر یه گیاهه قرمز تو اقیانوسه که نهنگ هارو دیوونه کرده. مردم هم قبول کردن ، مثل شما. چون نمیخواستن بخش های محرمانه کشور لو بره شنیدید آزمایش های زیادی در اقیانوس ها انجام میشه؟یه بار صوت این خیلی زیاد بوده ، درجه صوتی که نهنگ هارو دیوونه کرده ، باعث خونریزی گوششون شده و اون بیچاره ها برای فرار ازش به ساحل رفتن ، اونقدر این درد غیر قابل تحمل بوده واسشون که اگه تو آب میموندن می مردن از درد و فرار کردن... بخاطر خودکشی خودشونو تو ساحل پرت نکردن ! اونا فرار کردن ، از اون امواج صوت توی آب ، میدونید که صوت توی اب بیشتر پخش میشه و اب رو حتی به ارتعاش در میاره. بچه ها یه نصیحت ، انقدر راحت هرچیزی رو قبول نکنید، باشه؟ خودکشی نهنگ؟ چرا انقدر زود اینارو باور میکنید ؟ کسایی که فکر نمیکنن خیلی راحت طعمه سیاست مدارا میشن و سرشون رو میکنن زیر برف ، کنترل جماعتی که میفهمن سخته باور کنید قصد توهین ندارم ، امیدوارم ناراحت نشید و فقط یکم به اصل قضیه فکرکنید. همین
هستی 1401-10-18 - 7:33 ق.ظ
موافقم با نظرتون اونا رو جنون گرفته که اقدام به خودکشی کردن وگرنه چه دلیلی داره که گذشته از این موارد نبوده به تازگی چند سال اخیر این اتفاقات رخ داده
نگین 1402-01-07 - 0:18 ق.ظ
بهترین نظر دادی باهات موافقم
flor 1402-08-04 - 1:52 ب.ظ
موافقم
Always 1400-06-17 - 3:05 ب.ظ
اون خانومی که نوشته نهنگ چون بزرگه و کسی زورش بهش نمیرسه باید یه روزی خود کشی کنه به مرگ طبیعی هیچ اعتقادی نداره؟ خب مثل همه موجودات دیگه نهنگ هاهم یه مدت حیاتی دارن و از روی شواهدی که گفته شده این یک نوع خودکشی اصلا به حساب نمیاد و شاید به امواجی که گفته شده بستگی داشته باشه ولی مجله فقط از عنوان خودکشی استفاده کرده
Moli 1400-06-28 - 1:14 ق.ظ
ببینین دوستان تو متن هم اکر با دقت خونده باشین هرکی و هر نهادی از تجربه و دیدگاه و قابلیت های مربوط به رشته خودش نظری داده پس توی کامنت ها هم فکر نمیکنم کسی بتونه نظر شخص دیگه رو رد یا قبول کنه و با تند رویی بگه چرا تو اینو گفتی کلی تخقیق دانشمندا زیر سوال بردی به نظر من درست نیس
Moli 1400-06-28 - 1:23 ق.ظ
ولی خیلی خوب میشد که هرکی نظر خودشو بزاره و تمام دیگه هی همدیگرو ریپلای نکنین تصمیم گیرندگان اصلی این قضیه چه میدونم مثل استادان رشته های دریایی و جانور شناسی یا مثل دانشمندان هوا و فضا یا دانشمندان...هرکی نظر خودشو داده دیگه ن ب هم دیگ بی احترامی کردن ن عصبی شدن از دست هم واقعا چه دلیلی داره
فرانک 1400-06-28 - 11:11 ب.ظ
با خوندن کامنتا فهمیدم چقد دانشمند داریم خب پژوهش گرا یه سر به کامنتای این پست بزنن مشکل وال ها و نهتگ ها به کلی ریشه کن میشه
حامی حیوانات... 1400-07-10 - 6:31 ب.ظ
بله همتون واسه خودتون یه نظر دارید و بدون هیچ اطلاعات و منبع خاصی،نظر دوست گرامی که گفته هر حیوانی با یه ژن از اجداد خود زیست میکنه کاملا درست و صحیح است اون حیوانی که شما توی منزل دارین آموزش و تعلیم دیده و گرنه طبیعت هر حیوان از اجداد نسل خود دستور میگیره و زندگی میکنه و این شما هستید که اونو وادار به خارج از سبک زندگیش میکنید روی هر حیوانی، این یک فرمان از غریزه حیوان هست برای خودکشی تمام امیدوارم قانع بشید. یا علی
مرتضی 1400-07-14 - 8:44 ق.ظ
دوستشون دارم ، موجودات با احساس...
مرتضی 1400-07-14 - 8:51 ق.ظ
گر تو را از غيب چشمي باز شد / با تو ذرّات جهان همراز شد نطق خاك ونطق آب ونطق گِل / هست محسوس حواسّ اهل دل جمله ذرّات در عالم نهان / با تو مي گويند روزان وشبان ما سَميعيم وبصير وباهُشيم/ با شما نامحرمان ما خامشيم از جمادي سوي جان جان شويد / غلغل اجزاي عالم بشنويد فاش تسبيح جمادات آيدت / وسوسه تأوليها بزدايدت مولانا
اکبر 1400-08-06 - 12:05 ب.ظ
جالبش اینجاست که دانشمندای دنیا بعد از بیست و چند سال تحقیق و پژوهش روی این موضوع وقتی ازشون میپرسن علتش جیه میگن نمیدونیم اما اینجا همه ماشالا یه پا نهنگ‌شناسن :)) خلاصه اینکه یه بار یه ایرانی گفت نمیدونم مُرد
پوریا 1400-09-28 - 2:38 ق.ظ
درود ببینید به نظر من باید بررسی بشه که اغلب چه نهنگهایی خودکشی میکنند؟در چه دورانی چه سنی ؟یا چه فصلی؟ .؟؟؟ببینند ایا محیطی که خودکشی میکنند با دیگر محیط ها وجه مشترک داره ؟؟بدن نهنگی که خودکشی کرده ،خونشو ،تمام اجزا بدنشو با یه نهنگ سالم قیاس کنند ،و با بررسی شواهد مطمعن شن ایا در دو یا سه سده اخیر که انسان از لحاظ امواج ،حتی سایر تکنولوژی ها که به محیط دریا صدمه زده ،این خودشکشی ها بوده یا بر میگردد با قبل تر ها
علی رضاوردی 1400-10-01 - 7:29 ب.ظ
به نظر من دلیل خود کشی آبزیان میتونه به PH آب برگرده چون اکثر آبزیان فقط شرایط زندگی در PH 5 تا 9 را دارند
الی 1400-10-09 - 11:47 ب.ظ
دلیلش هرچی هست خیلی گناه دارن خدامیدونه تودلشون چی گذشته چقدراذیت شدنمن دلم گرفت ازاین جریان...
. 1400-10-17 - 2:47 ب.ظ
همه اینا زیر سر انسان هاس..واقعا گاهی ازینکه یک انسانم حالم بهم میخوره...از انسان بودن متنفرم...این مجود دوپا چ اسیب هایی ک نمیزنه..به هیچکس رحم نمیکنه...نه ب حیوونا و طبیعت نه به خودش ن ب هجنساش...هه خدا واقعا چی ساخته..:/
امیرعلی 1400-11-13 - 2:38 ب.ظ
به نظر من انقد بی فکر نباشید این حیوونا تو ذاتشون نیست از زندگی خسته میشن و شاید هم از امواج است
رضایی 1400-12-10 - 8:06 ب.ظ
ب امید سالهای اینده ک دیگه خبر خودکشی اینا رو نشنویم و عاقل شده باشن
رضایی 1400-12-10 - 8:07 ب.ظ
ب امید عاقل شدن این موجودات دوست داشتنی
کوثر 1400-12-23 - 6:49 ب.ظ
دلم سوخت واسه نهنگا تو دریای تاریک میان زیر نور خورشید خودکشی میکنن. البته ربطی نداره ولی چرا بعضیا چرت و پرت میگن. :/ خدا شانس بده. ولی عجیبه ها. مردم هم واسه خودشون یه پا دانشمندن :) نمیدونم فلان چی باوفاس فلان ژن اخه اگه قرار بود حیوون خودکشی کنه دلیلی افرینشش چی بود؟مرگ؟! یکی میاد میگه من خودم نهنگ مردم. :/ ایشالا به عشقت میرسی قصه نخور نهنگ مرده:/
مهدیار 1401-02-14 - 1:32 ب.ظ
سلام عرض میکنم خدمت همگی نظر من راجب این اتفاق ممکنه هم درست باشه هم غلط ولی موضوعی که هیچ کس بهش اشاره نکرده اعماق دریاست.. چرا ناسا قبل اینکه بخواد راجب فضا تحقیق کنه رفت به دنبال اعماق دریا ولی چیزهایی رو تونست کشف و پیدا کنه که انقد عجیب و ترسناک بود نزاشت به بیرون درج کنه.. نهنگ ها هم تو اعماق دریا زندگی میکنند دیگ درسته پس یچیزی تو اعماق دریا وجود داره که باعث ترس یا اذیت این نهنگ ها میشه موجوداتی که ما هیچ خبری ازشون نداریم.. برای درک درست این اطلاعات میتونید تو یوتوب صداهای عجیب اعماق دریا و همچنین فیلم pacific rim 1,2 رو مشاهده کنید.. ممنون.. دلیل اومدن به این سایت هم تحقیق برای مدرسه بود!!
محمدحسین 1401-05-21 - 8:11 ب.ظ
اقا مسعود، شما که از دانشمندا بیشتر حالیته لطف کن دیگه تو این سایتا کامنت نزار. چون ادمای اینجا سطحشون از شما پایین تره!! در ضمن گربه خیلی هم باوفاست. چشم نداری ببینی...
چیپس 1402-02-16 - 3:10 ب.ظ
گربه داشتم البته نخریده بودمش تو کوچه میومد یه وقتا غذابگیره و تا غذا رو میگرفت میرفت ولی س اینجوری نیست کلا اخلاقشوم فرق داره دلیل بر بی وفایی گربه با باوفایی سگ نیست دوتا حیوانن با خلقت متفاوت هردو هم عزیز و ارزشمندن
ژیل 1401-07-01 - 2:57 ب.ظ
زیر یه مطلب علمی چقدر با هم دعوا کردین! خوبه موضوع دیگه ای در بین نبوده! چقدر متشخص و با اعصاب! آفرین ...
ناشناس 1401-09-20 - 12:49 ب.ظ
جز فعالیت های نظامیشون چه دلیلی میتونه داشته باشه آخه، الانم به خاطر گاز های سمی ای مثل کمتریل هزاران پرنده ترجیح میدن با فرو کردن سرشون تو آب خودکشی کنن، قتل عام نهنگ ها و دلفینا هم تو جزیره فارو یه طرف، اصلا آدم عکساشون رو ک می بینه گریه اش می گیره، انسانا استاد گند زدن به طبیعت هستن
پارمیدا 1401-11-14 - 1:50 ق.ظ
تکنولوژی و بافت های اب
بی روح.. 1401-11-23 - 10:06 ق.ظ
این کامنتو میزارم و میدونم سال ها بعد یسری ها مسیرشون میخوره اینجا. اگه اینجایی بدون ی انسانی. ک دلت کشونده تورو اینجا واسه ی موجود ب نام نهنگ. بنظر من هر دلیلی ممکنه داشته باشه. مرگشون. ولی. میدونم ک اونام احساس دارن. مخصوصا تنها ترین نهنگ دنیا. نهنگ ۵۲ هرتز حالو روزم مث تنها ترین نهنگ جهانه... موفق
کوراس 1401-12-21 - 2:47 ق.ظ
با درود به همه دوستان، همگی میدونیم که انسانها به دلایل مختلف ممکنه خودکشی کنن، از فبیل: فقر، عشق، جنون، ناامید شدن و افسردگی و هر چیزی که باعث درد و رنج باشه، نهنگ تنها موجودی هستش که شبیه انسان در مغزش نورون وجود داره و این به معنی اینه که قدرت تفکر و اندیشه داره. پس بدون تردید خودکشی نهنگها میتونه دلایل گوناگونی داشته باشه و هیچگاه نمیتوان یک پاسخ مشترک و قطعی برای همه موارد عنوان کرد. ولی یک نتیجه کلی میشه گرفت که نهنگها با قدرت اندیشه به این نتیجه رسیدند که پایان زندگی مرگه و برای خلاص شدن از رنج به خودکشی تن میدهند، پاینده و پیروز باشید
جمال 62 1401-12-25 - 2:47 ب.ظ
حضرت عباسی دیگه خوابم نمیاد اگه ندونم این جریانو...
علی 1402-03-27 - 8:57 ق.ظ
خیلی فکرمو مشغول کرد خودکشی نهنگا دسته جمعی حتما یه چیزی هست که این کارو می کنن ولی هیچ کی حقیتو نمی گه گوگل همش دوروغ میگه واقعا شاید خودکشی یه چیز خوبیه
مهدی 1402-04-20 - 3:58 ب.ظ
سلام به نظر من اون حیوون قویا دریا با هم دعوا میکنن بعد حیوون خونگی گروه بازندرو برنده تسخیر و مجبور به خود کشی میکنه مگه نمیبینی میگه طوفان و گرداب درست میشه قبلش البته نظر افرادی که تو مغز منن فرق داره با خودم اینا دانشمندن منم نظرم به عنوان یه اسکل زیاد جدی نگیرین
حمید 1402-04-30 - 8:50 ق.ظ
این اصلا خودکشی نیس. این حرکت قطعا فرار از مرگ وجنگیدن برا بقا هست همون کاری ک تمام اجزای کاعنات میکنن. ولی چون این مشکل برا این گونه ازحیوانات مشکل جدیدیه استراتیژی برا شکست ومبارزه با این مشکل ندارن. ولی این تقریبا مشخصه ک درآبهای کم عمق و درصواحل این مشکل رو کمتر حس میکنن وبه اینجا میان. این حیوونا ب طور غریزی میدونن ک ورود ب آبهای کم عمق وصواحل خودش یه مشکله ولی شما فکرکنین چقداین پیشامدجدیدبراشون زجرآوروغیرقابل تحمله ک این ریسک رو میکنن. داریم از مشکل جدید حرف میزنیم مشکلی ک حتی برا خود سازندهاش هم یه نوع تهدیده چ برسه ب موجودات دیگه. (پیشرفت تکنولوژی وماشین به دست انسان)
ناشناس 1402-05-20 - 12:05 ب.ظ
خودکشی نهنگ هاودلفین ها و کلا آبزیان بزرگ جسه بخاطر مشکلات آب هست و اینکه دیگه براشون محیط زندگی و امن گذشته نیست یکی ازدلایلش هم همین افزایش تولیدکربن دی اکسیده واقدامات حفرچاه های نفت درآبها درکل مقصرما آدمهاییم ،پس لطفا برش نگردونین به ژنتیک و این مزخرفات و ی چیز دیگ لطفا به حیوونابرچسب نزنین ممنون.
ناشناس 1402-05-20 - 12:09 ب.ظ
خودکشی نهنگ هاودلفین ها و کلا آبزیان بزرگ جسه بخاطر مشکلات آب هست و اینکه دیگه براشون محیط زندگی و امن گذشته نیست یکی ازدلایلش هم همین افزایش تولیدکربن دی اکسیده واقدامات حفرچاه های نفت درآبها درکل مقصرما آدمهاییم که آب رو ازطبیعت خودش خارج کردیم ،پس لطفا برش نگردونین به ژنتیک و این اراجیف و ی چیز دیگ لطفا به حیوونابرچسب نزنین ممنون.
ناشناس 1402-05-28 - 9:47 ب.ظ
ادمیزاد هرجا پاشو بزاره اونجا رو نیست و نابود میکنه چه گل و گیاه و جنگل چه طبیعت یا حتی به جونورای توی اقیانوس هم رحم نکردیم.. ادما بدون وجود زنبور فقط تا چهار سال میتونن به زندگیشون ادامه بدن بعدش همه چی نابود میشه و از بین میره ولی بدون ادمیزاد تا قرن ها و بی نهایت...تازه از اینی که هست بهتر و بهترتر میشه
flor 1402-08-04 - 1:55 ب.ظ
موافقم
ز 1402-08-07 - 1:32 ق.ظ
آخرین جمله ی توی خواب که وقتی بیدار شدم یادم بود این بود: نهنگ ها از دست های تو خون بالا خواهند آورد. همینو زدم تو گوگل و رسیدم به یه شعر از مولانا و بعد این جا. این کامنت رو برای خودم گذاشتم
مهدی فیاضی 1402-08-17 - 8:33 ب.ظ
به نظر من دوستمون که گفت تغییر در اکوسیستم باعث این اتفاقات شده درسته . بیچاره ها از شدت امواج آسیب دیدن و داشتند از آن محل فرار میکردن درست تر و منطقی تره . با حیوانات مهربان باشیم
مهدی فیاضی 1402-08-17 - 8:35 ب.ظ
به نظر من دوستمون که گفت تغییر در اکوسیستم باعث این اتفاقات شده درسته . بیچاره ها از شدت امواج آسیب دیدن و داشتند از آن محل فرار میکردن درست تر و منطقی تره . با حیوانات مهربان باشیم . اصطلاح خودکشی واقعا خنده داره
Amir 1403-02-28 - 10:40 ب.ظ
خطاب به تو که میگی گربه با وفاس تو اگر یه رپز وسط خونتون بر اثر سکته قلبی سقط شی اون گربع ناناز نانازیت بعد از دو روز شروع میکنه به خودن بافت های نرم بدنت
Amir 1403-02-28 - 10:41 ب.ظ
ببخشید واسه اشتباهات تایپی مگه اعصاب میزارین واسع ادم
... 1403-03-11 - 0:14 ق.ظ
کامنتاتون چقد سرگرم کنندست
بنی 1403-03-22 - 2:55 ق.ظ
احتمالا به نقش پذیری مربوطه.مثل جوجه اردک که دنبال مادرش راه میافته.نهنگ های گروه هم دنبال نهنگ رهبر حرکت میکنن.حالا اگه نهنگ رهبر بمیره بر اثر یه اتفاقی و لاشه اش رو حرکت امواج به سمت ساحل بیاره.کل اون گروه دنبالش میرن به سمت ساحل و تو گل گیر میکنن.بخاطر همین وقتی نجات پیدا کنن بازم ممکنه برگردن به ساحل.
افزودن نظر