ترفندهایی برای جلوگیری از سرقت در سفر

جلوگیری از سرقت در سفر مانند پیشگیری بهتر از درمان است. سرقت وسایل و مدارک مهم در سفر می تواند کل سفر شما را خراب و تبدیل به یک خاطره بد کند. به همین دلیل بهتر است که پیش از رفتن به سفر، با تمامی ترفندهای حفظ وسایل ارزشمند در سفر آشنایی کامل داشته باشید و اجازه ندهید که سارقان سفر شما را خراب کنند. اگر شما هم راهی سفر هستید و دوست دارید تا با بهترین ترفندهای جلوگیری از سرقت در سفر آشنا شوید، ادامه این مطلب از مجله گردشگری الی گشت را به هیچ عنوان از دست ندهید.

تضمین بهترین قیمت بلیط هواپیما، بلیط قطار و رزرو هتل  در تمامی نقاط جهان فقط در الی گشت.

یکی از بهترین اقدامات برای جلوگیری از سرقت در سفر، این است که شبیه به توریست ها یا گردشگران نباشید. مسافران و گردشگران به طور معمول زمان کافی برای پیگیری اموال سرقت شده خود در سفر ندارند. به همین دلیل سارقان از این موضوع سواستفاده کرده و آن ها را به عنوان هدف سرقت انتخاب می کنند. سعی کنید که پوشش خود را شبیه به مردم محلی مقصد درست کرده و خیلی به صورت مشخص از گوگل مپ استفاده نکنید. هنگامی که قصد دارید از جایی دیدن یا عکاسی کنید، حواستان به اطرافتان باشد. توجه به این نکته برای جلوگیری از سرقت در سفر، مخصوصا در کشورهایی با آمار بالاتری از جرم و جنایت بسیار مهم است.

مطالب مرتبط:
چگونه حرفه ای سفر کنیم؟
چگونه در سفر مراقب اموالمان باشیم؟

یک روش دیگر برای جلوگیری از سرقت در سفر، این است که یک کیف پول فرمالیته درست کنید. برای انجام این کار باید چند کارت بانکی منقضی، کارت شناسایی کپی شده و مقدار کمی پول نقد داخل یک کیف پول گذاشته و آن را در جیب لباس خود قرار بدهید. حال اگر در جایی یک سارق به شما حمله کرده و بگوید که کیف پول خود را به او بدهید، می توانید این کیف پول فرمالیته را به او داده و کیف پول حقیقی خود را به همراه مدارک اصلی و وجه نقد بیشتر خود محافظت کنید. در صورتی که هدف کیف قاپ ها و جیب بر ها هم قرار بگیرید، آن ها این کیف پول فرمالیته که دم دست قرار داده اید را برداشته و دیگر به مدارک اصلی و بیشتر وجه نقد شما دسترسی نخواهند داشت.

هر چند که ما قصد نداریم بگوییم کادر خدماتی آژانس های مسافرتی، هواپیمایی ها یا اتوبوس رانی ها برای شما خطری محسوب می شوند. اما با این وجود امکان این که به چمدان های شما دستبرد زده شود هم وجود دارد. به همین دلیل اگر با هواپیما یا اتوبوس سفر می کنید، مطمئن شوید که وسایل با ارزش، جواهرات، لپ تاپ و سایر وسایل این چنین شما در چمدانی که در بخش بارهای هواپیما یا باربری زیر اتوبوس قرار می دهید نباشد. برای جلوگیری از سرقت در سفر، این مدارک را در یک چمدان یا ساک دستی گذاشته و نزدیک خود نگه دارید. ناگفته نماند که احتمال گم شدن چمدان یا اشتباه شدن چمدان ها هم در این حالت وجود داشته و شما ممکن است اشیاء ارزشمند خود را از دست بدهید. یک راه بهتر برای جلوگیری از سرقت در سفر هم استفاده از چمدان های قفل دار است. به هیچ عنوان رمز چمدان های خود را با کسی به غیر از خانواده خود در میان نگذارید. 

یکی از راحت ترین روش های کیف قاپی به ویژه برای موتورسواران، دزدیدن کیف های روی دوش مسافران و گردشگران است. آن ها می توانند به سرعت کیف شما را قاپیده و پیش از آن که بفهمید چه اتفاقی افتاده است فرار کنند. به همین دلیل توصیه ما به مسافران این است که کیف های دستی و رو دوشی خود را هنگام سفر حمل نکنند. یکی از بهترین راه ها برای جلوگیری از سرقت در سفر این است که مسافران یا کوله پشتی همراه داشته باشند، یا این که از یک کیف رو دوشی با بندی بلند استفاده کرده و آن را به صورت یک طرفه روی دوش خود بگذارند. هرچند که همچنان باید مراقب محتویات کیف خود باشند، اما با این روش کار سارقان را تا حدودی سخت تر خواهند کرد.

مسافران این موضوع را در نظر داشته باشند که تمامی وسایل با ارزش فیزیکی نیستند. اگر برای عکاسی حرفه ای به سفر رفته اید، یکی از بهترین اقدامات برای جلوگیری از سرقت در سفر این است که هارد اکسترنال اضافی همراه خود داشته باشید یا این که از عکس های با ارزش خود به صورت ابری بک آپ بگیرید. همچنین بک آپ گرفتن از تصاویر یا اسکن مدارک شناسایی هم می تواند به شما کمک کند تا در صورت سرقت مدارک، با سرعت بیشتری آن ها را دریافت کنید. ذخیره کردن اطلاعات کارت بانکی هم به شما کمک می کند تا در صورت سرقت کارت های خود، در کمترین زمان ممکن آن ها را باطل کنید. اگر مدارک شناسایی شما به سرقت رفته است، باید سریعا گزارش سرقت را به یک پلیس محلی اعلام کنید.

یکی از بزرگترین اشتباهاتی که افراد در سفر مرتکب می شوند این است که تمامی وسایل با ارزش خود را در یک کیف یا محفظه می گذارند. این کار آن ها سرقت را برای سارقان به شدت ساده کرده و باعث می شود تا آن ها به تمامی وسایل مسافران یک جا دسترسی داشته باشند. برای این که همه وسایل خود را یکجا از دست ندهید و همچنین برای جلوگیری از سرقت در سفر، بهتر است که همه وسایل ارزشمند، مدارک و وجه نقد خود را در یک مکان نگه ندارید. یکی از بهترین روش های انجام این کار این است که وجه نقد خود را در جاهای مخفی مختلفی نگهداری کنید. هر چه دسترسی سارقان به وسایل با ارزش را سخت تر کنید، احتمال این که وسایل و مدارک خود را از دست بدهید هم کمتر می شود.

با وجود این که قطعا تمامی مردم محلی یک کشور یا شهر دیگر کلاهبردار نیستند، اما افراد سودجویی که به دنبال کلاهبرداری از مسافران و گردشگران باشند هم کم نبوده و در تمامی کشورها و شهرهای دنیا پیدا می شوند. برای جلوگیری از سرقت در سفر، یکی از بهترین راه ها این است که به افراد ناشناس اعتماد نکنید. به هیچ عنوان کلید هتل، رمز چمدان ها و سایر اطلاعات مهم خود را در اختیار غریبه ها قرار نداده. از پذیرش خوراکی های مجانی و رایگان در سفر پرهیز کرده و با افرادی که نمی شناسید جایی نروید. اگر غریبه ای بیش از حد به شما نزدیک می شود، مراقب وسایل با ارزش خود باشید. در بیشتر شهرهایی که جرم و جنایت در آن ها زیاد است، گردشگران را با پیشنهاد خوراکی مجانی مسموم کرده و وسایل آن ها به سرقت می برند. در این موارد احتمال خطر مرگ هم برای آن ها وجود خواهد داشت.

یک آشنایی نسبی با مقصد سفر می تواند به جلوگیری از سرقت تا حدود زیادی کمک کند. مکان های پر خطری که در شهر یا کشور مقصد شما وجود دارد را شناخته و به هیچ عنوان به تنهایی در این مکان ها سفر نکنید. همان طور که در بخش های قبلی به شما توضیح دادیم، نگاه کردن زیاد به گوگل مپ و سایر وسایل مسیریابی مشخص می کند که شما با این اطراف آشنایی نداشته و توریست هستید. به همین دلیل هم بهتر است تا قبل از سفر به یک مکان، با این مکان آشنایی نسبی داشته باشید و زمانی که برنامه سفر خود را برنامه ریزی می کنید، با خیابان ها و محله ها و نزدیک ترین ایستگاه پلیس به آن ها آشنایی داشته باشید. از تردد در مکان های تاریک و خلوت هم به شدت خودداری کنید.

زمانی که صفی طولانی در یک جا مشاهده می کنید، بهترین کار این است که از آن مکان دور بمانید. اگر این صف مربوط به چیزی بود که نیاز داشتید، مانند بلیت یک مکان دیدنی، صف دریافت ارز یا هر چیز دیگری، باید دو برابر بیشتر از قبل مراقب وسایل خود باشید. سارقان به طور معمول از شلوغی و حواس پرتی مردم در این صف ها سواستفاده کرده و وسایل ارزشمند و وجه نقد مسافران را به سرقت می برند. به همین دلیل بهترین اقدام برای جلوگیری از سرقت در سفر این است که یا از صف ها تا حد امکان فاصله بگیرید و یا کاملا حواستان به وسایلتان باشد.

در صورتی که تمامی موارد فوق را رعایت کنید هم باز احتمال دارد تا مورد حمله سارقان قرار بگیرید. به همین دلیل بهترین کار این است که همیشه یک برنامه کمکی داشته باشید. در صورت سرقت در سفر، بدترین حالت این است که دیگر پولی برای خرج کردن نداشته باشید. در این حالت حتی نمی توانید برای رسیدن به سفارت ایران یک تاکسی بگیرید. به همین دلیل بهترین کار این است که همیشه مقداری پول نقد را در جایی امن نگهداری کنید تا اگر اقدامات جلوگیری از سرقت در سفر موثر واقع نشد، در سفر دچار مشکل نشوید. به یاد داشته باشید که این مقدار پول نقد بهتر است در اقامتگاه شما باشد تا اگر در خیابان اتفاقی برای شما افتاد، پول کافی برای انجام اقدامات ضروری را داشته باشید.

بهتر است که ابتدا تمامی اقدامت جلوگیری از سرقت در سفر را انجام داده و به خوبی مراقب وسایل خود باشید. اما باز هم اگر این اقدامات کافی نبود و تمامی پول های خود را از دست داده اید یا دچار مشکلی شده اید، بیمه مسافرتی می تواند شما را در بسیاری از موارد نجات بدهد. به همین دلیل یکی از بهترین اقداماتی که مسافران پیش از سفر خود می توانند انجام بدهند، تهیه بیمه مسافرتی برای زمانی است که می خواهند به سفر بروند. هنگام تهیه بیمه مسافرتی، موارد تحت پوشش این بیمه را حتما بررسی کنید تا بدانید چه حوادثی شامل این بیمه می شوند.

در این مطلب با برخی از اقدامات اولیه برای جلوگیری از سرقت در سفر به خوبی آشنا شدیم. به طور کلی می توان گفت که اگر کمی با محله های پر خطر مقصد آشنایی داشته باشید، وسایل با ارزش خود را همیشه همراه خود نبرید، رمز و کلیدهای خود را در اختیار کسی قرار ندهید و سعی کنید تا با مردم محلی خیلی تفاوت ظاهری نداشته باشید، در امنیت خواهید بود. اگر اقدامات و نکاتی که در این مطلب برای شما توضیح داده شد را رعایت کنید، می توانید به راحتی سفری خوب داشته باشید و خاطرات خوش بسازید. برای آشنایی با نکات بیشتری هنگام سفر، سایر مطالب مجله گردشگری الی گشت را به هیچ عنوان از دست ندهید. برای تهیه بلیت و ثبت نام در تورهای گردشگری هم می توانید با کارشناسان ما در تماس باشید. از همراهی شما سپاس گزاریم.

برای این که از سرقت در سفر جلوگیری کنید، باید با محله های پر خطر مقصد آشنایی داشته باشید، خیلی شبیه گردشگرها به نظر نرسید و همیشه مقداری پول نقد در جاهای مختلف پنهان کنید.

برای این که در سفر خود امنیت بیشتری داشته باشید، باید ظاهر خود را تا حد امکان شبیه به شهروندان مقصد خود نگه دارید. همیشه گردشگران طعمه راحت تری برای سارقان هستند.

در صورت دزدیده شدن مدارک در سفر باید ابتدا به پلیس محلی گزارش داده و سپس به سفارت ایران مراجعه کنید تا کارهای لازم را انجام بدهید. برای سهولت در انجام کارها پیشنهاد می شود تا تصاویر مدارک خود را در یک حافظه ابری ذخیره کنید.

مطالب مرتبط

برای سفر در پاییز به چه وسایلی نیاز داریم؟

فرودگاه ایلام کجاست؟

معرفی بخش ها و وسایل بازی پارک ارم تهران

۱ نظرات

کیارش نورسته 1402-05-22 - 7:36 ب.ظ
من که خیالم راحته در امان خواهم بود ! چون با این وضع درآمدی تا شاه عبدالعظیم بعید میدونم بتونیم بریم!
افزودن نظر