عقابی که تنها یک بال دارد، بزرگ ترین مجسمه پرنده جهان در هند!

مرکز زمین جاتایو در دهکده‌ای کوچک به نام چادایامانگالام در کولام در ایالت کرالا هندوستان قرار دارد. این دهکده به صورت اختصاصی توسط یکی از بیزینس‌من‌های بزرگ هند به نام آقای راجیو آنچال و دپارتمان توریسم و گردشگری کرالا ساخته شده است تا آمار گردشگری در این ایالت را افزایش داده و درآمدی که از این طریق کسب می‌شود را هم بیشتر کند. در این دهکده تمامی چیزهایی که ممکن است گردشگران بیشتری را جذب کند؛ مانند طبیعت زیبا، تفریحات هیجان‌انگیز، مراکز فرهنگی و موزه‌های آشنایی با تاریخ و فرهنگ هند وجود دارد. ناگفته نماند که بزرگ‌ترین مجسمه پرنده جهان را هم در همین دهکده توریستی می‌توانید مشاهده کنید. اگر شما هم کنجکاو شده‌اید تا بیشتر درباره مرکز زمین جاتایو اطلاعات پیدا کنید، ادامه این مطلب از مجله گردشگری الی گشت را به هیچ عنوان از دست ندهید.

پروژه ساخت یک مکان مناسب برای گردشگری در کرالا از سال ۱۹۹۹ آغاز شد. مسئولین این پروژه به دنبال راهی بودند تا بتوانند بدون آسیب‌زدن به اکوسیستم مناطق اطراف، یک مکان مناسب گردشگری بسازند. نهایتاً در سال ۲۰۰۴ بود که حدود ۶۵ هکتار زمین از دهکده چادایامانگالام ایالت کرالا به وزارت گردشگری داده شد تا بتوانند پروژه ساخت یک مکان توریستی در کرالای هند را آغاز کنند. در سال ۲۰۰۶، پروژه ساخت یک مجسمه که به عنوان نماد این مکان گردشگری شناخته شود آغاز شد. در این زمان، تعداد زیادی از مجسمه‌سازان مختلف، ایده‌های متفاوتی را به مسئولین این پروژه ارائه دادند. تیمی از وزارت گردشگری گرد هم آمده بودند تا بتوانند مجسمه‌ای را انتخاب کنند که خود تبدیل به یکی از جاذبه‌های گردشگری جاتایو شود. از همان سال‌ها بود که پروژه‌های جمع‌کردن کمک مالی برای ساخت یک مکان گردشگری آغاز شد و در نهایت یک پارک تفریحی و توریستی در کرالا هند ساخته شد.

یکی از مهم‌ترین دلایل معروف شدن مرکز زمین جاتایو، وجود بزرگ‌ترین مجسمه پرنده جهان در این منطقه است. این مجسمه نمادی از یکی از قهرمان‌های افسانه‌ای در میتولوژی هندوستان به نام جاتایاست. گفته می‌شود که این موجود افسانه‌ای به شکل کرکسی بزرگ و قدرتمند بوده است. زمانی که هیولای چند سری که پادشاه لانکا (سری‌لانکای امروزی) بود، برای دزدیدن الهه سیتا به هندوستان می‌آید، جاتایو با او جنگیده و در نهایت الهه سیتا را از دست او نجات می‌دهد. اما خود جاتایو در این مبارزه یکی از بال‌های خود را از دست می‌دهد. به همین دلیل جاتایو در هندوستان تبدیل به یکی از پرندگان افسانه‌ای و نمادی برای نجات و آزادی زنان می‌شود. هنگام انتخاب مجسمه‌ای که تبدیل به نماد جاتایو شده و فرهنگ و داستان‌های فولکلور هند را هم برای دیگران بازگو کند، تصمیم گرفتند تا یک عقاب تک بال که نماد جاتایو است را در این مکان بسازند. امروزه این مجسمه یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های جاتایو محسوب شده و به‌عنوان بزرگ‌ترین مجسمه پرنده جهان نیز شناخته می‌شود.

بزرگ‌ترین و معروف‌ترین جاذبه گردشگری در مرکز زمین جاتایو، مجسمه عقاب تک بال یا همان نماد جاتایوست که پیش‌تر به تاریخچه و داستان آن اشاره شد. اما علاوه بر بازدید از این پرنده، می‌توانید از تفریحات دیگری که در جاتایو وجود دارد هم لذت ببرید. برخی از مهم‌ترین تفریحات در جاتایو در ادامه این بخش معرفی شده‌اند.

یکی از راه‌های دسترسی به مجسمه بزرگ مرکز زمین جاتایو، با استفاده از تله‌کابین‌های این منطقه است. تله‌کابین جاتایو تنها یک وسیله برای حمل‌ونقل نبوده و به‌خودی‌خود یک جاذبه گردشگری محسوب می‌شود. زمانی که سوار این تله‌کابین شوید، می‌توانید از ارتفاعات بالا، از طبیعت زیبا و سرسبز اطراف جاتایو نهایت لذت را ببرید.

همان‌طور که پیش‌تر هم اشاره کردیم، مرکز زمین جاتایو یکی از بهترین مکان‌های گردشگری هند برای آشنایی با فرهنگ و سنت‌های این کشور است. برای این منظور هم اداره توریسم و گردشگری کرالا، برنامه‌های فرهنگی هنری بسیاری را تدارک می‌بیند. تقریباً در هر زمانی از سال که به مرکز زمین جاتایو سفر کنید، می‌توانید در نمایش‌ها و مراسم‌های رقص محلی هندی که در فضای باز اجرا می‌شوند، شرکت کنید.

اگر پس از بازدید از مجسمه جاتایو و لذت بردن از نمایش‌ها و رقص‌های محلی، قصد داشتید تا از یک تفریح هیجان‌انگیز لذت ببرید و آدرنالین خون خود را بالا ببرید، زیپ‌لاین جاتایو می‌تواند بهترین گزینه برای شما باشد. شما می‌توانید در زیپ‌لاین مرکز زمین جاتایو، یک تجربه هیجان‌انگیز و خاطره‌ساز داشته باشید. زیپ‌لاین این منطقه تازه‌ساخت بوده و با رعایت استانداردهای لازم ساخته شده است تا امنیت تمامی مسافران را تضمین کند.

یکی از تخصص‌هایی که در هند می‌توان به‌صورت حرفه‌ای آن را دنبال کرد، مدیتیشن و یوگاست. مرکز زمین جاتایو هم به مسافران و گردشگران این اجازه را می‌دهد تا در طول سفر خود، تجربه یوگا و مدیتیشن نزد متخصصین حرفه‌ای را داشته باشند. در مرکز سلامتی که در این منطقه قرار دارد، می‌توانید به کلاس‌های یوگا رفته و از اتمسفر و فضای خوبی که در این منطقه وجود دارد نهایت لذت را ببرید.

یکی از امکانات گردشگری هیجان‌انگیزی که در مرکز زمین جاتایو برای مسافران فراهم شده است، هلیکوپتر سواری است. می‌توانید برای چند دقیقه تا یک ساعت سوار هلیکوپترهای این منطقه شده و از بالا از این منطقه و جاذبه‌های آن مانند مجسمه عقاب تک بال دیدن کنید. هزینه هلیکوپتر سواری در جاتایو متفاوت بوده و به مدت زمان گردش هم بستگی دارد.

مرکز زمین جاتایو یک منطقه مدیترانه‌ای بوده و در تمامی طول سال آب و هوای متعادلی دارد. اما برای توریست‌هایی که می‌خواهند کل سفر خود را در بهترین شرایط آب‌وهوایی باشند، سفر در زمستان و فصل سرما پیشنهاد می‌شود. برای این که بتوانید از آب و هوای خنک و خشک، بدون بارش‌های موسمی، در جاتایو لذت ببرید، می‌توانید از ماه‌های اکتبر تا فوریه برای سفر به این منطقه استفاده کنید. برای این که بتوانید از تمامی بخش‌های مرکز زمین جاتایو دیدن کرده و در نمایش‌های فرهنگی هم حضور داشته باشید، باید یک روز کامل از صبح تا شب وقت بگذارید. اما درصورتی‌که می‌خواهید در کلاس‌های مختلف و نمایش‌های فرهنگی ویژه شرکت کنید، احتمالاً باید دو یا سه شب را در این منطقه حضور داشته باشید.

برای این که بتوانید بیشترین لذت را از سفر خود به مرکز زمین جاتایو ببرید، بهتر است که ابتدا با یک سری از نکات مهم آشنایی داشته باشید. در ابتدا باید در نظر داشته باشید که جاتایو یک مکان آفتابی با آب و هوای مدیترانه‌ای است؛ بنابراین حتماً باید برای محافظت از خود ضدآفتاب، کلاه آفتاب‌گیر و همچنین آب کافی برای رفع تشنگی و خشکی بدن همراه داشته باشید. مطمئن شوید که لباس و کفشی که به تن و پا دارید کاملاً راحت و مناسب گردش است. قرار است که در طول سفر خود به این منطقه برای ساعت‌های طولانی پیاده‌روی کنید و لباس نامناسب ممکن است باعث شود که دچار مشکل شوید.

برای این که بتوانید در کلاس‌های مختلفی که در جاتایو برگزار می‌شود، نمایش‌های فرهنگی، مراسم‌های رقص و بسیاری رویدادهای دیگر شرکت کنید، توصیه می‌شود که چند شبی را در این مرکز حضور داشته باشید. برای این که اقامت مسافران در مرکز زمین جاتایو راحت‌تر باشد، در تپه فیل‌ها (Elephant Hill) اقامتگاهی ساخته شده است. این اقامتگاه تمامی امکانات رفاهی لازم برای مسافران را داشته و مسافران می‌توانند بی‌هیچ‌مشکلی در آن جا حضور داشته باشند. اما توصیه می‌کنیم که حتماً از قبل برای رزرو اقامتگاه در تپه فیل جاتایو اقدام کنید. امکان این که بتوانید به محض ورود اتاق خالی پیدا کنید، به‌هیچ‌عنوان وجود ندارد.

برای این که بتوانید خود را به مرکز زمین جاتایو برسانید، ابتدا باید به شهر ساحلی کوچک و زیبای وارکالا در کرالای هند بروید. برای این که بتوانید به این منطقه دسترسی داشته باشید هم می‌توانید از راه‌های زمینی و هوایی استفاده کنید. برای سفر به مرکز زمین جاتایو با هواپیما یا قطار، باید خود را به فرودگاه یا ایستگاه راه آهن شهری که در آن اقامت دارید رسانده و سپس به مقصد وارکالا بلیت تهیه کنید. پس از رسیدن به مقصد، می‌توانید با استفاده از تاکسی‌های فرودگاه یا ایستگاه راه‌آهن به مرکز شهر بروید. از وارکالا تا مرکز زمین جاتایو، حدوداً ۲۷.۳ کیلومتر فاصله است که با تاکسی یا خودروهای شخصی می‌توانید در عرض ۴۵ دقیقه این مسافت را طی کنید. با کمک تابلوهای راهنمایی که در مسیر وجود دارد می‌توانید به راحتی خود را به جاتایو برسانید. در ضمن خالی‌ازلطف نیست که بدانید مسیر وارکالا تا جاتایو به‌خودی‌خود یکی از دیدنی‌ترین مکان‌های هند بوده و می‌توانید در مسیر هم از زیبایی‌های طبیعی اطراف خود لذت ببرید.

اگر چند روزی را کامل در مرکز زمین جاتایو سپری کرده‌اید و اکنون می‌خواهید تا از دیگر جاذبه‌های توریستی اطراف هم دیدن کنید، باید بگوییم که کرالا و مناطقی که در این ایالت قرار دارند، به عنوان زیباترین مناطق هند شناخته می‌شوند. اگر دوست دارید تا در سفر خود به مناطق ساحلی هم سفر کرده و از تفریحات آبی لذت ببرید، می‌توانید به سواحل وارکالا رفته یا این که در جزیره پونومتوروتو برای کشتی سواری و ماهیگیری بروید. برای دیدن بناهای تاریخی اطراف مرکز زمین جاتایو هم می‌توانید به قلعه آنجنگو، معبد شیوا، معبد سیواگیری و سایر بناهای تاریخی که در اطراف آن‌ها وجود دارد بروید.

مرکز زمین جاتایو، یکی از میلیون‌های جاذبه‌های گردشگری هند است که هر ساله تعداد زیادی از گردشگران و توریست‌های داخلی و خارجی را مجذوب خود می‌کند. این مرکز با اکوسیستم منطقه خود کاملاً سازگاری بوده، کلاس‌های یوگا و مدیتیشن تخصصی داشته و سعی دارد تا با برگزاری نمایش‌ها و مراسم‌های سنتی، فرهنگ و هنر هند را به‌تمامی دنیا معرفی کند. مهم‌ترین جاذبه گردشگری جاتایو، پرنده عقاب تک بال است که با عنوان بزرگ‌ترین مجسمه پرنده جهان هم شناخته می‌شود. این پرنده نمادی از آزادی زنان در هند بوده و در فولکلور و افسانه‌های این کشور اهمیت بسیار زیادی دارد. اگر می‌خواهید تا با دیگر جاذبه‌های توریستی مهم هند آشنا شده و برنامه سفر به هند را بچینید، سایر مطالب مجله گردشگری الی گشت را از دست ندهید. از همراهی شما تا پایان یک مطلب دیگر سپاس گزاریم.

به دلیل وجود پرنده‌ای که در افسانه‌های فولکلور هند با شیطان چند سر جنگید و الهه سیتا را آزاد کرد، به جاتایو مرکز زمین گفته می‌شود.

عقاب تک بال که بزرگ‌ترین مجسمه پرنده در کل دنیاست، نماد اسطوره‌ای در رامایاناست که برای نجات الهه سیتا جنگید.

در این مرکز می‌توانید از کلاس‌های یوگا لذت برده، در نمایش‌های سنتی و فرهنگی شرکت کرده، از طبیعت اطراف لذت برده یا این که زیپ‌لاین و تله‌کابین سوار شوید.

در تپه فیل جاتایو مرکز زمین یک اقامتگاه به شکل کمپ ساخته شده است که افراد می‌توانند با رزرو قبلی در آن جا اقامت داشته باشند.

مطالب مرتبط:
در سفر به کرالا هند چه تفریحاتی در انتظارتان است؟
مرداب های کرالا، بهشت بی مانند هند+ تصویر
نقشه کامل هندوستان + توضیحات

مطالب مرتبط

برای سفر در پاییز به چه وسایلی نیاز داریم؟

فرودگاه ایلام کجاست؟

معرفی بخش ها و وسایل بازی پارک ارم تهران