برج ناقوس جوتو، برج کناری کلیسای جامع فلورانس است که سازه ایی مملو از نقش های نمادین است. ساخت آن را معمار ایتالیایی به نام جوتو بر عهده داشته است. وی متاسفانه در سال ۱۳۳۷ دار فانی را وداع می گوید. ارتفاع برج جوتو در حدود ۸۵ متر است و سبک ساخت آن مثل بیشتر ساختمان کلیسای جامع فلورانس برگرفته از معماری گوتیک است. در ساخت برج جوتو، از سنگ های مرمر سبز، سفید و صورتی استفاده شده است. در ادامه با الی گشت همراه شوید:
مطالب مرتبط: فلورانس ایتالیا شهری با پارک های چشم نواز و دلربا فلورانس ایتالیا شهری با پارک های چشم نواز و دلربا
یکی از کارهای جالبی که در سفر به شهر فلورانس، این شهر افسانه ایی و مملو از معماری ها یبی نظیر، می بایست انجام داد بالا رفتن از این برج زیبا و مشاهده زیبایی هایی شهر از فراز این سازه بلند است. برای افرادی که عاشق عکاسی از مناظر بی نظیر می باشند، برج ناقوس جیتو فلورانس جاذبه بی نظیری برای چنین گردشگرانی برای گرفتن عکس های فوقالعاده عالی محسوب می شود.نکته خیلی جالبی که می توان درباره این اثر باستانی بازگو کرد به تعداد پله های آن مربوط می شود. برای بالا رفتن از این سازه بسیار قشنگ، شما مجبورید یا بهتر بگوییم نیاز است که از نظر بدنی در فرم و آمادگی خوبی قرار داشته باشید. چرا که نوک برج با فردی که در کف برج ایستاده است ۴۰۰ پله نا قابل فاصله دارد! هرچند با تمام این احوالات، زیاد نگرانی و ناراحتی به خود راه ندهید.
برج ناقوس جوتو بقدری زیبایی دارد که در صورت بالارفتن از پلکان آن، می توانید در طول مسیر بالارفتن در پاگردهای آن استراحت کنید و از چشم اندازهای اطراف لذت ببرید. برج جوتو به قدری بلند است که حتی از فاصله دور نیز می توان آن را دید و به تحسین معماری آن پرداخت. ولی خوب هیچ چیزی جای دیدن این برج را از نزدیک پر نمی کند. در ادامه تلاش شده است تا حتی المکان شما عزیزان را با تصاویری که برای دکوراسیون این برج زیبا از آنها بهره گرفته شده است، بیشتر آشنا کنیم.
هرچند مغز متفکری که در پشت صحنه طراحی و ساخت این برج قرار دارد، فردی به نام جوتو است، ولی این استاد به نام تنها موفق شد که بخش اول این برج را به نام خود تکمیل کند. با این حال، طبقه اول نزدیکترین بخش این برج به کف و پیاده رو به حساب می آید و از این رو راحترین قسمت آن برای حظ و لذت بردن از زیبایی های آن محسوب می شود. این قسمت با بکار گیری کاشی های مرمری هشت ضلعی که درون آنها حجاریهای برجسته و نقوش دار که به شکل ماهرانه ایی انجام گرفته است وجود دارد. لازم است همین جا گفته شود که در هر چهار طرف برج جوتو هفت تا از این حکاکی ها در درون کاشی های مرمری وجود دارد. بعد از مرگ گیوتو که در سال ۱۳۳۷ میلادی اتفاق افتاد، فرد دیگری به نام آندریا پیسانو که خالق اولین مجموعه از درهای برنزی بنای فلورانس محسوب می شود، مسیر جوتو را ادامه داد و مسوولیت کارهای بعدی برای اتمام کارهای بر عهده گرفت.
کاشی های شش ضلعی که در اطراف برج دیده می شوند، به مقدرا بسیار زیادی کار پیسانو و گروه دستیاران او می باشند، که گفته می شود ساخت آنها تا حد زیادی هم متاثر از ترواشات ذهنی استاد سابق و مسوول سابق متوفی آن یعنی جوتواست. تنها استثنایی که می توان در نظر داشت، کاشی های هشت ضلعی هستند که در بخشی از طرفین برج قرار دارد که به سمت کلیسای جامع فلورانس است. این بخش و ساخت هوشمندانه هشت ضلعی آن را به لوکا دلا روبینا نسبت می دهند که البته خیلی متاخرتر ساخته شده اند. این بخش زمانی ساخته شد که مسیر ارتباطی برج با کلیسای جامع بعدها بسته شد.
اولین ردیف از کاشی های بکار رفته روی دیواره برج گیوتو، داستانی را بازگو می کنند که حکایت آمدن بشر را به این کره خاکی را روایت می کند، یعنی: خلقت و تکامل انسان. شهر نشینی انسانها و روند متمدن شدن او بسیار هنرمندانه بوسیله تصاویری که در درون این کاشی هایی مرمری حک شده اند، صورت نمادین به خود گرفته اند. در این کاشی ها سعی شده است تا مهارت های کشاورزی و دانشی که انسانها نیاز به یادگیری و کاربرد آنها داشته اند تا زنده بمانند در قالب تصویری روایت شوند. وقتی که دور تا دور برج را با دقت خاصی دور می زنید، متوجه این نکته ریز و ظریف خواهید شد، که در تصاویر بکار رفته انسان به مرور دارد مهارت های حرفه ای و پیشرفته تری را در طول تاریخ حیات خود به دست می آورد، که بطور نمونه می توان به حوزه هایی چون موسیقی، پزشکی، شکار، نساجی، دریانوردی، نقاشی، شعر گفتن، دانش ریاضی، طالع بینی و خیلی موارد دیگر اشاره کرد.
طبقه دوم برج ناقوس دار شهر فلورانس برخوردار از کاشی های بلند الماسی شکل است که هر یک پس زمینه ایی از سفال های آبی رنگ دارند که همه آنها به دست توانای آندریا پیسانو، تیم دستیارانش و ماسو دی بانکو ساخته شده اند. برخلاف طبقه اول برج که تصاویر کاشیهای بکار رفته، روایتگر تولد انسان و پیشرفت و تکامل او در روی کره زمین می باشند، در طبقه فوقانی آن، حکاکی های برجسته روی کاشی ها، نیروهای معنوی و فرا زمینی را به تصویر می کشد. تصاویر بکار رفته در این طبقه که شامل مردان و بیشتر زنان می شود، بیانگر صفات اخلاقی و عقاید آنها است.
ایماژهای زنان و مردان نمادی است که سیاره ها را در ظاهر نیروهای سماوی نشان می دهند. تصاویر موجود فضایل اخلاقی را نمایش می دهند که نمادی از قدرت اخلاقی انسان است و تشنگی او برای دانش و یادگیری را در علوم و فنون مختلف را به زیبایی در این کاشی ها مرمری برجسته کرده اند. در این بخش، بطور مثال می توانید نظاره گر سیاره ونوس باشید که جفتی عشاق را در بر گرفته است و یا فرشته ای به نام امید را خواهیم دید که بالهایش در حالت دعا و ستایش کشیده شده اند. همچنین، می توان به مفهوم عدالت اشاره کرد که ترازویی را به همراه شمشیر عدالت به تصویر کشیده است و یا هندسه را با کتابی به همراه پرگار مشاهده خواهید نمود.
طبقه سوم این برج، مجموعه ایی از چهار تورفتگی در هر چهار طرف برج را به نمایش می گذارد که در داخل هر یک از این آنها مجسمه ایی قرار داده شده است. بسیاری از این مجسمه ها بوسیله دوناتلو ساخته شده اند. هر چند ممکن است که وقتی از سطح زمین به این مجسمه ها نگاه می شود، از نظر اندازه کوچک به نظر برسند، ولی از نزدیک که آنها را ببینیم در اندازه واقعی خود ساخته شده اند. این مجسمه ها، تصاویر پیامبران مسیحی، حواریون و برخی چهره های کتاب مقدس را به تصویر کشیده اند.