۱۱ جاذبه ی دیدنی از ایلام که از آن ها خبر نداشتید!

جاذبه های گردشگری ایلام تنوع بسیار زیادی داشته و به همین دلیل هم گردشگران و مسافران بسیاری را شیفته خود می‌کنند. چه بخواهید در سفر خود از آثار باستانی دیدن کنید، چه بخواهید به طبیعت‌گردی بروید، ایلام می‌تواند یکی از بهترین گزینه‌های ایران‌گردی برای شما باشد.

اگر شما هم قصد دارید تا امسال ایران‌گردی خود را آغاز کرده و به دنبال بهترین جاذبه های گردشگری و مکان‌های دیدنی ایلام، این شهر باستانی ایران هستید، ادامه این مطلب از مجله گردشگری الی گشت را به هیچ عنوان از دست ندهید. در ادامه این مطلب قصد داریم تا ۱۱ جاذبه ی دیدنی از ایلام که از آن‌ها خبر نداشتید را به شما معرفی کنیم.

یکی از جاذبه های گردشگری ایلام که در لیست مکان‌های دیدنی طبیعی این شهر قرار می‌گیرد، دریاچه دوقلو سیاه گاو است. این دریاچه در ۳۵ کیلومتری شمال شرقی آبدانان واقع شده و حدود ۴۵۰۰ متر مساحت کل دریاچه است.

در اطراف این دریاچه می‌توانید طبیعتی سرسبز، کوه‌هایی مرتفع و مراتعی زیبا را مشاهده کنید که خود از جمله مکان‌های دیدنی و گردشگری ایلام محسوب می‌شوند. آب دریاچه دوقلو گاو سیاه بسیار زلال و شفاف بوده و می‌توانید در برخی از مناطق این دریاچه، ماهی‌هایی که در آب شنا می‌کنند را تماشا کنید. اگر به تماشای پرندگان هم علاقه داشته باشید، این دریاچه می‌تواند یکی از جالب‌ترین جاذبه های گردشگری ایلام برای شما باشد.

دیگر جاذبه گردشگری ایلام که در بین توریست‌های داخلی و خارجی بسیار پر طرفدار است، کوه قلاقیران ایلام است. این کوه در دامنه رشته‌کوه‌های زاگرس واقع شده و ارتفاع آن به ۲۱۵۲ متر می‌رسد. ارتفاع این کوه بسیار زیاد بوده و به همین دلیل هم به‌عنوان بلندترین نقطه ایلام شناخته می‌شود. در اطراف کوه قلاقیران می‌توانید جنگل‌های بلوط انبوه و زیبایی را مشاهده کنید که خانه گیاهان و جانوران زیبای بسیاری هستند.

این جنگل‌ها به‌عنوان جنگل ششدار شناخته شده و خود از جاذبه‌های گردشگری ایلام محسوب می‌شوند. اما ارزش کوه قلاقیران تنها به گردشگری بودن آن نیست و این کوه از نظر تاریخی و فرهنگی هم ارزش بسیاری دارد. در اطراف کوه قلاقیران می‌توانید بخشی را مشاهده کنید که یکی از پادگان‌های نظامی ششدار در دوران ساسانی بوده و با شماره ثبت ۸۴۳۵ در لیست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. این کوه به‌طورکلی یکی از مهم‌ترین نمادهای ایلام محسوب شده و بازدید از آن را به‌هیچ‌عنوان نباید از دست داد.

جنگل ششدار، جنگلی انبوه از درختان بلوط و لاله‌های سرخ است که درست در کنار کوه تاریخی قلاقیران قرار گرفته و یکی از زیباترین جاذبه های گردشگری ایلام محسوب می‌شود. این جنگل طبیعت بکر و زیبایی داشته و بسیاری از افرادی که به طبیعت علاقه داشته و به دنبال آرامش گرفتن از طبیعت هستند، به این مکان می‌روند.

یکی از مهم‌ترین تفریحاتی که می‌توانید در جنگل ششدار داشته باشید، برگزاری پیک نیک به همراه خانواده و دوستان و همین طور قدم زدن در بین درختان انبوه این جنگل است. اما در صورت تمایل می‌توانید از چشمه‌سارها و باغ‌هایی که نزدیک به این جنگل و داخل آن قرار دارد هم بازدید کنید. یکی از معروف‌ترین این باغ‌ها، باغ زیبای سلطان‌آباد ایلام است. بهترین فصل بازدید از جنگل ششدار ایلام، فصل بهار و تابستان است.

تنگ کافرین که با نام عروس زاگرس هم شناخته می‌شود، یکی دیگر از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری ایلام محسوب می‌شود. این تنگه در فاصله ۱۵ کیلومتری شهر بدره قرار داشته و در فصل بهار و تابستان زیبایی شگفت‌انگیزی به خود می‌گیرد.

بسیاری از مسافرانی که به تنگ کافرین می‌روند، سوار قایق‌های این منطقه شده و از میان آب‌های این مکان، از زیبایی‌های اطراف لذت می‌برند. این منطقه از نظر تاریخی هم ارزش بسیار زیادی داشته و قدمت آن به سه هزار سال پیش از میلاد مسیح بازمی‌گردد. در این منطقه آثار بسیاری از دوران ساسانی کشف شده است. اما قدمت آن به قبل از ساسانیان بازمی‌گردد. کاوش‌ها در این منطقه همچنان ادامه داشته و آثار بسیاری در تنگ کافرین کشف شده که برای تاریخ کشور اهمیت بسیاری دارد.

یکی دیگر از زیباترین جاذبه های طبیعی ایلام، دره ارغوان در منطقه‌ای کوهستانی از ایلام است. همان‌طور که از نام این دره پیداست، سراسر آن را درختان ارغوان گرفته است و در فصل بهار شکوفه‌های زیبای ارغوان این منطقه را تبدیل به بهشتی روی زمین می‌کنند. بسیاری از گونه‌های کمیاب و در حال انقراض ارغوان‌ها را می‌توان در این منطقه و در بین طبیعت بکر این دره مشاهده کرد. برای رسیدن به دره ارغوان ایلام، می‌توانید از یک مسیر جاده‌ای استفاده کنید.

به یاد داشته باشید که تنها با خودروی شخصی و تاکسی‌های اینترنتی یا تلفنی امکان دسترسی به این مکان دیدنی ایلام وجود دارد.

در ادامه لیست جاذبه های گردشگری ایلام، به یکی از مکان‌های گردشگری تاریخی و بسیار زیبای این شهر به نام قلعه اسماعیل‌خان می‌رسیم. این قلعه متعلق به یکی از حاکمان ایلام در دوران قاجار بوده که امروزه تبدیل به یکی از جاذبه های گردشگری زیبای این شهر شده و توریست‌های زیادی را جذب خود می‌کنند.

قلعه تاریخی اسماعیل خان در ایلام، بر روی آب انبار ساخته شده و به دلیل ارتفاعی که دارد، می‌توان از آن به تمامی ایلام اشراف داشت. معماری قلعه مانند معماری بناهای تاریخی دوران قاجار بوده و برای ساخت آن از ملاتی مانند سنگ و گچ نیم کوب استفاده شده است. این قلعه یکی از قلعه‌های حفاظتی و دژهای استراتژیکی کوهستانی است و برای حفاظت از شهر نقشی کلیدی ایفا می‌کرده.

یکی دیگر از جاذبه های گردشگری تاریخی ایلام، قلعه والی است که در سال ۱۳۲۶ هجری قمری توسط غلام رضا خان فیلی، والی ایلام ساخته شده است. یعنی قدمت این قلعه هم به دوران قاجار برگشته و یکی از آثار ملی ایران مربوط به این همین دوره است. یکی از نکاتی که قلعه والی را در بین گردشگران و مسافران معروف کرده است، معماری زیبای این قلعه است. قلعه والی از اتاق های تو در توی بسیاری ساخته شده است که در کنار آن‌ها  دو برج دیده‌بانی برای تسلط به شهر و محافظت از قلعه قرار گرفته است. در معماری این مکان می‌توانید عناصر بسیاری از معماری ایرانی، مانند شیشه‌های رنگی و کاشی‌ها و گچ‌بری‌های زیبا را مشاهده کنید.

تنگ رازیانه تنگه‌ای باریک و عمیق در ۵۰ کیلومتری جاده ایلام – بدره است که به‌عنوان یکی از آثار طبیعی ملی به ثبت رسیده است. این تنگه زیبا با طبیعتی سرسبز پوشیده شده و در دل آن یک رود جاری است. برای افرادی که می‌خواهند در فصل‌های تابستان و بهار از زیبایی‌های طبیعت آرامش بگیرند، این تنگه یکی از بهترین جاذبه‌های گردشگری ایلام محسوب می‌شود. می‌توانید در سفر به ایلام، از این منطقه دیدن کرده و از آواز پرندگان به همراه صدای جاری‌شدن آب لذت ببرید. فراموش نکنید که این تنگه یکی از زیباترین مکان‌های ایلام برای عکاسی هم محسوب می‌شود.

در ادامه بازدید از بناهای تاریخی شهر ایلام، یه یکی از زیباترین کاخ‌های این منطقه، کاخ فلاحتی می‌رسیم. قدمت این کاخ هم مانند بسیاری از قلعه‌های باقی‌مانده در ایلام، به دوران قاجار می‌رسد. معماری این قلعه مانند سایر قلعه‌های دوران قاجار بوده و در داخل آن اتاق‌هایی تو در تو و یک هال بزرگ در میان این اتاق‌ها قابل‌مشاهده است. در بیرون هم می‌توان عناصر معماری ایرانی در دوران قاجار مانند گچ‌بری‌های زیبا و کاشی‌کاری‌هایی با طرح گل‌وگیاه را مشاهده کرد. متأسفانه فضای باز کاخ فلاحتی امروزه تبدیل به خیابان شده و باغ‌های زیبا و باشکوهی که اطراف عمارت را گرفته بودند از بین رفته‌اند.

طاق شیرین و فرهاد یکی از طاق‌های سنگی و یکی از زیباترین جاذبه های گردشگری ایلام است که از دوران ساسانیان به‌یادگارمانده است. این طاق زیبا در کوهپایه‌های رشته‌کوه البرز بنا شده و طول آن به ۳۲۰ سانتی‌متر و عرض آن به ۲۹۰ سانتی‌متر می‌رسد.

در افسانه‌های فولکلور و داستان‌های محلی آمده است که فرهاد با دستان خود این طاق را ساخته است و ساخت آن تنها نیم روز طول کشیده است. هدف از ساخت این طاق بنا بر افسانه‌های محلی، این است که شیرین بتواند شب‌ها در آن جا استراحت کنند. در بین مردم محلی، این طاق عمدتاً به نام طاق شیرین شناخته می‌شود.

یکی دیگر از زیباترین جاذبه‌های گردشگری ایلام و مکان‌های دیدنی طبیعی این شهر، غار کناتاریکه است. این غار در نزدیکی روستای پاکل قرار داشته و هر ساله توجه بسیاری از مسافران، به ویژه غارنوردان را به خود جلب می‌کند.

ارتفاع این غار از سطح دریا حدوداً ۳۰۰۰ متر بوده و عمق آن هم به ۳۵۰ متر می‌رسد. برای ورود به غار ابتدا باید به‌صورت سینه‌خیز از ورودی باریک آن عبور کرد و سپس از زیبایی‌های داخل غار بهره‌مند شد. در این غار حوضچه‌های زیبا، ستون‌ها و مجسمه‌های استالاکتیتی و استالاگمیتی و بسیاری پرده‌های سنگی وجود دارد. اگر به غارنوردی علاقه نداشته باشید هم می‌توانید به‌راحتی از طبیعت اطراف این غار لذت ببرید.

در این مطلب با ۱۱ مورد از زیباترین جاذبه های گردشگری ایلام آشنا شدیم. ایلام یکی از شهرهای باستانی و با قدمت ایران است و می‌توانید در آن جاذبه‌های گردشگری طبیعی و تاریخی بسیاری را مشاهده کنید. نکته‌ای که باید به آن دقت داشته باشید این که است که این آثار تاریخی و مکان‌های طبیعی ایران، از سرمایه‌های بسیار ارزشمند کشور محسوب می‌شوند و زمانی که برای بازدید از آن‌ها می‌روید، به‌هیچ‌عنوان نباید به این آثار آسیبی بزنید یا باعث تخریب طبیعت شوید.

بهترین فصل برای سفر به ایلان در فصل بهار و اواخر فصل تابستان است. درصورتی‌که می‌خواهید با سایر شهرهای ایران و جاذبه‌های گردشگری آن‌ها بیشتر آشنا شوید، دیگر مطالب مجله گردشگری الی گشت را به‌هیچ‌عنوان از دست ندهید.

بهترین زمان سفر به ایلام در فصل بهار و اواخر تابستان است. در این زمان آب‌وهوای این شهر متعادل بوده و طبیعت آن بسیار زیباست.

در ایلام می‌توانید جاذبه‌های طبیعی بسیار زیبایی را مشاهده کنید که معروف‌ترین آن‌ها شامل تنگ کافرین، کوه قلاقیران، دره ارغوان و تنگ رازیانه می‌شوند.

از جمله زیباترین جاذبه های تاریخی ایلام می‌توان قلعه فلاورجان، آرامگاه دانشمندان، طاق شیرین و فرهاد و کاخ فلاحتی اشاره کرد.

مقالات مرتبط

چرا ایلام در بین گردشگران بسیار پر طرفدار است؟

جاذبه های گردشگری شهر آبدانان در ایلام

مطالب مرتبط

برای سفر در پاییز به چه وسایلی نیاز داریم؟

فرودگاه ایلام کجاست؟

معرفی بخش ها و وسایل بازی پارک ارم تهران