۸ جاذبه طبیعی ایران که شما را شگفت زده خواهند کرد

کشور عزیزمان ایران، جاذبه‌های طبیعی بسیاری را در خود جای‌داده است. در هر بخش از این جغرافیای دوست‌داشتنی، تماشایی‌ترین مناظر از کوه و جنگل گرفته تا دشت‌های وسیع، بیابان و کویر، آبشارها و چشمه‌ها، غارها و دریا و ساحل هر بیننده‌ای را شگفت‌زده می‌کنند. اگر اهل طبیعت‌گردی هستید با الی گشت همراه باشید تا با ۸ مورد ازجاذبه های بی‌ نظیر طبیعت ایران آشنا شویم.

مطالب مرتبط:
بهترین نقاط طبیعت گردی در ایران از نگاه «گردشگران خارجی»
آشنایی با بهترین چشمه های آب گرم ایران
پیشنهادهای شگفت انگیز برای طبیعت گردی در ایران

قله دماوند، بلندترین قله آتشفشانی ایران است که در ۶۵ کیلومتری شمال تهران قرار دارد. این قله با ۵۶۱۰ متر ارتفاع به عنوان بام ایران شناخته می‌شود و مناظر دیدنی آن علاقه‌مندان زیادی را در فصول مختلف سال به خصوص بهار و تابستان به این قله‌ی مرتفع می‌کشاند. دمای قله دماوند در تابستان‌ها صفر درجه بوده و در زمستان‌ها حدود ۶۰ درجه زیر صفر است. شکوه و عظمت این جاذبه‌ی طبیعی بی‌نظیر باعث شده قله دماوند در فرهنگ و تمدن ایران اهمیت ویژه‌ای داشته باشد و به وفور می‌توان ردپای این کوه را در شعرها، افسانه‌ها و داستان‌های پارسی مشاهده کرد.

برای خرید بلیط هواپیما و خرید بلیط قطار به الی گشت مراجعه کنید.

این کوه به عنوان یکی از جاذبه‌های بی‌نظیر طبیعت ایران در سال ۱۳۸۷ در فهرست آثار ملی کشورمان به ثبت رسیده است. جالب است بدانید قدمت سکونت انسان در دامنه‌های کوه دماوند به ۳۸ قرن می‌رسد. روزهایی که هوای تهران تمیز است ساکنان این کلان‌شهر می‌توانند قله باشکوه دماوند را از شهر مشاهده کنند.

نکته: اگر قصد صعود به قله دماوند را دارید حتماً آموزش‌های لازم را دیده و با بدنی آماده راهی این قله شوید. در صورتی که مبتدی هستید با تیم‌های کوهنوردی حرفه‌ای که تجهیزات کاملی دارند همراه شده و صعودی جذاب را تجربه کنید.

دشت لوت، یکی از گرم‌ترین جاذبه‌های بی‌نظیر طبیعت ایران است که در سال ۲۰۰۵ دمای بالای ۷۰ درجه سانتی‌گراد را ثبت کرده است. این دشت گرم و سوزان با مساحتی بالغ بر ۵۰ هزار کیلومتر مربع در مناطق مرکزی و شرقی ایران قرار دارد. دشت لوت یا کویر لوت دارای سه واحد جغرافیایی به شرح زیر است:

شامل ناهمواری‌هایی از جنس شن، ریگ و ماسه است.

پر از کلوت‌ها، تپه‌های عظیم ماسه‌ای و توده‌هاست.

با غنی‌ترین پوشش گیاهی پوشیده شده است.

زمانی که پا به دشت لوت بگذارید انگار به سطح مریخ سفر کرده‌اید. بدون شک تماشای آسمان شب در دل این کویر زیبا یکی از خاطره‌انگیزترین لحظاتی است که می‌توانید تجربه کنید. همچنین دیدن طلوع و غروب خورشید و بازدید از کلوت‌های غول‌پیکر این بیابان برای اکثر گردشگران جذابیت خاصی دارد.

نکته: توجه داشته باشید که تنها سفرکردن به لوت کار بسیار خطرناکی است. اگر قصد رفتن به این دشت زیبا را دارید حتماً  در کنار افراد باتجربه راهی این مکان شوید و تجهیزات مناسب و آب کافی همراه داشته باشید.

دریاچه نمک کویری مرکزی ایران با نام‌های دیگری مانند دریاچه نمک قم، دریاچه نمک کاشان، دریاچه آران و دریاچه قم هم شناخته می‌شود. این دریاچه با طول ۸۰ تا ۹۰ کیلومتر و عرض ۳۰ کیلومتر پر از مواد معدنی باارزش است و حیواناتی مانند روباه، موش صحرایی، آهو، خرگوش و پرندگان مهاجر در نزدیکی آن دیده شده‌اند.

دریاچه نمک کویر مرکزی ایران در فاصله ۶۲ کیلومتری از استان قم و ۸۵ کیلومتری از جنوب تهران قرار دارد و با دریاچه‌ی حوض سلطان متفاوت است. این دریاچه‌ی زیبا در یک فرونشست کم‌ژرفای زمین‌ساختی ایجاده شده و اطراف آن را گسل‌هایی مانند راوند، مرنجاب، سیاه‌کوه و دوازده امام فرا گرفته‌اند. دریاچه نمک دشت کویر یکی از جاذبه های بی‌ نظیر طبیعت ایران است که گردشگران زیادی را به خود جذب می‌کند اما باید بدانید سفر کردن به این منطقه نیازمند تجهیزات و راهنمای حرفه‌ای است. بنابراین توصیه می‌کنیم به هیچ‌وجه تنها به این مکان سفر نکنید.

چشمه‌های باداب‌سورت، اشکال صخره‌ای شگفت‌انگیزی هستند که در ۱۰۰ کیلومتری جنوب شهر ساری قرار دارند. این چشمه‌ها یا پلکان‌هایی به رنگ زرد، طلایی، نارنجی و قرمز خاصیت درمانی دارند و دو مورد از آن‌ها قابل شرب هستند. چشمه‌های باداب سورت استان مازندران یکی از جاذبه های بی نظیر طبیعت ایران است که مشابه آن در چند جای جهان مانند پاموکاله ترکیه، نیوزیلند، ایتالیا، چین، مکزیک و آمریکا هم وجود دارد.

اگر به دیدن این چشمه‌های زیبا بروید درختچه‌های زرشک وحشی به رنگ نارنجی را در اطراف مشاهده می‌کنید که منظره‌ای بی‌نهایت تماشایی را خلق کرده‌اند. چشمه‌های باداب‌سورت مکان فوق‌العاده ایده‌آلی برای عکاسی هستند؛ اما متأسفانه در حال حاضر این جاذبه دیدنی در حال نابودی است. این چشمه‌ها در سال ۱۳۸۷ بعد از کوه دماوند به عنوان دومین اثر طبیعی ملی ایران به ثبت رسیده است.

جزیره قشم، یکی از خاص‌ترین جاذبه‌های بی‌نظیر طبیعت ایران است. این جزیره در جنوب بندرعباس واقع شده و بزرگ‌ترین جزیره خلیج‌فارس است. قشم طبیعت و فرم‌های زمین‌شناسی بسیار متنوعی دارد و غار نمکی آن با نام «غار نمکدان» جزو طولانی‌ترین غارهای نمکی جهان است. همچنین دیگر جاذبه‌های این جزیره مانند دره ستارگان، تنگه چاه کوه، جزایر ناز، جنگل‌ها حرا، غار خربس و دره تندیس‌ها از دیدنی‌ترین جاذبه‌های ایران هستند.

برای سفر به قشم می‌توانید از هواپیما، قطار، اتوبوس و ماشین شخصی استفاده کنید. با توجه به وسعت این جزیره، بسیاری از گردشگران تمایل دارند با ماشین شخصی به قشم سفر کنند.

آبشار لاتون، مرتفع‌ترین آبشار ایران است. این جاذبه بی‌نظیر و تماشایی در شهرستان آستارا و در میان کوه‌های پوشیده از درخت قرار دارد. آبشار لاتون با ارتفاع ۱۰۵ متر از فاصله ۵۰۰ متری قابل مشاهده است.  این آبشار مرتفع و زیبا از دامنه‌های شرق کوه اسپیناس سرچشمه گرفته و به رودخانه لوندویل می‌ریزد. اگر چه حجم آب این آبشار در ایام مختلف سال متفاوت است ولی خوشبختانه لاتون همواره آب دارد و حتی در تابستان هم منظره‌ی تماشایی آن گردشگران زیادی را به این منطقه می‌کشاند.

آبشار لاتون یکی از جاذبه‌های بی‌نظیر طبیعت ایران است که در سال ۱۳۹۸ در فهرست آثار طبیعی ایران به ثبت رسیده است. اگر به دنبال یک منظره‌ی طبیعی جذاب هستید حتما برای بازدید از آبشار لاتون برنامه‌ریزی کنید. علاوه بر منظره‌ی تماشایی آبشار، تفریحات آبی متنوعی هم در این مکان فراهم شده است که در صورت تمایل می‌توانید از آن‌ها لذت ببرید.

ییلاق ماسال، چشم‌اندازی تماشایی در میان جنگل و پدیده اقیانوس ابر است. ماسال یکی از شهرهای کوچک شمال غرب رشت است که ییلاق‌های آن آب و هوای عالی، طبیعت سرسبز، آبشارهای مرتفع و فضایی مه‌آلود و بکر دارند. این منطقه جذاب به عنوان یکی از جاذبه‌های بی‌نظیر طبیعت ایران شناخته می‌شود و بهترین زمان سفر به آن اواخر بهار تا اواخر تابستان است. جالب است بدانید حتی در گرم‌ترین روزهای تابستان هم در ماسال نیازمند لباس گرم خواهید بود. اگر مسافر ماسال هستید پیشنهاد می‌کنیم از ییلاق اولسبلنگاه و روستای بیلگادول بازدید کنید.

ترکمن صحرا، دشتی تماشایی در نزدیکی مرزهای ترکمنستان و ایران است. این دشت با تپه‌های مخملی سرسبز و پشت سرهم در حاشیه شرقی دریای خزر قرار دارد. گورستان خالد نبی یکی از معروف‌ترین و تاریخی‌ترین جاذبه‌های ترکمن صحرا است. سفر به این دشت زیبا در اردیبهشت‌ماه بسیار خاطره‌انگیز خواهد بود؛ زیرا این منطقه تماشایی با مناظر بهاری خود هر بیننده‌ای را شگفت‌زده می‌کند.

ایران کشوری چهارفصل با جاذبه‌های طبیعی فوق‌العاده تماشایی است. هیچ نقطه از این کشور زیبا خالی از شگفتی‌های طبیعی نیست و به هر بخش از آن که سفر کنید حیرت‌زده می‌شوید. در این مقاله ۸ مورد از جاذبه های بی نظیر طبیعت ایران را معرفی کردیم. در پایان توصیه می‌کنیم هنگام بازدید از این میراث ملی در حفظ و نگهداری آن‌ها کوشا باشید. 

مطالب مرتبط

برای سفر در پاییز به چه وسایلی نیاز داریم؟

فرودگاه ایلام کجاست؟

معرفی بخش ها و وسایل بازی پارک ارم تهران