معرفی غار موزه دکتر وزیری

موزه‌ها و مکان‌های تاریخی در میان جاذبه‌های گردشگری مختلف از محبوبیت بالایی میان گردشگران برخوردارند چرا که با بازدید از آنها می‌توان علاوه بر سرگرم شدن اطلاعات بسیاری درباره مسائل تاریخی کسب کرد. این موزه‌ها جالب‌تر هم می‌شوند اگر درون یک غار قرار گرفته باشند. در این مقاله با الی گشت همراه باشید تا شما را با یکی از دیدنی‌ترین این غار موزه‌ها یعنی غار موزه دکتر وزیری آشنا کنیم.

غار موزه دکتر وزیری، اولین غار موزه خصوصی ایران است که آثار آن با استفاده از مواد بازیافتی و دورریختنی ساخته شده‌. این موزه که با دیگر موزه های استان تهران بسیار متفاوت است در دل کوه‌های لواسان قرار گرفته و بازدید از آن برای هر گردشگر تاریخ دوستی جذاب خواهد بود.

لازم به ذکر است که استاد ناصر هوشمند وزیر، یکی از مجسمه‌سازان سرشناس کشور، این موزه را با هزینه شخصی خود در سال ۱۳۸۴ هجری شمسی راه‌اندازی کرده است. این غار در طی ۶ سال در دل کوه حفر شده و سرانجام  در مهر ماه ۱۳۸۴ هجری شمسی در زمینی به مساحت ۱۰۰۰ متر مربع فعالیت خود را آغاز کرده است.

تمامی آثار موزه دکتر وزیری بیانگر داستان‌های شاهنامه و فولکلور ایران هستند که توسط استاد وزیری ساخته یا گردآوری شده‌اند و طیف گسترده‌ای از هنرهای تجسمی را شامل می‌شوند و همگی از مواد بازیافتی از جنس چوب، سنگ، استخوان و فلز و ترکیبی از این مواد ساخته شده‌اند.

غار موزه دکتر وزیری با دیواره‌ای از بتن از هشت دالان تودرتو تشکیل شده که استاد وزیری آثار هنری و ثمره‌ی ۵۰ سال تلاش خود را در آن به معرض نمایش گذاشته است. استاد وزیری تلاش کرده تا ملی‌گرایی و فرهنگ اصیل ایرانی را در آثار خود نمایان سازد.

این هنرمند نامی در زمان حیاتش همیشه در موزه حضور داشت و برای بازدیدکنندگان درباره آثارش توضیح می‌داد. نوع نگاه مرحوم وزیری به اشیای پیرامون و جان بخشی به آن‌ها در شکل مجسمه بسیار منحصر به فرد بود. علاوه بر این متونی که برای توضیح آثار به کار رفته روح تازه‌ای به این آثار بخشیده است.

دکتر ناصر هوشمند وزیری سازنده‌ی موزه دکتر وزیری در سال ۱۳۲۵ هجری شمسی در همدان متولد شد. او در سال ۱۳۵۰ مدرک کارشناسی مجسمه‌سازی خود را از دانشکده هنرهای زیبای تهران گرفت و در سال ۱۳۷۳ موفق به کسب مدرک دکترای افتخاری و استاد درجه یک از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شد.

 این هنرمند که علاقه زیادی به ساخت مجسمه‌های فایبرگلاس داشت، در سال ۱۳۷۴ رتبه اول دوسالانه مجسمه‌سازی را به دست آورد. او همچنین استاد دانشکده هنر سوره و به مدت چند سال مدیر بخش هنری موزه تاریخ طبیعی پارک پردیسان بود.

دکتر وزیری در سال ۱۳۸۴ اولین غار موزه خصوصی ایران را افتتاح کرد و آثاری از هنر دست خود را که همگی از فرهنگ اصیل ایرانی، افسانه‌های ایرانی و شاهنامه فردوسی الهام گرفته شده‌اند، در آن به نمایش گذاشت.

از جمله آثار دکتر وزیری مؤسس غار موزه دکتر وزیری باید به مجسمه‌های بیمارستان صارم، مجسمه‌های دست‌های آبخوری، شهریار، ستارخان، فردوسی، رستم و سهراب پارک جمشیدیه، مجسمه‌های حیوانات پارک ساعی، ۵۰ مجسمه از فولکلور ایران در قلعه فلک الافلاک، مجسمه میرزا کوچک خان در اهواز و مجسمه بوعلی‌ سینا در ماهشهر اشاره کرد.

این هنرمند برجسته در ۶ تیر ماه سال ۱۳۹۸ بر اثر سکته قلبی در غار موزه وزیری از دنیا رفت و روز ۱۰ تیر بنا به وصیت خود در لواسان به خاک سپرده شد.

غار موزه دکتر وزیری دارای بخش‌های مختلفی از جمله سرای بسطامی، فضای داخلی غار، گالری، کارگاه مجسمه‌سازی، کارگاه صنایع دستی، فضای باز و مجسمه‌های بازیافتی می‌شود و پذیرای بازدیدکنندگان گوناگون از جمله هنرمندان و هنردوستان است.

از جمله قسمت‌های جالب موزه می‌توان به کلکسیون شطرنج با انواع و اقسام شطرنج‌های دوران مختلف و همچنین کلکسیون آفتابه با ۶۰۰ آفتابه و پارچ از ادوار مختلف ایران اشاره کرد. در ادامه با الی گشت همراه باشید تا به معرفی بخش‌های مختلف غار موزه دکتر وزیری در لواسان بپردازیم.

تجربه ای متفاوت از سفر را با تورهای الی گشت تجربه کنید

سرای بسطامی از جمله بخش‌های مهم غار موزه دکتر وزیری به حساب می‌رود و سالنی برای برگزاری همایش‌ها، سمینارها و گردهمایی‌های ادبی و هنری است. این سالن حدوداً ۹۰ نفر ظرفیت دارد و دکتر وزیری این فضا را برای تشویق مردم به تفکر و گفت ‌و گو پیرامون ادبیات و قصه‌های ایرانی در نظر گرفته بود.

از میان برنامه‌هایی که در فضای سرای بسطامی این غار موزه برگزار می‌شود می‌توان به برنامه شاهنامه‌خوانی، قصه‌گویی، نقالی و نشست‌های تخصصی محیط‌زیستی اشاره کرد.

زمانی که از ورودی به موزه دکتر وزیری وارد می‌شوید با یک باغ سرسبز مواجه خواهید شد. در جای‌جای این باغ، آثار این هنرمند برجسته که بیشتر از مواد بازیافتی و زباله‌های صنعتی ساخته شده‌اند، به چشم می‌خورند. اگر قصد بازدید از این غار موزه را دارید توصیه می‌کنیم حتماً زمانی را به گشت زدن در این باغ اختصاص دهید.

همچنین در قسمتی از باغ یک آلاچیق درختی در ارتفاع قرار گرفته که بالا رفتن از آن و تماشای مناظر اطراف از آن بالا،  تجربه‌ای جالب برایتان خواهد ساخت. گرچه این کار برای افرادی که ترس از ارتفاع دارند، گزینه خوبی به نظر نمی‌رسد.

یکی دیگر از قسمت‌های دیدنی غار موزه دکتر وزیری گالری آن است. این گالری جایی برای نمایش آثار هنری مختلف به شمار می‌رود و در فضایی به مساحت ۴۰ مترمربع قرار گرفته و توسط رکسانا هوشمند وزیری، دختر استاد وزیری، اداره می‌شود.

این گالری میزبان نمایشگاه‌های مختلفی است که به ‌صورت دوره‌ای تغییر می‌کنند و بازدیدکنندگان می‌توانند در زمان‌های مختلف از تماشای آثار آن بهره‌مند شوند. در این گالری آثار هنری هنرجویان موزه هم دیده می‌شوند. آثاری همچون سفال، نقاشی، سرامیک، معرق، نقش‌برجسته، هنرهای دستی، سوزن‌دوزی و بسیاری آثار دیگر.

در این بخش از غار موزه دکتر وزیری، مجسمه‌های موزه ساخته می‌شده‌اند و در واقع محل کار استاد وزیری در زمان حیاتش بوده و همچنان به‌ عنوان فضایی برای خلق آثار هنری و آموزش به هنرجویان مورداستفاده است. همچنین در کارگاه این غار موزه، امکانات مختلفی برای تولید مجسمه‌ و آثار هنری دیگر وجود دارد.

کارگاه صنایع ‌دستی بخش دیگری از غار موزه دکتر وزیری است که آثاری از سفال، سرامیک و نقش‌برجسته در آن ساخته و به نمایش گذاشته می‌شود. لازم به ذکر است که این قسمت از موزه توسط راما وزیری، دختر استاد وزیری، اداره می‌شود.

خوب است بدانید بازدیدکنندگان می‌توانند این آثار را خریداری کرده و به‌ عنوان یادگاری با خود به خانه ببرند. علاوه بر این امکان سفارش آثار هنری هم وجود دارد.

در داخل غار موزه دکتر وزیری یک کافی‌شاپ کوچک و دنج هم وجود دارد و می‌توانید بعد از گشتن در موزه، لحظاتی خوب را در این کافی‌شاپ در کنار همراهان خود سپری کنید.

اما شاید بخواهید بدانید چه آثار مهمی در این غار موزه دیدنی به نمایش گذاشته می‌شوند. در ادامه با الی گشت همراه باشید تا به معرفی برخی از این آثار بپردازیم.

در بخش‌های مختلف غار موزه دکتر وزیری، مجسمه‌هایی دیده می‌شوند که از مواد بازیافتی ساخته شده‌اند. این مجسمه‌ها، با ترکیب ضایعات صنعتی و زباله‌های دورریز، هنر و محیط‌زیست را به هم پیوند داده‌اند و اهمیت حفاظت از را یادآور می‌شوند.

یکی از آثار مهم این موزه، مجسمه رستم است که به‌ عنوان نگهبان ایران در زیر کوه ساخته شده و اقوام مختلف ایرانی از کرد و لر تا بلوچ و آذری را به تصویر می‌کشد و نشان‌دهنده اتحاد و همدلی ایرانیان است.

از دیگر آثار غار موزه دکتر وزیری باید به چهل‌گیس اشاره کرد. این اثر با استفاده از مواد ضایعاتی مانند بطری‌های پلاستیکی و قطعات شیشه ساخته شده و یکی از قصه‌های معروف ایرانی را به تصویر می‌کشد.

همچنین مجسمه‌ای با عنوان خرمشهر به یاد آزادسازی این شهر و فداکاری‌های مردم آن در این موزه ساخته شده است.

کلکسیون شطرنج و کلکسیون آفتابه‌ها از جمله جاذبه‌های اصلی موزه دکتر وزیری به شمار می‌روند. در کلکسیون شطرنج، انواع صفحات شطرنج از دوران مختلف به نمایش گذاشته شده و کلکسیون آفتابه هم شامل ۶۰۰ نمونه آفتابه و پارچ از ادوار مختلف ایران می‌شود که در طول ۴۰ سال گردآوری شده‌اند.

شاید پس از خواندن درباره غار موزه دکتر وزیری ترغیب شده باشید تا از این موزه دیدنی بازدید کنید. این غار موزه در شمال شرق تهران و پشت کوه‌های لشکرک قرار دارد. هنگامی که وارد بلوار مرکزی لواسان شدید، نرسیده به انتهای آن به سمت شمال شرقی بپیچید.

در انتهای پارک لواسان، جاده‌ای پرپیچ‌وخم شروع می‌شود که بعد از حدود هفت کیلومتر به دو راهی بوجان می‌رسد. از دو راهی به‌ سمت چپ بروید تا بعد از سه کیلومتر تابلو ورودی غار موزه را ببینید.

لازم به ذکر است که این غار موزه در تمام ایام هفته از ساعت ۹ تا ۱۸ در نیمه اول سال و از ساعت ۹ تا ۱۷ در نیمه دوم سال پذیرای بازدیدکنندگان است و برای بازدید از آن باید مبلغی را به عنوان هزینه ورودی پرداخت کنید.

در این مقاله از الی گشت به معرفی یکی از موزه‌های دیدنی شمال تهران و منطقه لواسان یعنی غار موزه دکتر وزیری پرداختیم. دکتر وزیری این موزه را در دل کوه حفر کرده و آثار ارزشمند خود را در آن به نمایش گذاشته است. اگر شما هم به بازدید از موزه‌ها و مکان‌های فرهنگی علاقه‌مندید بازدید از این غار موزه را از دست ندهید.

آدرس دقیق این غار موزه به شرح زیر است:

استان تهران، لواسانات، بلوار امام خمینی، جاده کند علیا و سفلی، دوراهی بوجان، سمت چپ بعد از چال ناظران، پلاک ۷۷

آثار موزه دکتر وزیری بیانگر داستان‌های شاهنامه و فولکلور ایران‌اند که توسط استاد وزیری ساخته یا گردآوری شده‌اند و طیف گسترده‌ای از هنرهای تجسمی را شامل می‌شوند و همگی از مواد بازیافتی از جنس چوب، سنگ، استخوان و فلز و ترکیبی از این مواد ساخته شده‌اند.

این غار موزه در تمام ایام هفته از ساعت ۹ تا ۱۸ در نیمه اول سال و از ساعت ۹ تا ۱۷ در نیمه دوم سال پذیرای بازدیدکنندگان است.

خیر برای بازدید از غار موزه دکتر وزیری باید مبلغی را به عنوان هزینه ورودی پرداخت کنید.

مطالب مرتبط :
باغ موزه های تهران؛ بهترین گزینه برای گشت و گذار در پایتخت
موزه عبرت تهران | در این موزه ترسناک از گذشته عبرت بگیرید
موزه دفاع مقدس | یادآور جنگ ایران و عراق

مطالب مرتبط

معرفی کافه کتاب های تهران

کوه مانشت | منطقه‌ای سرسبز و پوشیده از جنگل

پارک ژوراسیک کیش، بزرگترین پارک ژوراسیک سر پوشیده در خاورمیانه