دریاچه عروس | جاذبه دیدنی روستای حلیمه جان رودبار

ایران جاذبه‌های طبیعی فراوانی دارد که در این بین آبشارها، دریاچه‌ها، رودخانه‌ها و چشمه‌ها به دلیل طراوت بخشی به محیط اطراف خود بیشترین طرف‌دار و جاذبه را دارند. دریاچه عروس هم یکی از جاذبه های طبیعی بکر و جذاب در روستای حلیمه جان واقع در شهرستان رودبار استان گیلان است که دیدن آن را به شما توصیه می‌کنیم. این دریاچه به دلیل زیبایی و بکر بودن خود به “عروس دریاچه‌ها” معروف شده و هر ساله گردشگران زیادی را به خود جذب می‌کند. در ادامه با هم به بررسی دقیق‌تر این دریاچه و جاذبه‌های دیدنی اطراف آن می‌پردازیم.

دریاچه عروس در ارتفاعات روستای حلیمه جان قرار گرفته و به واسطه یک پدیده ‌طبیعی، دورنگ دیده می‌شود. بخش‌هایی از دریاچه به دلیل رشد جلبک‌های خاص به رنگ سبز است و قسمت‌های دیگر آن شفاف و آبی به نظر می‌رسند. این تضاد رنگی زیبا، منظره‌ای منحصر به فرد و بسیار دلنشین را ایجاد می‌کند.

نام “عروس” به دلیل زیبایی خیره‌ کننده دریاچه و انعکاس فوق‌العاده طبیعت اطراف در آب انتخاب شده است. همچنین ترکیب رنگ‌های آب و مناظر اطراف آن خصوصاً در فصول مختلف سال، باعث شده که به این نام شهرت پیدا کند.

ویژگی‌هایی که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم کرد را در هیچ منبع دیگری نخواهید دید. اگر کمی دقیق به دریاچه عروس بنگرید خواهید دید که:

  • تغییر رنگ دریاچه بسته به زاویه تابش خورشید و شرایط آب ‌و هوایی و فصلی دارد.
  • آب دریاچه به دلیل وجود جلبک‌ها شفاف بوده و گاهی اوقات هم به رنگ سبز – آبی دیده می‌شود.
  • بکر بودن و عدم تغییرات مصنوعی در منطقه سبب شده که دریاچه عروس به یک جاذبه طبیعی و کاملاً منحصر به فرد در این نقطه تبدیل گردد.

تجربه ای متفاوت از سفر را با تورهای الی گشت تجربه کنید

حلیمه جان یک روستای زیبا و تاریخی در منطقه رودبار است. این روستا در قلب طبیعت و در میان کوه‌های سرسبز گیلان قرار دارد. مردم روستا عمدتاً به کشاورزی و دامداری مشغول هستند و هنوز هم با قدرت تمام اصالت و سبک زندگی سنتی خود را حفظ کرده‌اند. لازم به ذکر است که آرامش و سکوت این روستا برای کسانی که به دنبال استراحت و فرار از شلوغی شهرها هستند، بسیار جذاب است.

این روستا هم جاذبه‌هایی طبیعی دارد که در کنار صنایع دستی، عرضه محصولات سنتی لبنی، باغ‌های میوه و محصولات زراعی، از این روستا یک مأمن امن و گرم ساخته است. از جمله جاذبه‌های این روستا می‌توان به:

  • طبیعت بکر و فضای آرامش ‌بخش
  • مردمانی مهمان ‌نواز و دارای فرهنگ و سنت‌های محلی و اصیل
  • و نزدیک بودن به شهر رودبار و دسترسی آسان از طریق جاده‌های کوهستانی

اشاره کرد. در سفر به این منطقه و روستا فراموش نکنید که حتماً غذاهای محلی و لذیذ منطقه را هم امتحان کنید.

هر زمان که برای تماشای زیبایی‌های دریاچه عروس عازم این منطقه شدید، فراموش نکنید که حتماً از این جاذبه‌ها هم دیدن کنید.

شهر رودبار به عنوان مرکز شهرستان، یکی از نزدیک‌ترین شهرهای مهم به روستای حلیمه جان است. این شهر به زیتون‌های معروف خود شناخته شده است که می‌توانید در بازار محلی آن محصولات متنوعی مثل همین زیتون و فرآورده‌های گوناگون آن را به راحتی تهیه کنید.

رودخانه سفیدرود یکی از بزرگ‌ترین رودهای ایران است که از نزدیکی رودبار عبور می‌کند. در حاشیه این رودخانه، مکان‌های مناسبی برای پیک‌ نیک و استراحت وجود دارد که شما می‌توانید با حضور در این مناطق، از طبیعت زیبا و فضای آرامش‌ بخش آن هم لذت ببرید.

یکی از آثار تاریخی نزدیک به منطقه، پل لوشان است که قدمتی چند صد ساله دارد. این پل تاریخی یکی از جاذبه‌های مهم در مسیر رودبار است که بر روی رودخانه سفیدرود ساخته شده است و ارزش بازدید دارد.

پارک جنگلی سیاهرود جنگلی زیبا در نزدیکی رودبار قرار دارد و با دارا بودن مسیری مناسب برای پیاده ‌روی، فضای مناسبی برای پیک ‌نیک و مناظر بکر، مکانی مناسب برای استراحت و تفریح هم به حساب می‌آید.

هرچند این قلعه در فاصله‌ای نسبتاً دورتر از حلیمه جان قرار دارد، اما اگر زمان و فرصت داشتید، بازدید از قلعه رودخان را نباید از دست بدهید. این قلعه تاریخی و با عظمت در دل جنگل‌های فومن قرار دارد  که شما با یک پیاده ‌روی سبک از میان طبیعت، به سرعت می‌توانید به قلعه‌ای زیبا و منحصر به فرد برسید که مثل قصه‌ها از میان شاخ و برگ درختان خود را به شما نشان می‌دهد.

دریاچه عروس و روستای حلیمه جان به دلیل قرار گرفتن در منطقه‌ای کوهستانی، در تمامی فصول سال جاذبه‌ای خاص برای تماشا و دلیل محکم برای حضور، دارند. اما بهترین زمان برای بازدید از این منطقه فصل‌های بهار و تابستان است. ضمن اینکه این منطقه به دلیل وجود طبیعت بکر و خاص در هر فصلی جاذبه‌ها و دیدنی‌های خود را دارد.

  • بهار و تابستان: طبیعت سرسبز و هوای مطبوع، مناسب برای پیاده‌ روی و گشت ‌و گذار.
  • پاییز: درختان و جنگل‌های اطراف دریاچه با رنگ‌های زیبای پاییزی تبدیل به منظره‌ای دلنشین می‌شوند.
  • زمستان: برای دوستداران طبیعت زمستانی و کوهستانی بهترین فصل است، اما ممکن است دسترسی به دریاچه به ‌دلیل بارش برف سخت باشد، ضمن اینکه به تجهیزات خاصی هم نیاز دارید.

در این منطقه و در اطراف دریاچه، امکانات تفریحی زیادی تعبیه نشده است. اما در ادامه به شما خواهیم گرفت که امکان انجام چه فعالیت‌هایی را در زمان حضور در دل طبیعت زیبا خواهید داشت.

  • پیاده‌ روی و طبیعت ‌گردی

اطراف دریاچه عروس و روستای حلیمه جان، مسیرهای پیاده ‌روی بسیار زیبا و دلپذیری وجود دارند که می‌توانید با قدم زدن در میان درختان و کوه‌ها به پیاده ‌روی پرداخته و از تماشای طبیعت لذت ببرید.

  • عکاسی از مناظر طبیعی

تضاد رنگ‌ها و مناظر بی ‌نظیر دریاچه عروس و جنگل‌های اطراف، فرصت مناسبی برای عکاسی از طبیعت را هم به شما می‌دهد.

  • استراحت و برپایی پیک‌ نیک

دریاچه عروس و حاشیه آن مکانی آرام برای پیک ‌نیک و استراحت در دل طبیعت هستند. شما می‌توانید با به همراه داشتن وسایل پیک ‌نیک، روزی مملو از آرامش را در کنار خانواده یا دوستان خود در این منطقه بکر سپری کنید.

  • ماهیگیری

اگر علاقه‌مند به ماهیگیری هستید، در این دریاچه امکان تجربه ماهیگیری را هم خواهید داشت، البته باید به محیط زیست و حفاظت از طبیعت اطراف هم احترام بگذارید.

 در زمان حضور در طبیعت تلاش کنید که کمترین آسیب را به محیط اطراف وارد کرده و از برپایی آتش و یا جا گذاشتن زباله‌ها جدا خودداری کنید. ضمن اینکه مراقب گونه‌های جانوری و گیاهی گوناگونی که در این منطقه وجود دارند هم باشید تا آسیبی به آن‌ها نرسد. در ادامه این نکات ضروری را هم فراموش نکنید. 

مسیر دسترسی: مسیر دسترسی به دریاچه از جاده‌های کوهستانی عبور می‌کند، بنابراین به ‌ویژه در فصل‌های بارانی، به وضعیت جاده توجه کنید. ضمن اینکه حتماً پیش از سفر وضعیت آب و هوا را چک کنید و از کمک راهنمایان محلی هم استفاده کنید.

تجهیزات مناسب: اگر قصد پیاده‌ روی و طبیعت ‌گردی دارید، حتماً کفش مناسب و وسایل ضروری برای یک سفر کوتاه در طبیعت را به همراه داشته باشید.

حفظ محیط زیست: طبیعت بکر دریاچه عروس نیاز به حفاظت دارد. پس لطفاً در سفر خود به این منطقه، زباله‌ها را جمع‌ آوری کنید و به محیط زیست احترام بگذارید.

اگر قصد اقامت در این منطقه را دارید، می‌توانید از اقامتگاه‌های محلی و خانه‌های روستایی استفاده کنید. همچنین در شهرستان رودبار چندین هتل و مهمان‌سرا وجود دارند که می‌توانید شب را در آن‌ها سپری کنید. برای کسانی که اهل ماجراجویی هستند، امکان برپایی چادر در اطراف دریاچه و تجربه کمپینگ هم وجود دارد. ضمنان فراموش نکنید که حتماً قبل از سفر به منطقه لوازم و تجهیزات و مورد نیاز خود را تهیه کنید، چون هیچ غرفه یا فروشگاهی در اطراف دریاچه برای تأمین مایحتاج گردشگران تعبیه نشده است.

دریاچه عروس در روستای حلیمه جان، با مناظر بکر و طبیعت دلنشینش، یکی از مقاصد جذاب برای سفرهای طبیعت ‌گردی در شمال ایران است. بازدید از این دریاچه به شما امکان تجربه‌ای متفاوت از طبیعت، آرامش و زیبایی را خواهد داد. همچنین وجود جاذبه‌های طبیعی و تاریخی در اطراف آن، این منطقه را به یکی از بهترین گزینه‌ها برای یک سفر آرامش‌بخش و متفاوت تبدیل کرده است. درهرحال طبیعت همیشه اولین و آخرین پناهگاه امن انسان بوده که برای فرار از زندگی پردغدغه خود آن را انتخاب می‌کند.

مطالب مرتبط :
روستا و دشت پروانه ها در استان زنجان
روستای چه جا | ییلاقی در میان آسمان گلستان
روستای لیقوان در تبریز، تولیدکننده مشهورترین پنیر ایران
 

مطالب مرتبط

معرفی کافه کتاب های تهران

کوه مانشت | منطقه‌ای سرسبز و پوشیده از جنگل

پارک ژوراسیک کیش، بزرگترین پارک ژوراسیک سر پوشیده در خاورمیانه

۳ نظرات

بهرام محمدی 1403-08-05 - 9:52 ق.ظ
اینقدر آشغال ریختن که آدم میره حالش بهم میخوره. از هر ماشین ورودی میگرن ولی دریغ از خدمات یه سرویس بهداشتی درستو حسابی نداره. دولت بی فکر. مردم بی فرهنگ
الهام 1403-08-05 - 2:38 ب.ظ
متاسفانه پر از زباله و پلاستیک
مرتضی دشتکی 1403-08-05 - 8:58 ب.ظ
با سلام دریاچه عروس حلیمه جان زیباست اما اصلا به نظافت اطراف دریاچه رسیدگی نمیشه مسئولین کوهیار و شورای روستای حلیمه جان خواهشا رسیدگی فرمائید
افزودن نظر