پدیده پاترمانیا (علاقه شدید به داستان و فیلم هری پاتر) پیامدها و بازتاب های داخلی و خارجی بسیار زیادی برای نویسنده، خوانندگان، صنعت فیلم سازی بریتانیا و نیز گردشگری در انگلستان داشته است. از پتانسیل پاترمانیا با موفقیت کامل در کمپین بازدید از بریتانیا استفاده شد تا صنعت گردشگری بی رونق کشور را که در پی حادثه ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ دچار بحران شده بود، نجات دهد. راهبرد یکپارچه بازاریابی بازدید از بریتانیا، کتاب ها و فیلم های هری پاتر را به خاطر توانایی ترویج بالقوه موجود در آن ها به کار گرفت تا سفرهای گردشگران را به سرتاسر بریتانیا به خصوص به مقصدهایی که در کتاب ها و فیلم ها به آن اشاره شده بود، افزایش دهد.
هری پاتر، فیلم سازی بریتانیا را در سطح بین المللی تقویت نموده و پس از تولید، برای خدمه و متخصصان، مشاغل محلی ایجاد کرده است. سود مناسبی را نیز برای هتل ها، رستوران ها، تاکسی ها و … در محل هایی که فیلمبرداری فیلم های هری پاتر انجام شده بود، به همراه داشته است. در صورت استفاده از فیلم ها در برنامه های ترویجی گردشگری، فیلم ها می توانند علاقه زیادی در بازار گردشگری بین المللی بوجود بیاورند؛ به گونه ای که تبلیغات و بازاریابی سنتی توانایی انجام دادن آن را ندارد. بازاریابی گردشگری با بهره بردن از فیلم می تواند موفق تر از بازاریابی متداول تکراری و کلیشه ای باشد. در دنیایی که با افراد مشهور و شیوه زندگی شان افسون شده، فیلم ها می توانند به عنوان وسیله نقلیه ای که تماشاگران را به دنیای زندگی بت های مشهورشان می برند، عمل کنند. گردشگری می تواند تماشاگران و طرفداران را به سمت بازسازی صحنه های فیلم در محل هایی که حقیقتاً در آنجا فیلمبرداری صورت گرفته، هدایت کند.
کمپین بازدید از بریتانیا توسط شرکت وارنر پشتیبانی می شد و به آن ها اجازه می داد تا از لوگو و دیگر نمادهای فیلم به مدت یک سال استفاده کنند. این نخستین تجربه برای یک فیلم به عنوان یک مقصد گردشگری بود که در نخستین فیلم هری پاتر اتفاق افتاد. با ارائه یک نقشه از طریق وب، هدایت گردشگران به محل های اصلی فیلمبرداری ممکن می شد. افزایش چشمگیری در تعداد بازدیدکنندگان از سال ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۴ صورت گرفت که تقریبا ۴ برابر بود و میانگین سنی بازدیدکنندگان نیز جوان تر شده بود. تورهای مسافرتی نیز به منظور هدف قرار دادن بخش های مختلف بازار با ترکیب خاصی از مقاصد گردشگری مختلف به وجود آمدند. با انتشار و پخش هر کتاب و فیلم تازه، برنامه بازدید از بریتانیا یک نقشه فیلم جدید برای تکثیر در تمام رسانه ها تولید می کرد تا بازدیدکنندگان داخلی و بین المللی را همچنان به سفر ترغیب نماید و جریان تبلیغات را همراه با توسعه مجموعه ها ادامه دهد.
با الگوبرداری از روش دولت نیوزلند در به کارگیری سه گانه فیلم های «ارباب حلقه ها» به منظور احیای گردشگری در آن کشور، دولت و آژانس های گردشگری در بریتانیا بیش از گذشته با هم همکاری کردند. فراتر از شیوه های سنتی جلب مشتری، استفاده از اینترنت باعث شد تا فیلم ها و فرصت ها و جاذبه های گردشگری با هم ارتباط بیشتری پیدا کنند. اکنون نمایندگان فیلم پافشاری می کنند تا محل های فیلمبرداری نیز در تیتراژ فیلم فهرست شوند.