همه چیز درباره شهر باستانی حریره کیش + راه های دسترسی

شحریره کیش یکی از شهرهای تاریخی این جزیره و یکی از دیدنی‌ترین مکان‌های جنوب ایران محسوب می‌شود. این شهر علاوه بر اهمیتی که در جذب گردشگران و گسترش صنعت توریسم در کشور دارد، یکی از مهم‌ترین شهرهای ایران از نظر تاریخی هم محسوب می‌شود. به همین دلیل چه قصد سفر به کیش را داشته باشید و چه نداشته باشید، ضروری است که با شهر باستانی حریره کیش آشنا شوید. پس هیچ جایی نرفته و چند دقیقه آینده را همراه الی گشت باشید تا شما را در سفری کوتاه به شهر تاریخی حریره ببریم. همه چیز درباره این شهر، در ادامه این مطلب معرفی شده است.

شهر باستانی حریره‌کیش، شهری است که صدها سال پیش در شمال جزیره کیش ساخته شد. قدمت این شهر تاریخی به حدود ۸۰۰ سال پیش و دوران سلطنت ساسانیان می‌رسد. به گفته باستان شناسان، شهر حریره کیش در دوران حکومت قیسی‌ها به این جزیره  ساخته شد. با وجود این که ساخت این شهر به این دوره بازمی‌گردد، اما دوران درخشش و طلایی حریره کیش، مربوط به دوران این شهر در زمان ایلخانیان می‌شود. در زمان ایلخانیان، بسیاری از بخش‌های حریره کیش کاملاً تخریب شده بود و عملاً غیرقابل‌سکونت بودند. اما با ویران شدن بندر سیراف که در گذشته بندری مهم و پر رونق بود، حاکمان توجه خود را به صورت کاملاً به حریره کیش معطوف کردند.

آن طور که اسناد تاریخی و آثار باستانی بازگو می‌کنند، پس از ویران شدن بندر سیراف، دولت مردان شروع به بازسازی شهر حریره کیش می‌کنند. در این شهر بناهای بسیاری ساخته شد که برخلاف سایر خانه‌های روستایی در ایران،  از گل و خشت ساخته نشده بودند. دیوار خانه‌ها و بناهای این شهر همه از سنگ بودند و روکش گچی داشتند. مواد اولیه ساخت ساختمان‌ها در کل سنگ آهکی، ساروج و گچ بود.

 

پس از بازسازی حریره کیش در زمان ایلخانیان، این شهر بسیار مورد استقبال قرار گرفت. مردم زیادی برای زندگی به این شهر کوچ کردند و به دلیل موقعیت مکانی خوبی که داشت، تبدیل به یکی از شهرهای تجاری شد. تاجران بسیاری برای مبادله و معامله به جنوب ایران سفر می‌کردند. بیشتر آن‌ها در دوره ایلخانیان، ترجیح می‌دادند که در حریره کیش اقامت داشته باشند. حتی خانه‌ها و سراهای بزرگی هم در این شهر ساخته شده بود که از میهمانان خارجی و تاجران پذیرایی شود؛ بنابراین می‌توان گفت شهری که امروزه تقریباً ویران شده است، در دوران ایلخانیان یکی از بهترین و طلایی‌ترین شهرهای ایران محسوب می‌شد.

سؤال مهمی که ممکن است برای علاقه‌مندان به سفر به حریره کیش به وجود بیاید این است که چگونه می‌توان به این شهر سفر کرد یا این که راه‌های دسترسی به حریره کیش کدام‌اند؟ در ادامه این بخش، تمامی راه‌های دسترسی به حریره کیش به طور کامل برای شما بررسی شده‌اند.

برای دسترسی به حریره‌کیش، ابتدا باید به جزیره کیش سفر کرد. سفر به کیش از راه‌های هوایی و دریایی امکان پذیر است. برای استفاده از مسیر هوایی، مسافران می‌توانند به فرودگاه شهر خود مراجعه کرده و بلیط کیش را تهیه کنند. اما برای سفر از طریق راه دریایی، ابتدا باید با استفاده از اتوبوس یا خودرو شخصی، به بندر عباس یا بندر لنگه رفت. سپس در این بنادر می‌توان از طریق کشتی یا قایق به کیش رفت. امکان حمل خودروهای شخصی با کشتی هم وجود دارد.

پس از رسیدن به جزیره کیش، می‌توان از خطوط اتوبوس و تاکسی‌های درون شهری برای رسیدن به شهر باستانی حریره استفاده کرد. در صورتی که افراد با استفاده از خودرو شخصی به حریره کیش سفرکرده باشند هم می‌توانند از طریق ورود به جاده کرانه و بلوار میرمهنا به بلوار المپیک وارد شوند. پس از سپری کردن مسیر مشخصی در بلوار المپیک، مسافران می‌توانند شهر باستانی حریره را مشاهده کنند.

آدرس دقیق: کیش، بلوار میرمهنا، بلوار المپیک، میدان حریره، خیابان کرانه

در اسناد تاریخی و باستانی که از حریره کیش پیدا شده، مشخص است که این شهر در گذشته یک شهر کاملاً پویا، زنده و سرسبز بوده است. به گفته تاریخ شناسان، شهر تاریخی حریره مانند حریر زیبا و سرسبز بوده و به همین دلیل هم نام آن را حریره گذاشته‌اند. به گفته برخی دیگر از تاریخ شناسان هم علت نام گذاری این شهر به دلیل زیبایی و همچنین اهمیت تجاری بوده که برای مردم داشته است.

حریره کیش یکی از مکان‌های مهم و دیدنی جزیره کیش محسوب شده و جای تعجب ندارد که جاذبه‌های گردشگری بسیاری در خود شهر یا اطراف آن وجود داشته باشد. با وجود این که درصد بالایی از این شهر ویران شده است، اما هنوز هم بسیاری از بناهای آن پا برجا هستند. به همین دلیل در ادامه این بخش، با هم سری به جاذبه‌های گردشگری حریره کیش خواهیم زد.

این خانه، یکی از خانه‌های تقریباً ویران شده حریره کیش است. اما با این وجود، باز هم بخش‌های باقی‌مانده از آن نشان‌دهنده اعیانی بودن این خانه است. مدل ساخت و معماری این خانه اعیانی، شباهت زیادی به خانه‌های اعیانی بخش‌های کویری ایران دارد. به گفته تاریخ شناسانی که بر روی این خانه تحقیق کرده‌اند، به‌احتمال زیاد چند خانواده با هم در این خانه اعیانی زندگی می‌کرده‌اند.

مسجد حریره‌کیش، یکی از قدیمی‌ترین مساجد ساخته شده در جنوب ایران بوده و قدمت آن به دوران سلجوقیان می‌رسد. بنابر اسناد تاریخی یافت شده، زمانی که مسلمانان دوره سلجوقی به کیش می‌آیند، این مسجد در حریره ساخته می‌شود. معماری این مسجد با مسجدهای امروزی تفاوت زیادی دارد. به‌عنوان‌مثال مسجد ۴ محراب داشته و سقفی هم ندارد. با وجود تخریب‌های بسیاری که در این مسجد صورت گرفته است، باز هم می‌توان به‌سادگی بخش‌های مختلف آن را از هم تشخصی داد.

کیش یکی از مهم‌ترین شهرها برای تأمین آب مردم و کشتی‌های مسافران بود. این جزیره به طور کلی یک سیستم آب رسانی و قنات بسیار هوشمند داشته است. امروزه این قنات‌ها و آبریزها به یک جاذبه گردشگری تبدیل شده‌اند، اما در گذشته آب شهر و کشتی‌هایی که به آن سفر می‌کردند را تأمین می‌کرد. در این قنات‌ها از مرجان‌های طبیعی برای تصفیه آب استفاده می‌شده است.

حمام حریره‌کیش یکی از زیباترین و بزرگ‌ترین حمام‌های تاریخی است که در جنوب ایران ساخته شده. این حمام بخش‌های متعددی مانند اتاق دلاک‌ها، اتاق خدمه و بخش‌های مختلفی برای حمام کردن دارد. معماری این حمام یکی از بهترین نمایندگان برای نمایش معماری دوره ایران باستان است.

برخی از مهم‌ترین فعالیت‌های اقتصادی که در حریره‌کیش انجام می‌شده است، شامل تولید شیره خرما، ساخت شیشه و صید مروارید می‌شوند. کارخانه‌ها و کارگاه‌های زیادی در حریره‌کیش مشاهده می‌شود که بخش‌های اصلی آن به صورت یک دالان در دل زمین درآمده‌اند. به نظر می‌رسد که این بخش‌های کارگاه‌ها و کارخانه‌های صنعتی، برای تهیه و نگهداری شیره خرما بوده‌اند. هنگام کشف این بناها، تاریخ دانان توانسته‌اند بسیاری کوره مربوط به تهیه شیشه را هم پیدا کنند.

محبوب‌ترین و مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری حریره کیش، بناهای باستانی این شهر است. اگر از بازدید از بناهای تاریخی خسته شده باشید، می‌توانید به اطراف حریره رفته و از جاذبه‌های گردشگری خارج از شهر لذت ببرید. برخی از این تفریحات شامل بانجی جامپینگ، آکواریوم کیش و بازدید از مراکز خرید نزدیک حریره کیش می‌شوند.

اکنون که درباره راه‌های دسترسی به حریره‌کیش و جاذبه‌های گردشگری این شهر تاریخی اطلاعات بیشتری پیدا کرده‌ایم، نوبت به این می‌رسد که بدانیم چه زمانی، بهترین زمان بازدید از آن است. یکی از بهترین فصل‌ها برای سفر به کیش از نظر آب و هوایی، فصل بهار است. در این فصل آب و هوای کیش معتدل بوده و خیلی سرد یا گرم نیست. اگر در فصل بهار به حریره‌کیش قدم بگذارید، می‌توانید از گل‌های زیبا و رنگارنگ و همچنین طبیعت سرسبز آن دیدن کنید. اگر به دنبال بهترین فصل بازدید از حریره کیش از نظر کم بودن تعداد توریست‌ها هستید، بهترین فصل برای شما زمستان است. چرا که در این فصل، کیش بازدیدکنندگان زیادی ندارد. اوج شلوغی‌های حریره‌کیش در فصل تابستان است.

ساعات کاری: از ۱۰ صبح تا ۱۰ شب

در این مطلب یک آشنایی مختصر و کلی با شهر حریره‌کیش داشتیم و درباره نکاتی مانند راه‌های دسترسی به آن، جاذبه‌های گردشگری این شهر و همچنین تاریخچه آن آشنایی بیشتری پیدا کردیم. جزیره کیش یکی از زیباترین و در عین حال تاریخی‌ترین شهرهای کشور است. اگر دوست دارید که یک سفر خاطره انگیز داشته باشید، بی شک کیش می‌تواند بهترین گزینه برای شما باشد. برای آشنایی بیشتر با مکان‌های دیدنی، اقامتگاه‌ها و نکات مهم سفر به کیش، سایر مطالب الی گشت را از دست ندهید. از همراهی شما تا پایان این مطلب سپاس گزاریم.

بهترین زمان بازدید در فصل بهار و هنگام متعادل بودن آب و هوای کیش است. بازدید از این شهر تاریخی از ۱۰ صبح تا ۱۰ شب امکان پذیر است.

حریره کیش مانند حریر سرسبز و زیبا بوده و به گفته برخی از باستان شناسان، علت نام گذاری این شهر هم همین موضوع است.

قدمت ساخت این شهر به دوران ساسانیان باز می‌گردد، اما دوران طلایی این شهر پس از ویرانی سیراف و در دوره ایلخانیان آغاز شد.

برخی از مهم‌ترین مکان‌های دیدنی حریره کیش شامل مسجد ، خانه اعیانی ، قنات‌ها و آبریز و کارگاه‌های صنعتی می‌شوند.

مقالات مرتبط

نگین گردشگری ایران| باغ راه ایرانی کیش

۲۳ تا از دیدنی ترین جاذبه های گردشگری کیش

مراکز تفریحی در کیش و یک دیکشنری تصویری

مطالب مرتبط

معرفی کافه کتاب های تهران

کوه مانشت | منطقه‌ای سرسبز و پوشیده از جنگل

پارک ژوراسیک کیش، بزرگترین پارک ژوراسیک سر پوشیده در خاورمیانه