قوانین عجیب تاجیکستان

تاجیکستان، کشوری در آسیای مرکزی، دارای مجموعه‌ای از قوانین و مقررات منحصربه‌فرد است که گاهی عجیب و غیرمعمول به نظر می‌رسند. این قوانین نشان‌دهنده فرهنگ، تاریخ و سیاست‌های خاص این کشور هستند.

از محدودیت‌های شدید در پوشش عمومی می‌توان به ممنوعیت حجاب در برخی اماکن، تا محدودیت‌هایی در استفاده از اسامی غیرمحلی برای نوزادان اشاره کرد که برخی از این قوانین باعث توجه و کنجکاوی بین‌المللی شده‌اند. در ادامه با الی گشت همراه باشید تا درباره قوانین عجیب تاجیکستان بیشتر بدانید.

برای خرید بلیط هواپیما از الی گشت روی عکس زیر کلیک کنید :

اولین ممنوعیت در این فهرست از اواخر سال ۲۰۱۵ به اجرا درآمد. تاجیکستان سال نو که مهمترین تعطیلات است را در مدارس و دانشگاه ها ممنوع کرد. در حال حاضر خانواده‌های تاجیک به صورت خصوصی مجاز به برگزاری جشن سال نو هستند، البته، اگرچه محدودیت‌هایی برای جشن‌های خصوصی هم وجود دارد.

تعداد بسیار کمی از مردم تاجیکستان هولی را جشن می‌گیرند، اما در سال ۲۰۱۳ و ۲۰۱۴ با سرکوب و بازداشت افرادی‌که با لباس غول‌ها و خون‌آشام‌هایی به استقبال جشن هالووین رفته بودند، برگزاری مهمانی هالوین یا هولی توسط مقامات محلی به تصویب رسید.

افرادی که قصد داشته باشند تولد خود را در یک کافه یا رستوران جشن بگیرند، مقداری پول اضافی قابل‌توجه برای جریمه باید به دولت بپردازند. زیرا برگزاری جشن تولد خارج از خانه و در رستوران، هتل، تالار یا کافه ممنوع است و مشمول جریمه سنگین می‌شوید.

ممنوعیت برگزاری جشن پایان مدرسه، یکی‌دیگر قوانین عجیب تاجیکستان است که در سال ۲۰۱۶ اعلام شد. مقامات تاجیکستان هرگز دلیل این ممنوعیت را توضیح ندادند، اما درهرصورت، فارغ‌التحصیلی از مدرسه در حال حاضر یک موضوع بسیار غم‌انگیزتر برای دانش‌آموزان است.

به لطف قانون سفت و سخت در مورد کارکردها، عروسی‌های تاجیکستان بسیار خصوصی و ساده برگزار می‌شوند. این قانون برای اولین‌بار در سال ۲۰۰۷ به اجرا درآمد و دولت همچنان از مردم می‌خواهد که برای رویدادهای مهم زندگی مثل عروسی، هزینه کمتری کنند.

چندین رسانه غربی در سپتامبر سال جاری گزارش دادند که تاجیکستان حجاب را ممنوع کرده است، هرچند در قانون تصویب شده نامی از حجاب ذکر نشده است. بلکه خواستار حفاظت از لباس‌های سنتی یا «ملی» در برابر رقبای «خارجی» آن‌ها بود.

به‌هرحال زندگی برای زنان باحجاب در سال‌های اخیر سخت‌تر شده است، چون دولت با انواع پوشش رایج در خاورمیانه زنان را سرکوب می‌کند.

باوجوداینکه ممنوعیت حجاب در مؤسسات آموزشی دولتی و فروش حجاب در برخی شهرها برقرار است، اما زنان تاجیک همچنان می‌توانند فقط سرخود را بپوشانند.

یکی دیگر از قوانین عجیب تاجیکستان ممنوع بودن ریش در آقایان است. باوجوداینکه هیچ قانونی برای ریش وجود ندارد، اما از سال ۲۰۱۵ با زدن اجباری ریش مردان توسط پلیس، ظاهرا ریش‌ بلند در مردان تاجیکستان ممنوع است.

در حال حاضر فقط روحانیون مذهبی که نقش تعیین‌کننده در کشور دارند، موظف هستند که ریش را حداکثر تا سه سانتی‌متر نگه دارند.

این قانون مربوط به اتباع قومی تاجیک است و از سال ۲۰۱۶، شهروندان موظف شدند نام فرزندان خود را از اسامی تاجیک انتخاب کنند. به همین دلیل پدران و مادران فقط موظف هستند از کتاب اسامی که توسط اداره ثبت احوال تاجیکستان در اختیارشان قرار می‌گیرد، نام فرزندان خود را انتخاب کنند.

وزارت ورزش و فرهنگ تاجیکستان، بوکس حرفه‌ای و انواع ورزش‌های رزمی ترکیبی (MMA) ممنوع کرد.

تحقیقات نشان می‌دهد که ورزش‌های خشن در میان برخی از نیروهای داعش رایج است. به همین دلیل مقامات تاجیک می‌گویند بیش از هزار شهروند که در ورزش‌های خشن و بوکس فعالیت داشتند، به گروه‌های افراطی که در عراق و سوریه می‌جنگند پیوسته‌اند.

در تاجیکستان در مراسم خاکسپاری گریه بلند و استخدام عزاداران حرفه‌ای برای سوگواری بسیار رایج بود. به همین دلیل دولت این کار را به‌عنوان “احساسات زیاده طلبانه” نام‌گذاری و ممنوع کرد.

این دستورالعمل به طور گسترده توسط بسیاری از تاجیک‌ها حمایت شد، چون ناله‌کردن اغلب بیشتر جنبه نمایشی داشت تا احساسات واقعی و شبیه تئاتر بود و به همین دلیل ممنوع اعلام شد.

از دیگر قوانین عجیب تاجیکستان می‌توان به قانون کنترل پوشش اشاره کرد. به این صورت که پوشیدن شلوارک در اماکن دولتی در تاجیکستان ممنوع است. در حال حاضر دامن‌های کوتاه ‌مدت‌هاست که در مدارس ممنوع بوده و رسماً پوشیدن لباس کوتاه در اماکن عمومی ممنوع است.

در حال حاضر طبق دستور دولتف تمامی رستوران‌ها باید نام تاجیکی داشته باشند و گذاشتن نام‌های بین‌المللی حتی برای رستوران‌های بین‌المللی مثل ایتالیایی و مدیترانه‌ای و بسیاری موارد دیگر ممنوع است.

درصورتی‌که رستورانی قانون را نقص و نام غیر تاجیک برای رستوران خود انتخاب کند، مجبور به پرداخت جریمه قابل‌توجهی می‌شود. مثلاً یک رستوران هندی به نام Salaam Namaste قانون را نقض کرد و مجبور شد نزدیک به ۱۰۰ دلار جریمه بپردازد.

تاجیکستان کشوری است که به مردم اجازه نمی‌دهد اشیا کنترل از راه دور را بدون هیچ دلیل موجهی در آسمان به پرواز درآورند. اما تاجیکستان جزو اولین کشورهایی نبود که هواپیماهای بدون سرنشین را ممنوع کرد.

به گفته یک نماینده مجلس شورای اسلامی، این ممنوعیت در قوانین هوایی کشور باهدف جلوگیری از پرواز هواپیماهای بدون سرنشین (کنترل شده) توسط سازمان‌های تروریستی و قاچاقچیان مواد مخدر انجام شده است.

قوانین عجیب تاجیکستان نشان‌دهنده تلاش این کشور برای حفظ هویت ملی و کنترل اجتماعی در مقابل تغییرات سریع جهانی است. این قوانین، هرچند برای افراد خارجی ممکن است غیرعادی و محدودکننده به نظر برسند، برای دولت تاجیکستان ابزاری برای حفاظت از سنت‌ها و ارزش‌های فرهنگی به شمار می‌آیند.

بااین‌حال، اجرای این مقررات گاهی چالش‌هایی برای شهروندان و مسافران به همراه داشته و برخی منتقدان بر این باورند که این محدودیت‌ها می‌تواند مانعی برای توسعه اجتماعی و آزادی‌های فردی باشد. این کشور با ترکیبی از سنت‌های کهن و مدرن، همچنان به دنبال راهی برای تعادل میان حفظ هویت فرهنگی و نیازهای دنیای امروز است.

مقالات مرتبط

هزینه های سفر به تاجیکستان

قومی در تاجیکستان که زبان باستانی ایرانی را هنوز زنده نگه داشته اند!

مطالب مرتبط

ماجراجویی در باغ وحش ارم

اگر پنجره هواپیما بشکند چه اتفاقی می افتد؟

تفاوت هتل های فولبرد (FB) و هافبرد (hb) چیست؟

۱ نظرات

مقامی 1403-06-24 - 0:15 ق.ظ
دوست داشتم برم تاجیکستان ولی با این قوانین عجیب منصرف شدم
افزودن نظر