اگر پنجره هواپیما بشکند چه اتفاقی می افتد؟

شکستن پنجره هواپیما می‌تواند یک حادثه جدی، پر خطر و مشکل‌ساز باشد. باوجود این که این حادثه بسیار نادر بوده و خوشبختانه خیلی اتفاق نمی‌افتد، اما با این وجود باز هم درصد احتمال وقوع آن صفر نیست. به همین دلیل هم بسیاری از افرادی که با هواپیما سفر می‌کنند یا پرسنل و مهمانداران هواپیما، باید برای مواجه با این حادثه و شکستن پنجره هواپیما حین پرواز آمادگی کافی داشته باشند. اگر شما هم می‌خواهید بدانید که اگر پنجره هواپیما بشکند چه اتفاقی می‌افتد و چه کاری باید انجام بدهید، ادامه این مطلب از مجله گردشگری الی گشت را به‌هیچ‌عنوان از دست ندهید.

برای خرید بلیط هواپیما و رزرو تورهای داخلی و خارجی از الی گشت روی عکس زیر کلیک کنید :

شکستن پنجره هواپیما در حین پرواز یک اتفاق نادر اما وحشتناک است که می‌تواند مشکلات بسیاری را برای مسافران به ارمغان بیاورد. اولین و خطرناک‌ترین مشکلی که مسافران با آن مواجه می‌شوند، پرتاب‌شدن اشیا یا حتی افراد به بیرون از پنجره است. فشار هوای داخل کابین هواپیما با فشار هوای بیرون در ارتفاعات بالا یکسان نبوده و به‌محض شکستن پنجره هواپیما، این اختلاف فشار باعث می‌شود که هوای داخل کابین به همراه هر چیزی که در آن است به بیرون کشیده شود. بنابراین در صورتی که پنجره هواپیما شکسته یا در حال شکسته‌شدن است، مسافران باید حتماً مراقب باشند تا با جریان هوا به بیرون کشیده نشوند. همچنین افرادی که در سمت پنجره شکسته قرار دارند باید مراقب باشند تا اشیا روی آن‌ها پرتاب نشده و آسیبی به آن‌ها نزند.

دومین مشکل جدی هنگام شکستن پنجره هواپیما، کمبود اکسیژن در ارتفاعات است. در ارتفاعات بالا، فشار هوا با سطح زمین متفاوت بوده و سطح اکسیژن هوا به حدی نیست که انسان بتواند آن را تنفس کرده و زنده بماند. تمامی هواپیماها باید به تعداد مسافران ماسک اکسیژن تهیه کرده و پیش از بلندشدن هواپیما از سالم‌بودن و کارکردن آن‌ها اطمینان حاصل کنند. در صورتی که شیشه هواپیما در حین پرواز بشکند، مسافران می‌توانند با استفاده از این ماسک‌های اکسیژن، کمبود اکسیژن و هوای قابل‌تنفس در ارتفاعات را جبران کنند.

دیگر خطر جدی که هنگام شکستن پنجره هواپیما مسافران را تهدید می‌کنند، خطر سرمازدگی یا یخ‌زدگی است. مهم نیست که در چه فصل با هواپیما سفر می‌کنید، درهرصورت در ارتفاعات اکسیژن و دمای هوا هر دو کاهش پیدا می‌کند. همچنین شدت بادهایی که در این ارتفاع از سطح زمین می‌وزد هم بیشتر بوده و سرمای زیادی را وارد کابین هواپیما می‌کنند. در این صورت، احتمال این که سرما برای مسافران مشکلی ایجاد کرده و باعث سرمازدگی و یخ‌کردن آن‌ها بشود وجود دارد. شکستن پنجره هواپیما علاوه بر این خطرات، خطرات جانبی دیگر مانند پاره شدن پرده گوش به دلیل اختلاف فشار هوا و خطراتی مانند ایست قلبی به دلیل هیجان و ترس بالا را هم به همراه دارد.

شیشه‌های هواپیما به صورت کاملاً امن و از چند لایه تشکیل شده‌اند تا در برابر هر گونه ضربه‌ای مقاومت بالا از خود نشان بدهند. در ضمن طراحی پنجره‌های هواپیما به صورتی است که همواره فشار هوا را متعادل ساخته و به دلیل اختلاف فشار منفجر نمی‌شود. بااین‌وجود باز هم هر چند نادر، اما امکان شکستن پنجره هواپیما وجود دارد. یکی از دلایل اصلی، عدم نصب صحیح و عدم رعایت استانداردهای لازم برای ساخت پنجره‌هاست که منجر می‌شود تا عملیات یکسان کردن فشار درست صورت نگرفته و شیشه منفجر شود.

با وجود استحکام بالای شیشه پنجره هواپیما، اما باز هم برخی از ضربه‌ها می‌توانند آن را به طور کلی شکسته و خطرات متعددی را برای مسافران به ارمغان بیاورند. در یکی از حوادث واقعی شکستن پنجره هواپیما در بریتانیا در سال ۲۰۱۸، مسافری به دلیل عصبانیت بالا به پنجره هواپیما مشت زده و باعث می‌شود تا پنجره بشکند. حوادث دیگری مانند پرتاب‌کردن اشیا یا شلیک‌کردن و تیراندازی در هواپیما هم می‌توانند در نهایت منجر به شکستن پنجره هواپیما شوند.

یکی از بهترین و مهم‌ترین اقدامات در صورت شکستن پنجره هواپیما این است که سریعاً از ماسک اکسیژن خود استفاده کنیم. بنابراین اهمیت زیادی دارد تا پیش از شروع پرواز، به حرف‌ها و راهنمایی‌های پرسنل هواپیما درباره ماسک اکسیژن و نحوه کار با گوش بدهیم. با اعلام وضعیت خطر، تمامی این ماسک‌ها از بالای سر مسافران آویزان شده و مسافران می‌توانند به راحتی از آن‌ها استفاده کنند.

در صورت شکستن پنجره هواپیما، نکته مهم دیگری که باید رعایت شود، حفظ آرامش و گوش دادن به راهنمایی‌های مهمانداران است. در صورتی که بترسید و از جای خود بلند شوید، ممکن است که به همراه مکش هوا به دلیل فشار نامتعادل به بیرون پرتاب شوید. تمامی مسافرانی که در کنار پنجره شکسته نشسته باشند باید به یک مکان امن‌تر منتقل شوند و هرج‌ومرج می‌تواند این کار را به تأخیر بیندازد. در ضمن فراموش نشود که در این حادثه‌ها، احتمال مرگ و میر به دلیل مشکلات قلبی وجود دارد. بنابراین بهتر است که خونسردی خود را حفظ کرده و با ترس و هیجان زیاد از حد مبارزه کنید.

مهم‌ترین اقدامی که هنگام شکستن پنجره هواپیما باید صورت بگیرد، کم کردند ارتفاع هواپیما و آماده‌شدن برای فرود است. خلبان باید هواپیما را با سرعتی ایمن به سمت پایین هدایت کرده و ارتفاع را تا حدی پایین بیاورد که مسافران در امنیت باشند. تا زمانی که این بحران کنترل می‌شود، بهترین کار حفظ خونسردی، نشستن در جای خود، استفاده از ماسک‌های اکسیژن و گوش‌دادن به راهنمایی‌های مهمانداران هواپیماست.

اطلاع از نکات ایمنی هنگام سفر با هواپیما بسیار مهم است. شکستن پنجره هواپیما اتفاق نادری بوده و به دلیل استحکام بالای این شیشه‌ها و نصب دقیقی که توسط کمپانی‌های ساخت انجام می‌شود، تعداد این حوادث در طول تاریخ انگشت‌شمار بوده است. اما بااین‌وجود در صورتی که به هر دلیلی این حادثه برای شما حین پرواز رخ بدهد، بهتر است که از قبل آماده بوده و برای نجات جان خود و سایر مسافران هواپیما اقدامات لازم را انجام بدهید. خطر سرمازدگی، کمبود اکسیژن و پرت‌شدن به بیرون هواپیما بدترین خطراتی هستند که در صورت بروز این مشکل شما را تهدید می‌کنند. اگر دوست دارید تا بیشتر با نکات ایمنی سفر آشنا شده و بدانید که در زمان بروز حوادث مختلف چگونه جان خود و سایر اعضای خانواده خود را نجات بدهید، دیگر مطالب الی گشت را به‌هیچ‌عنوان از دست ندهید.

در صورت شکستن پنجره هواپیما، سه خطر اصلی پایین آمدن سطح اکسیژن کابین، پرتاب شدن مسافران به بیرون از هواپیما و سرمازدگی به دلیل کاهش دمای کابین مسافران را تهدید می‌کند.

پنجره‌های هواپیما جنس محکمی داشته و به راحتی نمی‌شکنند. نصب غیراستاندارد پنجره، تیراندازی در هواپیما یا پرتاب کردن چیزی به سمت پنجره می‌تواند منجر به شکستن آن شود.

در صورتی که پنجره هواپیما حین پرواز شکست، باید آرامش خود را حفظ کرده، از ماسک‌های اکسیژن استفاده کرده و محکم سر جای خود نشسته تا به بیرون پرتاب نشوید.

مطالب مرتبط :

کدام صندلی های هواپیما برای یک پرواز راحت مناسب است؟

قوانین عجیب و غریب هواپیمایی که حتی حرفه ای‌ها نیز نمی دانند!

قبل از به مشکل خوردن این نکات سفر با هواپیما را مطالعه کنید!

 

مطالب مرتبط

ماجراجویی در باغ وحش ارم

تفاوت هتل های فولبرد (FB) و هافبرد (hb) چیست؟

چگونه در سفرهای خود پول پس ‌انداز کنیم؟