کدام صندلی های هواپیما برای یک پرواز راحت مناسب است؟

افرادی که زیاد سفرهای هوایی را تجربه می‌کنند از اهمیت انتخاب صندلی های راحت هواپیما آگاه هستند. زیرا در صورت راحت بودن صندلی، استرس فرد هم در طول پرواز کم می‌شود. اما صندلی راحت با توجه به سلیقه، خصوصیات اخلاقی و بودجه هر شخص متفاوت است. مثلاً خواب بودن در طول پرواز، عادت به بلند شدن از روی صندلی و راه رفتن، قد کوتاه یا بلند بودن و موارد این‌چنینی، صندلی‌ مناسب برای هر فرد را مشخص می‌کنند. اگر قصد دارید در آینده‌ای نزدیک با هواپیما سفر کنید با الی گشت همراه باشید تا با نکات مهم درباره انتخاب صندلی های راحت هواپیما آشنا شویم.

برای خرید بلیط هواپیما از الی گشت روی عکس زیر کلیک کنید :

صندلی‌های کنار پنجره، در صدر صندلی‌های راحت هواپیما قرار دارند. این صندلی‌ها برای افرادی مناسب هستند که در طول پرواز از جایشان بلند نمی‌شوند و ترجیح می‌دهند منظره بیرون را از ارتفاع ۳۵۰۰۰ پایی تماشا کنند. همچنین این صندلی‌ها تکیه‌گاه خوبی را برای خوابیدن فراهم می‌کنند و مسافران هنگام تردد با شما برخورد نمی‌کنند. اما اگر در طول پرواز زیاد از جایتان بلند می‌شوید توصیه می‌کنیم صندلی‌های کنار راهرور را انتخاب کنید. زیرا با انتخاب این صندلی‌ها دیگر هنگام بلند شدن، فرد کناری شما اذیت نمی‌شود.

انتخاب صندلی‌های راحت هواپیما در بخش جلو یا عقب هواپیما باز هم به اولویت‌های هر فرد بستگی دارد. صندلی‌های جلو معمولاً ساکت‌تر هستند و می‌توانید سریع‌تر سوار یا پیاده شوید. در عوض صندلی‌های عقب هواپیما در صورت بروز حادثه، امن‌تر هستند. همچنین صندلی‌های کنار بال‌های هواپیما علاوه بر ساکت‌تر بودن، دید بهتری را هم ارائه می‌دهند.

صندلی‌های راحت هواپیما برای کودکان، صندلی‌های کنار پنجره هستند. این صندلی‌ها فضای کافی برای شیطنت کودکان دارند و کودک شما پس از نشستن بر روی صندلی خود، دیگر برخوردی با دیگران پیدا نمی‌کند. همچنین اگر کودک شما بر روی صندلی کنار پنجره بنشیند مزاحمتی برای صندلی جلویی ایجاد نخواهد کرد.

صندلی‌های مجهز به شارژ، از راحت‌ترین صندلی‌های هواپیما برای افرادی هستند که با گوشی یا لپ‌تاپ خود زیاد کار می‌کنند و در طول پرواز به پریز برق نیاز دارند. در برخی از هواپیماها تمام صندلی‌ها مجهز به شارژر هستند؛ اما در بعضی دیگر، فقط صندلی‌های وسط شارژر دارند؛ بنابراین اگر این مسئله برایتان اهمیت دارد حتماً در طول پرواز صندلی خود را متناسب با نیازتان انتخاب کنید.

صندلی‌های کنار راهرو صندلی های راحت هواپیما برای افراد چاق محسوب می‌شوند. در صورت داشتن اضافه وزن می‌توانید دسته‌های این صندلی‌ها را بالا بزنید و فضای بیشتری را برای نشستن و فعالیت فراهم کنید. معمولاً این کار توسط یک دکمه یا دسته در زیر صندلی انجام می‌شود.

صندلی‌های نزدیک به درهای خروج اضطراری در صورت لزوم، برای تخلیه سریع‌تر مناسب هستند. اما برای نشستن بر روی این صندلی‌ها باید برخی الزامات مانند توانایی و کمک به تخلیه مسافران را رعایت کرد. توصیه می‌کنیم حین پرواز به دستورالعمل‌های ایمنی توجه کنید و نزدیک‌ترین خروجی به صندلی خود را شناسایی کنید. همچنین بستن کمربند ایمنی و دنبال کردن موارد ایمنی که خدمه توصیه کرده‌اند از مواردی هستند که باید حتماً حین پرواز آن‌ها را مدنظر قرار دهید.

اگر دغدغه اصلی شما در طول پرواز، راحتی است به سراغ صندلی‌های بیزینس کلاس که راحت‌ترین صندلی‌ها در هواپیما هستند، بروید. این صندلی‌ها در جلوی هواپیما قرار دارند و با رعایت فاصله استاندارد از یکدیگر قرار گرفته‌اند. به همین علت در این بخش سکوت و حریم خصوصی بیشتری برای مسافران فراهم شده است. همچنین صندلی‌های بیزینس کلاس فضای بیشتری برای دراز کردن پا و دسترسی مستقیم به راهرو دارند؛ بنابراین شما بدون ایجاد مزاحمت برای مسافر کناری، می‌توانید از جای خود بلند شوید. 

کم سروصداترین صندلی‌ها در هواپیما، صندلی‌های وسط هواپیما هستند. معمولاً در زمان استراحت روی این صندلی‌ها، صدای ثابت و کمی را می‌شنوید و اذیت نخواهید شد. همچنین این صندلی‌ها از مناطق خدمات هواپیما دور هستند و همین مسئله باعث می‌شود حین پرواز صدای کمتری به گوشتان برسد. اگر به صدا حساس هستید توصیه می‌کنیم به هیچ وجه صندلی‌های نزدیک به سرویس بهداشتی را به خصوص در پروازهای طولانی انتخاب نکنید؛ زیرا این صندلی‌ها همیشه سروصدای بیشتری دارند و همچنین ممکن است بابت بوی بد هم اذیت شوید.

اگر از آن دسته افرادی هستید که امن‌ترین صندلی‌ها را صندلی های راحت هواپیما می‌دانید و به اتفاقات بد فکر می‌کنید باید به سراغ قسمت پشتی هواپیما بروید. از نظر آماری این بخش در صورت بروز حادثه بالاترین شانس زنده ماندن را ارائه می‌دهد.

حال نوبت به بررسی فضای داخلی هواپیما برای انتخاب صندلی‌های راحت هواپیما می‌رسد. با شناسایی بخش‌های مختلف این وسیله می‌توانید تصمیم‌گیری آگاهانه‌تری درباره انتخاب صندلی داشته باشید. بخش‌های مختلف فضای داخلی هواپیما شامل موارد زیر هستند:

  • کابین مسافر (Passenger cabin): کابین مسافر جایی است که صندلی‌های سرنشینان در آن قرار دارند. کابین‌ها در کلاس‌های مختلف توزیع شده و دارای صندلی‌های متفاوت با امکانات رفاهی خاص خود هستند.
  • توالت (Toilets): توالت‌ها معمولاً در بخش عقب و در برخی موارد در وسط فضای داخلی هواپیما قرار دارند. اگر در طول پرواز زیاد از توالت استفاده می‌کنید بهتر است جای آن را به طور دقیق بدانید و بهترین صندلی را با توجه به شرایط خود انتخاب کنید.
  • گالی‌ها (Galleys): گالی‌ها در هواپیما به بخش‌های خدماتی گفته می‌شود که در آن‌ها خدمه نوشیدنی‌ها و غذاها را آماده می‌کنند. این مناطق سروصدای زیادی دارند و اگر در طول پرواز به دنبال مکان بی‌سروصدایی باشید باید هنگام انتخاب صندلی موقعیت گالی‌ها را مدنظر قرار دهید.
  • خروجی‌های اضطراری (Emergency exits): این خروجی‌ها از نظر استراتژیک در امتداد هواپیما قرار دارند و در صورت بروز حادثه بسیار مهم هستند. صندلی‌های نزدیک خروجی‌های اضطراری فضای پای بیشتری را ارائه می‌دهند، اما هر کسی نمی‌تواند بر روی این صندلی‌ها بنشیند. مسافران این صندلی‌ها در مواقع اضطراری مسئولیت کمک به بقیه مسافران را بر عهده دارند.

در این بخش به سراغ چند نکته مهم درباره صندلی‌های هواپیما می‌رویم. بهتر است قبل از انتخاب صندلی به موارد زیر توجه کنید:

  • صندلی‌های کنار سرویس بهداشتی سر و صدای زیادی دارند و اگر قرار نیست در طول پرواز از توالت استفاده کنید بر روی این صندلی‌ها نشینید.
  • در صورت نشستن در صندلی‌های کنار آشپزخانه باید سر و صدای زیادی را تحمل کنید.
  • در قسمت certain rows امکان بازی الکترونیکی وجود دارد.
  • صندلی‌هایی که پیش از راهرو خروج قرار دارند، فاقد قابلیت خم شدن هستند و در طول پرواز نمی‌توانید بر روی این صندلی‌ها راحت استراحت کنید.

در این مقاله توضیحاتی درباره صندلی‌های راحت هواپیما ارائه دادیم. همان‌طور که گفته شد صندلی راحت برای هر شخص با توجه به نیازها و اولویت‌های او متفاوت است. برای انتخاب صندلی راحت، فرد باید ابتدا اولویت خود مانند خوابیدن، قدم زدن در طول پرواز، نیاز به جای شارژر، خروج سریع، تماشای منظره بیرون و موارد مشابه را مشخص کند، سپس به سراغ انتخاب صندلی برود.

مطالب مرتبط را اینجا بخوانید:

امن ترین صندلی هواپیما کدام است؟

آشنایی با نحوه رزرو صندلی کنار پنجره در هواپیما!

راحت ترین صندلی های هواپیما در کدام ردیف ها قرار دارند؟

آن‌هایی که هر دو دسته صندلی در هواپیما را برای خود می‌گیرند، چه شخصیتی دارند؟

مطالب مرتبط

ماجراجویی در باغ وحش ارم

اگر پنجره هواپیما بشکند چه اتفاقی می افتد؟

تفاوت هتل های فولبرد (FB) و هافبرد (hb) چیست؟

۲ نظرات

وجیهه شیرزادی 1401-07-01 - 4:57 ب.ظ
سلام مگه صندلی رو خودمون انتخاب میکنیم که بدونیم کذوم بهتره و
حمید 1401-07-01 - 6:38 ب.ظ
متاسفانه شما در ایران در انتخاب صندلی هواپیما هیچ حقی ندارید .مگر اینکه مورد لطف نماینده شرکت هواپیمایی که کارت پرواز رو میده قرار بگیرید .
افزودن نظر